Mastercard Economics Institute opublikował coroczną prognozę na nadchodzący rok, która pokazuje, jak nowa, globalna gospodarka wielu prędkości wpłynie na wzrost gospodarczy i zachowania konsumentów w zakresie wydatków. „Economic Outlook 2023” czerpie z wielu publicznych i zastrzeżonych źródeł danych, a także modeli ekonomicznych, które mają na celu oszacowanie aktywności gospodarczej. Raport bada obszary, które dalej będą kształtować globalne środowisko gospodarcze: wysokie stopy procentowe i mieszkalnictwo, preferencje i zwyczaje zakupowe oraz wydatki konsumentów, ceny i trendy w obszarze wielokanałowości.
Kluczowe wnioski
Po latach boomu mieszkaniowego oczekuje się, że wyższe stopy procentowe będą bardziej obciążać budżety przeznaczone na bieżące koszty utrzymania, zmieniając sposób wydatkowania. W krajach rozwiniętych oczekujemy, że na przestrzeni 2023 roku wydatki związane z mieszkalnictwem, jako udział w dobrach, spadną szacunkowo o 4,5 proc., czyli poniżej poziomu sprzed pandemii.
W Polsce udział wydatków związanych z mieszkalnictwem spadł o 0,7 punktu procentowego w 2022 r. w porównaniu do 2019 r. Co więcej, obciążenie hipoteczne Polaków wynosi 46,5 proc. dochodu rozporządzalnego. Ponieważ wartość ta jest niższa niż 100, oznacza to, że polskie gospodarstwa domowe nie są narażone na znaczne ryzyko związane z ich zobowiązaniami hipotecznymi.
Bieżące wydatki powinny pozostać odporne w obliczu inflacji, o ile konsumenci będą szukać okazji i wybierać tańsze marki. Globalnie, kupujący artykuły spożywcze chodzili do sklepów o 31 proc. częściej w porównaniu z 2019 rokiem – częściowo w celu ograniczenia marnotrawstwa żywności – ich średnie wydatki na wizytę spadły o około 9 proc.
Firmy prowadzące sprzedaż w modelu omnichannel
W miarę jak koszty żywności i energii pochłaniają coraz większą część budżetu konsumentów, gospodarstwa domowe o niższych dochodach odczują to szczególnie mocno. Od 2019 do 2022 roku widzieliśmy, że wydatki uznaniowe gospodarstw domowych o wysokich dochodach rosną prawie dwa razy szybciej niż gospodarstw domowych o niższych dochodach. Jednak duża część tej luki zmniejszy się wraz z normalizacją inflacji. Mastercard Economic Insitute spodziewa się, że presja inflacyjna będzie się zmniejszać w przyszłym roku, a średnia stopa inflacji gospodarek rozwiniętych spadnie z 7,1 proc. r/r w IV kwartale 2022 r. do 3,1 proc. r/r w IV kwartale 2023 r.
W Polsce w latach 2019-2022 wydatki uznaniowe dla zamożnych posiadaczy kart płatniczych wzrosły o 69,8 proc., natomiast wydatki uznaniowe dla niezamożnych posiadaczy kart wzrosły o 43,3 proc.
Firmy prowadzące sprzedaż w modelu omnichannel są bardziej odporne na wstrząsy, ponieważ spotykają się ze swoimi klientami w tym miejscu, w którym ci chcą robić zakupy. Analizy ekspertów Mastercard Economic Institute wskazują, że wielokanałowość do 2022 r. zapewniła wzrost sprzedaży w sektorze detalicznym o 6 punktów procentowych. Podczas szczytu lockdownów, małe i duże restauracje ochroniły przed stratą dodatkowe 31 proc. sprzedaży, dzięki wprowadzeniu wielokanałowowości. Podobnie, małe sklepy odzieżowe prowadzące sprzedaż wielokanałową wyprzedziły firmy działające tylko w internecie lub tylko stacjonarnie, rosnąc odpowiednio o 10 proc. i 26 proc. szybciej.