Branża FMCG w 2020 roku w Polsce warta była prawie 200 mld złotych. Lwią część z tej kwoty Polacy wydają w sklepach marek, których komunikację na Facebooku przeanalizował Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS). W skrócie – najlepsi ex aequo Kaufland i Lidl, najsłabiej Tesco i Makro, najaktywniejsza Biedronka.
Tradycyjnie jako najistotniejszy wskaźnik IBIMS przyjął sumę interakcji z użytkownikami FB w badanym okresie. Spośród badanych sklepów FMCG liderami są Kaufland i Lidl (po 59 tys. interakcji). Na trzecim miejscu znajduje się Biedronka z dwukrotnie mniejszą liczbą zaangażowań (28 tys.). Tuż za nią z 25 tys. zaangażowaniami użytkowników Facebooka jest sieć Żabka (25 tys.). Prócz wymienionych sieci tylko Netto uzyskało więcej niż 10 tys. interakcji – pozostałe marki są poniżej tej granicy.
Zaangażowanie na Facebooku
Cztery sieci uzyskały wynik poniżej 2500 zaangażowań – Delikatesy Centrum (2.3 tys.), Auchan (2.1 tys.), Tesco Polska (1.9 tys.) oraz Makro Polska (1.9 tys.). Co ciekawe, Tesco dysponuje bardzo dużym profilem (ponad 625 tys. polubień). Wskaźnik interakcji jest więc najprawdopodobniej pokłosiem generalnych problemów tej marki.
Największym profilem dysponuje sieć Carrefour (11.6 mln obserwujących) – jednak jest to profil globalny tej marki. Z profili dedykowanych rynkowi polskiemu największym dysponuje sieć Lidl – obserwuje go 1.25 mln osób. Najmniejsze profile mają Dino oraz Selgros – odpowiednio 90 i 88 tys. obserwujących.
Najaktywniejsze profile w badanym okresie to Biedronka i Kaufland – w ciągu badanego miesiąca opublikowały 118 i 117 postów. Każda sieć opublikowała więcej niż 30 postów – czyli więcej niż jedna publikacja dziennie. Najrzadziej publikowała sieć Selgros, która w minionym okresie opublikowała 31 postów.
Najpopularniejszym postem w badanym okresie z kategorii sklepów FMCG był post Lidl Polska dot. sneakersów #LidlFan – zebrał on 6.8 tys. interakcji. W TOP15 postów znajduje się 6 postów sieci Lidl, 6 postów Kaufland, 2 posty Żabki oraz 1 post Biedronki.
Raport został oparty o dane pozyskane w dniach 22.05-22.06.2021 autorskimi narzędziami IBIMS. Zostało zbadanych 26 profili sklepów i marketów z branży FMCG na portalu Facebook.