Grupa Inditex, właściciel marek Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius i Zara Home, zanotowała solidne wzrosty sprzedaży w sieci sklepów stacjonarnych, jak i online. Sprzedaż w tym okresie wzrosła o 13 proc. do 7,6 mld euro, podczas gdy przy stałej walucie był to wzrost o 15 proc. Na koniec pierwszego kwartału hiszpański gigant handlu detalicznego prowadził 5801 sklepów na 213 rynkach.
Zysk netto Inditexu w I kwartale 2023 r. wzrósł o 54 procent do 1,2 mld euro w ciągu trzech miesięcy do 30 kwietnia, podczas gdy EBITDA, czyli zysk przed odliczeniem odsetek, podatków, amortyzacji, wzrósł o 14 procent do 2,2 mld euro.
Pomimo swojej skali, Inditex podkreśla że widzi dużo miejsca na wzrost w 2023 roku i w kolejnych latach. Firma na całym świecie działa z niskim udziałem w bardzo rozdrobnionym sektorze i widzi duże możliwości wzrostu. Inditex dodał, że operacje łańcucha dostaw wróciły do normy, a poziom zapasów na koniec I kwartału był o 5 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Grupa Inditex w 2023 roku spodziewa się wzrost powierzchni brutto o około 3 proc.
Rośnie sprzedaż w II kwartale br.
Jak podkreśla spółka w komunikacie – kolekcje wiosna/lato niezmiennie cieszą się dużym zainteresowaniem naszych klientów. Sprzedaż w sklepach stacjonarnych i internetowa w stałej walucie w okresie od 1 maja do 4 czerwca 2023 roku wzrosła o 16 proc. w stosunku do tego samego okresu roku 2022.
Inditex rozpoczął działalność w Kambodży w maju wraz z otwarciem flagowego sklepu Zara w Phnom Penh w Chip Mong Mega Mall oraz uruchomieniem sprzedaży internetowej na rynku za pośrednictwem zara.com/kh.
Inwestycje za 1,6 mld euro
W komunikacie podano, że nakłady inwestycyjne Inditexu wyniosą około 1,6 mld euro w całym roku finansowym 2023, przy dalszym wdrażaniu nowego konceptu sklepu Zara, która oferuje kasy samoobsługowe, punkty click&collect, silosy sklepowe i magazyny.
Niektóre nowe sklepy Zara, takie jak w londyńskiej Battersea Power Station, przypominają luksusowe butiki z wydzielonymi działami (i przebieralniami) z bielizną, obuwiem, odzieżą dziecięcą i domem.
Grupa dodała, że sprzęt do wdrożenia nowej technologii bezpieczeństwa i wyeliminowania twardych tagów będzie dostępny we wszystkich sklepach Zara na całym świecie do lipca, a testy mają rozpocząć się w sezonie jesień/zima 2023 roku.