Spółka Intersport Polska za rok obrotowy 21/22 zakończony 31 marca 2022 roku wypracowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 231.772 tys. zł, czyli o 48,3 proc. wyższe niż rok wcześniej. – Wpływ na wartość osiągniętych przychodów ze sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu miało przede wszystkim ograniczenie zakresu pandemii COVID-19 i zmiana nastrojów społecznych z tym związanych oraz skuteczna implementacja nowej strategii biznesowej opartej na wzmocnieniu: modelu omnichannel, oferty produktowej, działań operacyjnych oraz budowy nowej społeczności wokół spółki w programie #teamINTERSPORT – pisze w liście do akcjonariuszy Marek Kaczmarek, prezes zarządu Intersport Polska S.A.
– To był kolejny trudny rok dla Spółki. Rozpoczął się w szczycie pandemii COVID-19. Centra handlowe w kwietniu nadal były zamknięte, tym samym jedyne przychody generowane przez firmę w tym miesiącu pochodziły z kanału e-comm. Od maja, w kolejnych miesiącach sytuacja epidemiologiczna stale się poprawiała co sprawiało, że Klienci zaczęli ponownie odwiedzać centra handlowe i robić zakupy w sklepach stacjonarnych. Niestety ilość odwiedzających nasze sklepy w porównaniu do okresu sprzed pandemii była na poziomie ok -30 proc. Mimo, że liczba odwiedzających była mniejsza, to osiągane wyniki sprzedażowe były lepsze niż w poprzednich latach. Wzrost sprzedaży był spowodowany głównie przez fakt, że aktywność fizyczna, uprawianie sportów, była w czasie pandemii ogólnie dostępną formą spędzania czasu wolnego, która wytworzyła potrzeby zakupowe sprzętu i odzieży sportowej. Rynek detaliczny w Polsce rozwijał się dynamicznie (powracał do normalności) do grudnia 2021 roku. W tym czasie wartość indeksu nastrojów konsumenckich w Polsce wciąż rosła. Niestety nagłe spowolnienie gospodarcze, rosnąca inflacja, stwierdzone przez analityków rynkowych na początku roku 2022 zmieniło trendy. Dodatkowo, bardzo negatywnym czynnikiem mającym wpływ na zachowania konsumenckie był początek wojny w Ukrainie. W związku z sytuacją społeczno–gospodarczą w kraju Indeks zaczął spadać i osiągnął najniższy poziom od ponad 15 lat. Odbiło się to również na mniejszych niż planowano przychodach przez spółkę w 4 kwartale roku finansowego.
Przychody
– Przychody roku obrotowego 2021/2022 netto ze sprzedaży wyniosły 231.772 tys. zł i były o 48,3 proc. wyższe w stosunku do analogicznego okresu roku 2020/2021. Wpływ na wartość osiągniętych przychodów ze sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu miało przede wszystkim ograniczenie zakresu pandemii COVID-19 i zmiana nastrojów społecznych z tym związanych oraz skuteczna implementacja nowej strategii biznesowej opartej na wzmocnieniu: modelu omnichannel, oferty produktowej, działań operacyjnych oraz budowy nowej społeczności wokół Spółki w programie #teamINTERSPORT.
Spółka osiągnęła wyniki w poszczególnych kanałach: Sklepy stacjonarne przychody netto ze sprzedaży wyniosły 133.206 tys. zł i były o 58,6 proc. wyższe w stosunku do analogicznego okresu; w kanale e-commerce przychody netto ze sprzedaży wyniosły 23.617 tys. zł i były o 19,8 proc. wyższe w stosunku do analogicznego okresu, zaś w kanale hurtowym przychody netto ze sprzedaży wyniosły 74.949 tys. zł i były o 42,4 proc. wyższe w stosunku do analogicznego okresu.
W okresie od 1 kwietnia 2021 roku do 31 marca 2022 r., spółka wypracowała stratę brutto w wysokości 817 tys. zł przy stracie brutto na poziomie 27.112 tys. zł w analogicznym okresie. EBIT wyniósł 330 tys. zł, zaś EBITDA kształtowała się na poziomie 6.655 tys. zł.
Działalność operacyjna
– Rok 2021/2022 to konsekwentna realizacja przez Zarząd działań zapoczątkowanych w roku poprzednim. Rozpoczęty w marcu 2021 roku najważniejszy proces związany z uruchomieniem nowych systemów core, czyli nowego systemu ERP oraz POS wymagał od całej organizacji wyjątkowego zaangażowania i temu zadaniu poświęcone były przeważające zasoby organizacji. Uruchomienie produkcyjne nowych systemów zaplanowane pierwotnie na listopad 2021 roku z uwagi na bezpieczeństwo operacyjne zostało przesunięte poza okres najwyższego sezonu sprzedażowego. Uruchomienie zakończyło się sukcesem – Intersport przełączył obsługę procesów operacyjnych na nowy system ERP i POS z dniem 01.05.2022. Działania operacyjne w obszarze technologicznym, które zgodnie z planem uzupełniły możliwości organizacyjne Spółki i zgodnie z wcześniejszymi założeniami przyczyniły się do zmniejszenia jej długu technologicznego,to: 1) uruchomienie nowego FrontStore, który usprawnił obszar eCommerce; 2) Organizacja procedur i standardów utrzymaniowych środowiska IT w Spółce na okres przejściowy do uruchomienia nowego systemu ERP i POS; 3) Przygotowanie do elastyczniejszego i bezpieczniejszego zarządzania podstawową infrastrukturą informatyczną w oparciu o outsource części usług z tego obszaru; 4) Przebudowa zespołu IT zakończona w listopadzie 2021 – pozyskanie nowych kompetencji umożliwiających realizację projektów informatycznych wg nowych standardów i z wykorzystaniem najnowszych technologii; 5) Uruchomienie pilotażowego projektu Click&Collect w marcu 2022 – odbiór przesyłek w salonie. Wszystkie wymienione działania potwierdziły słuszność wyznaczonego kierunku, jednocześnie wskazały zakres korekt, którym muszą zostać poddane planowane działania, aby obszar technologiczny jeszcze bardziej wsparł strategie rozwoju Spółki. Zasadnicze elementy tych zmian to jak najszybsze połączenie kanałów sprzedaży zarówno w wymiarze technologicznym jak i operacyjnym; zmiany w przyzwyczajeniach zakupowych klientów muszą być wspierane przez technologię. Zmiany te ujęte zostały w planie na rok 2022/2023.
Optymalizacja sieci
– Intersport Polska S.A. systematycznie wdraża w Polsce nowy koncept sklepu w formacie Intersport 2.0/2.0 Light, wzbogacając jednocześnie swoje portfolio o nowe koncepty. W roku obrotowym 2021/2022 spółka zmodernizowała sale sprzedaży zgodnie z założeniami formatu Intersport 2.0 Light w 4 salonach, zlokalizowanych w topowych galeriach handlowych kraju: CH Silesia City Center w Katowicach, CH Manufaktura w Łodzi, CH Magnolia we Wrocławiu oraz CH Zakopianka Park w Krakowie. Ponadto w ramach remodelingu utworzono w istniejącym salonie w Zakopanem (ul. Krupówki 60) ekspozycję w oparciu o standard Intersport Alpin Store dedykowaną lokalizacjom umiejscowionym w górskich kurortach.
Niezależnie od powyższego w dniu 25 lutego 2022 roku otworzono nowy salon w Parku Handlowym Dekada w Olsztynie. W dniu 25 marca 2022 roku spółka otworzyła pierwszy salon w Zielonej Górze (CH Focus) – w najnowszym koncepcie Click & Collect.
W ramach optymalizacji sieci salonów stacjonarnych oraz poprawy rentowności sprzedaży w roku obrachunkowym 2021/2022 zamknięto nierentowny salon w CH Madison w Gdańsku.
Siedziba Intersport Polska S.A. i magazyn centralny o powierzchni około 2.500 mkw. zlokalizowane są w Cholerzynie, Cholerzyn 382, gm. Liszki k/Krakowa. Na koniec marca 2022 roku spółka posiadała 36 sklepów o łącznej powierzchni 31 331 mkw. W roku obrotowym 2022/23 spółka planuje inwestycje związane z nowym programem ERP, platformą e-com, otwarciem 1 sklepu oraz remodelingiem sklepów.