W komentarzu przygotowanym dla redakcji OmnichannelNews.pl Tomasz Buraś, prezes zarządu w DHL Express Polska, pisze o tym, co udało osiągnąć się w ubiegłym roku, a także zdradza ambitne plany jeżeli chodzi o dekarbonizację całego procesu logistycznego.
Z perspektywy DHL Express rok 2023 oceniamy jako udany. Na rynku widoczna jest poprawa i stopniowa stabilizacja po wyzwaniach ostatnich lat, takich jak pandemia COVID-19, konflikty zbrojne czy wysoka inflacja. Potwierdzają to m.in. dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego, według których w pierwszym półroczu br. przewozy lotnicze cargo odnotowały ponad 9-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 r., ponadto ruch lotniczy przewyższył o 4 proc. wyniki sprzed pandemii.
W oparciu o to samo źródło, DHL Express zajął 2. miejsce w pierwszej połowie 2023 r. pod względem przewiezionego cargo. Wzrosty w porównaniu z minionym rokiem, na podstawie naszych danych, obserwujemy również w innych branżach. Największy, bo aż 36-procentowy wzrost wolumenu obsłużonych przesyłek, dotyczy sektora life science i healthcare, głównie w zakresie urządzeń medycznych (47 proc.). Zwiększone zapotrzebowanie na ekspresowe transporty lotnicze odnotowaliśmy również dla branż modowej (23 proc.), energetycznej (19 proc.) czy dla producentów pojazdów (15 proc.).
Inwestycje DHL Express
Mijający rok zamykamy również z wieloma inwestycjami w różnych regionach świata czy nowymi, kluczowymi partnerstwami. W Finlandii rozpoczęliśmy budowę nowego centrum logistycznego na lotnisku Helsinki-Vantaa. Jego wartość to 100 mln euro, a otwarcie obiektu planujemy na 2025 r. W 2023 r. zakończyliśmy również rozbudowę naszego węzła lotniczego w Hongkongu, który usprawni handel wewnątrz tego regionu. Nasza działalność opiera się na ekspresowych przesyłkach, dlatego nieustanie inwestujemy w nowe oraz bardziej wydajne systemy obsługi paczek, które w tym roku wdrożyliśmy w Warszawie i Katowicach. Oprócz tego zakończyliśmy przebudowę jednostki DHL Express we Wrocławiu.
Uważam, że w najbliższym czasie kluczowym czynnikiem wpływającym na rozwój handlu może być skala zmian regulacji celnych, jak np. Import Control System 2, znany w skrócie jako „ICS2”. Wpływa on nie tylko na działalność przewoźników lotniczych, ale także klientów, gdyż zobowiązuje ich do składania odpowiednich informacji i powiadomień dotyczących przesyłek. Znaczące będą również regulacje podatkowe, jak CBAM. To mechanizm wyrównywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2, który obowiązuje od 1 października 2023 r. Zauważamy, że wszelkie zmiany prawne wymuszają na firmach prowadzących globalną wymianę towarów dostosowywanie swoich procesów oraz systemów informatycznych do nowych regulacji.
Dekarbonizacja sektora TSL
Priorytetem całej branży, w tym także DHL Express, jest dekarbonizacja sektora. Globalna logistyka odpowiada za blisko 24 proc. emisji CO2, dlatego tak istotne jest, by wspólnie z partnerami i całą branżą TSL podejmować inicjatywy w oparciu o technologie, które pomogą zmienić ten stan rzeczy. W ten sposób chcemy nie tylko zmniejszyć nasz wpływ na środowisko, ale również odpowiedzieć na potrzeby konsumentów. Zrealizowane na nasze zlecenie badanie wykazało, że już co drugi Polak, wybierając firmę kurierską, zwraca uwagę na jej działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Z każdym dniem zbliżamy się do naszego ambitnego celu, jakim jest obniżenie emisji CO2 o połowę do 2025 r., a do 2050 r. zredukujemy ją do zera. Pomagają nam w tym inwestycje i inicjatywy, które na bieżąco realizujemy – zarówno w obszarze naszej floty, operacji czy całego biznesu.
W 2023 r. zamówiliśmy dziewięć frachtowców B777-200LR , które są mniej emisyjne i zużywają mniej paliwa oraz zastąpią starsze samoloty B747. Pierwsze maszyny wzmocnią naszą globalną flotę już w 2024 r., a pozostałe mają być dostarczone do 2027 r. Zbiegnie się to w czasie z dostawą elektrycznych samolotów towarowych „Alice” firmy Aviation, które zamówiliśmy jako pierwsi na świecie. Ich wykorzystanie w obsłudze dostaw dla e-commerce przybliży nas do stworzenia pierwszej na świecie zeroemisyjnej sieci logistycznej Express.
Jednak to nie wszystko, w tym roku wprowadziliśmy również GoGreen Plus. To pierwsza globalna ekspresowa usługa kurierska, która umożliwi klientom obniżenie („inset”) emisji dwutlenku węgla związanej z przewozem ich przesyłek. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). W celu przyśpieszenia dekarbonizacji lotnictwa i przyczynienia się do bardziej zrównoważonej przyszłości nawiązaliśmy strategiczne partnerstwo z World Energy na dostawę 668 milionów litrów zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), które zastąpi paliwo kopalne. Umożliwi nam to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o ok. 1,7 miliona ton w całym okresie eksploatacji.
Ambitne plany
Potencjał i szansę na dekarbonizację logistykę dostrzegamy również w elektryfikacji floty naziemnej. Wraz z początkiem 2023 r. na polskie ulice wyjechały 33 pojazdy Ford E-Transit. Obecnie nasza flota liczy 43 e-vany. Dodatkowo stworzyliśmy sieć ładowania, która obecnie obejmuje 60 ładowarek. Zakupione przez nas pojazdy są idealnie przystosowane do realizacji dostaw ostatniej mili. Kurierzy cenią je za możliwość dotarcia do klientów jeszcze sprawniej, omijając korki, dzięki przepisom, które pozwalają elektrykom jeździć po buspasach. Nasze plany w tym segmencie pozostają ambitne, ponieważ chcemy realizować aż 60 proc. usług w Polsce przy użyciu czystych środków transportu do 2025 roku. Bierzemy pod uwagę zmiany, które w niedługim czasie mogą nastąpić w wielu polskich miastach, gdzie wjazd dla pojazdów z napędem diesla może zostać ograniczony. Przesyłki naszych klientów muszą dotrzeć w każde miejsce, więc to dla nas kolejny powód, aby utrzymać transformację naszej floty.
Autorem komentarza jest Tomasz Buraś, prezes zarządu w DHL Express Polska.