Dla branży obiektów handlowych 2023 r. okazał się lepszy od poprzedniego. Z analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że w galeriach działa ponad 1500 sieci i marek, co wskazuje na dojrzałość i dobrą kondycję branży – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Wyraźnie zwiększyła się dynamika nowych inwestycji, oraz rozbudów i modernizacji. Przełożyło się to na ponad 424 tys. mkw. GLA nowej powierzchni handlowej, o ponad 30 proc. więcej niż w 2022 r. Z kolei indeksy PRCH, największego w Polsce cyklicznego badania obrotów i odwiedzalności w centrach handlowych pokazują, że obroty najemców były w 2023 r. o 9,2 proc. wyższe niż w 2022 r. Odwiedzalność wzrosła w minionym roku o 4,6 proc..
Obroty i odwiedzalność
Pomimo spowolnienia gospodarczego, inflacji i wojny w Ukrainie w całym 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 9,2 proc. wyższe niż w 2022 r. – wynika z indeksów PRCH. Dla całego handlu, jak podaje GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 5 proc.. Najwyższe obroty miały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), ich wzrost wyniósł 12,2 proc.. Analizując poszczególne kategorie, największe wzrosty obrotów odnotowały: rozrywka 30,3 proc., usługi 24,8 proc. oraz gastronomia 17,4 proc.. Odwiedzalność centrów handlowych była w 2023 r. o 4,6 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Najlepsze wyniki odnotowały galerie powyżej 60 tys. mkw. GLA, tu wzrost odwiedzalności wyniósł 6,1 proc.. Te dane wskazują, że galerie handlowe pozostają kluczowym kanałem zakupowym, a ich sytuacja jest stabilna. Wyniki indeksów (PRCH Turnover Index i PRCH Footfall Density Index), są reprezentacyjne dla rynku, a nad ich gromadzeniem, weryfikacją i analizą nieprzerwanie od 16 lat czuwa międzynarodowy audytor PwC.
Inwestycje
W 2023 r. w Polsce powstało 35 nowych obiektów handlowych, a kolejnych 14 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych – wskazują dane Polskiej Rady Centrów Handlowych. Ich łączna powierzchnia handlowa wyniosła ponad 424 tys. mkw. GLA, to ponad 30 proc. wzrost w porównaniu do 2022 r., czyli dodatkowe blisko 100 tys. mkw. GLA nowo oddanej powierzchni handlowej. Najwięcej nowych obiektów handlowych, aż 7 powstało w Wielkopolsce. Największymi nowymi inwestycjami były Galeria Bawełnianka w Bełchatowie oraz Park Handlowy Elbląg i Karuzela Biała Podlaska.
Wśród inwestycji dominowały parki handlowe, które łącznie odpowiadają za 83 proc. nowej powierzchni handlowej. Obiekty handlowe były też rozbudowywane i modernizowane. Przykładowo, w Warszawie ponownie otwarte zostało centrum handlowe Fort Wola, a galeria Atrium Promenada została kompleksowo zmodernizowana. W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej największy, 81 proc. udział mają centra handlowe, kolejne 17 proc. przypada na parki handlowe, a 2 proc. na centra wyprzedażowe. Całkowita powierzchnia polskich obiektów handlowych na koniec 2023 r. przekroczyła 13,38 mln mkw. GLA.
Marki i debiuty
Kolejną ciekawą liczbą podsumowującą 2023 r., której dostarczają analizy PRCH, jest 1532 sieci i marek, które działają w polskich centrach handlowych. To znacznie więcej, niż zwykło się przyjmować. Dane pochodzą z miarodajnej próby obiektów handlowych, których łączna powierzchnia stanowi 15 proc. całości nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce. Obecność ponad 1500 marek wskazuje na dojrzałość i dobrą kondycję branży. Do najważniejszych branż obecnych w centrach handlowych należą: moda i akcesoria, do tej grupy zalicza się 35 proc. marek, gastronomia z 20 proc. udziałem oraz towary specjalistyczne, w tym księgarnie czy sieci z biżuterią i zegarkami, stanowiące 12 proc. obecnych w galeriach marek.
W ciągu ostatnich 10 lat kluczowa pozostała rola branży modowej (wzrost o 2 proc.), podwoił się udział gastronomii, a o połowę zmniejszył się udział marek z branży usług. Z danych Cushman&Wakefield wynika z kolei, że w 2023 r. na polskim rynku zadebiutowało najwięcej marek od 4 lat, były to m.in. Woolworth, Popeyes, Helly Hansen, Hugo, JOTT czy Lush. Eksperci prognozują, że zainteresowani wejściem na polski rynek są kolejni inwestorzy handlowi, szczególnie dotyczy to sieci wywodzących się z Ukrainy, które w 2023 r. odpowiadały za 30 proc. debiutów.