Pierwszy raz od 2022 roku, czyli od rozpoczęcia badania dotyczącego cen przez agencję Inquiry, wyniki pokazują wyraźną poprawę nastrojów wśród polskich konsumentów. To duża zmiana.
Agencja Inquiry prezentuje wyniki kolejnych fal cyklicznego badania nastrojów ekonomicznych Polaków – tym razem możemy przyjrzeć się wynikom za 1. kwartał 2024 roku. Przede wszystkim w ostatnich miesiącach obserwujemy wyraźny spadek odsetka Polaków, którzy zauważają wzrost cen – obecnie jest to 56 proc. badanych (wobec 63 proc. pod koniec ubiegłego roku). Przypomnijmy, że przez cały 2022 r. było to ponad 90 proc. ankietowanych.
– Badania Inquiry pokazuje, jak zmieniają się nastroje ekonomiczne Polaków w ślad za zmianami sytuacji gospodarczej, a także politycznej. Obecnie po raz pierwszy od dłuższego czasu mamy do czynienia ze zwiększonym optymizmem, wynikającym z nieco lepszej kondycji finansowej Polaków. Choć sytuacja zaczyna się stabilizować, wciąż jednak z ogromną rezerwą patrzymy na naszą finansową przyszłość – komentuje Agnieszka Górnicka, prezeska Inquiry.
Jak zachowują się konsumenci?
W ostatniej fali badania znacznie mniej Polaków wskazuje na drożejące produkty spożywcze takie jak mięso i wędliny, a także pieczywo, ryby czy nabiał. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku produktów i usług spoza kategorii spożywczej. Listę wciąż drożejących usług otwiera opieka zdrowotna, usługi typu fryzjer czy kosmetyczka oraz opłaty za mieszkanie.
Obecne badanie nastrojów ekonomicznych wskazuje również bardziej optymistyczną ocenę wpływu cen na sytuację materialną badanych. W marcu 2024 r. na tylko 33 proc. respondentów deklarowało, ze wzrost cen jest dla nich dotkliwy, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku było to aż 62 proc..
Co szczególnie ważne dla producentów i branży handlowej, widzimy wyraźnie, że poprawa nastrojów wpływa również na to, w jaki sposób Polacy robią zakupy. Maleje odsetek osób, które poszukują promocji, wybierają tańsze produkty czy tańsze sklepy. Tylko w pierwszym kwartale tego roku (okres styczeń-marzec) to spadek średnio o 4-6 p.p..
Nie oznacza to jednak, że Polacy równie optymistycznie patrzą w przyszłość. Nadal zdecydowana część badanych jest zdania, że ceny w najbliższym czasie znowu wzrosną (66 proc.).
Trzeba również podkreślić, że systematycznie rośnie odsetek osób, których sytuacja materialna uległa poprawie. Obecnie 1/3 badanych deklaruje, ich dochód zwiększył się w porównaniu do ubiegłego roku, choć jeszcze styczniu odsetek ten wynosił 22 proc.. Z drugiej strony, nadal 28 proc. badanych przewiduje spadek dochodów w ciągu najbliższych 6 miesięcy, a tylko co piąty – ich zwiększenie.