Według 97 proc. konsumentów, za “szybką” uważa się wysyłkę tego samego dnia. Klienci wtedy mogą cieszyć się swoim zakupem nawet w dniu zamówienia. Ale dla logistyki i e-commerce to duże wyzwania. Coraz więcej firm czuje, że musi się z nim zmierzyć – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Marcin Rutkowski, Brand Operations Manager, merce.com.
Szybkość wysyłki wpływa na wiele obszarów. Przykładowo z badania Athena 2021 wynika, że płatne reklamy w wyszukiwarce z frazą “tego samego dnia” są skuteczniejsze, zwiększając konwersję online o 5x w przypadku sprzedawców artykułów gospodarstwa domowego i mebli oraz 2x w przypadku sprzedawców odzieży.
Aby zrealizować obietnicę szybkiej dostawy, retail musi wysyłać produkty z lokalnych centrów dystrybucyjnych, centrów wielofunkcyjnych lub sklepów znajdujących się stosunkowo blisko klienta. Najciekawsze rozwiązania i trendy szybkiej dostawy to obecnie m.in. nano fulfillment czy ship-from-store.
Inteligentne, małe centra dystrybucyjne – nano fulfillment
W Niemczech właśnie testują nano fulfillment. To małe magazyny zlokalizowane w centrach miast. Wyglądają jak większy paczkomat, ale są istotne różnice. Mogą pomieścić do 2000 produktów (w zależności od wielkości), a wydawanie ich to zasługa wewnętrznej robotyki. Jego największa zaleta to możliwość odbioru produktów przez kuriera i dostarczenie do klienta. Nie musi on wtedy jechać do oddalonych centrów dystrybucyjnych.
Poza tym, sam nano magazyn może dodatkowo funkcjonować jako maszyna paczkowa realizując tym samym osobisty odbiór przez klientów. Najwięcej w zakresie nano magazynów zrobiła firma Noyes z Monachium, która obecnie rozwija projekt.
Przyspieszenie realizacji zamówienia
Charakterystyka zakupów online wiąże się najczęściej z kilkoma produktami w koszyku, co powoduje że operacje kompletacji są bardziej pracochłonne i trudniejsze. Aby spełnić wymagania dotyczące poziomu obsługi, szybka wysyłka wymaga lepszej organizacji procesu “pick-pack-ship” produktów.
Firmy będą musiały szukać sposobów na skrócenie czasu potrzebnego na realizację zamówienia i wyeliminowanie nadmiaru punktów styku i czasu podróży w operacjach magazynowych. Nowe technologie typu “towar do człowieka” (goods-to-person technologies) takie jak wózki wahadłowe, robotyka oraz zautomatyzowane systemy sortowania i pobierania (AS/RS) staną się coraz bardziej powszechne.
Wysyłka z salonu, czyli ship-from-store
Retailerzy często do obsługi zamówień internetowych mają przypisany tylko jeden, dedykowany do e-commerce magazyn. Wykorzystanie własnych salonów stacjonarnych do realizacji zamówień internetowych otwiera przed nimi nowe możliwości. Po pierwsze, to pokazanie większej ilości produktów klientowi internetowemu. Ma on wtedy dostęp do rozsypanych po całej sieci stacjonarnej produktów. Po drugie, dodanie wszystkich salonów jako mini centrów dystrybucyjnych może z powodzeniem przyspieszyć dostawę.
Dostawa z salonu znajdującego się w pobliżu klienta jest na pewno jest szybsza niż z centralnego magazynu. Kilku amerykańskich retailerów testuje już do takiego sposobu dostarczenia własną sieć kurierów. Z pierwszych analiz wskazują oni informację o produkcie (miejsce gdzie aktualnie i dokładnie się on znajduje) jako największe wyzwanie dla całej strategii ship-from-store.
Autorem komentarza jest Marcin Rutkowski, Brand Operations Manager w merce.com, hybrydowej platformie e-commerce.