Rok 2023 to kontynuacja zjawisk i trendów charakterystycznych dla polskiego rynku obiektów handlowych od kilku lat. Rzeczywistość postpandemiczna oraz sytuacja gospodarcza to w dalszym ciągu dwa podstawowe czynniki, determinujące zachowania zarówno właścicieli obiektów, jak i klientów – pisze w komentarzu dla redakcji Omnichannelnews.pl Agnieszka Baczyńska, Head of Leasing Retail, CPI Property Group Polska
Ostatnie kilka lat zmieniło zwyczaje zakupowe Polaków, którzy coraz chętniej korzystają z centrów typu convenience oraz dobrze zlokalizowanych parków handlowych. I to właśnie w tych formatach najchętniej otwierane są nowe sklepy. Kolejny trend to rozwój sprzedaży wielokanałowej (omnichannel) jako najefektywniejszej formy dotarcia do klienta, który wymaga kompleksowej obsługi, dostępności oraz szybkości realizacji zakupów
W kierunku omnichannel
Świat zakupów online oraz handlu tradycyjnego zaczęły się przenikać, co wykorzystuje wiele sieci tj. Eobuwie, Modivo czy Sportano. Zresztą większość sklepów działających w centrach handlowych, z praktycznie wszystkich branż np. modowej, spożywczej, czy sklepów DIY także już oferuje sprzedaż online. Klienci nadal jednak chętnie korzystają ze sklepów tradycyjnych, w których mogą poczuć fizyczność produktów tj. obejrzeć, przymierzyć, przetestować… Ważny jest także kontakt z drugim człowiekiem oraz fachowe doradztwo. Mocnym trendem jest też rosnąca rola sektora C2C, czyli dynamiczny rozwój takich platform jak Allegro, OLX czy Vinted, ale również second handów oraz wszelkich wyprzedaży garażowych. Ludzie coraz świadomiej podchodzą do posiadanych rzeczy i z pełną odpowiedzialnością pragną nadać im drugie życie.
Wyzwania branży retail w 2024 roku
Największe wyzwania, stojące przed branżą w nadchodzącym roku, widzę w obszarze kosztów funkcjonowania obiektów. Wysoka inflacja, wzrost kosztów prowadzenia działalności, niestabilność ekonomiczna oraz polityczna w naszym regionie przełożyły się na spadek optymizmu konsumenckiego. Zarówno właściciele, zarządcy, jak i najemcy, borykają się z problemem wzrostu kosztów i kluczowe staje się optymalizowanie funkcjonowania obiektów. Z drugiej strony nadal należy koncentrować się na uatrakcyjnianiu oferty i dostosowywaniu jej do potrzeb lokalnych klientów. To duże i trudne wyzwanie, zatem powrót niedziel handlowych w tym kontekście jest w pełni uzasadniony. Z punktu widzenia stabilności gospodarczej ważne jest jednak przede wszystkim wypracowanie przewidywalnych oraz klarownych zasad prawnych w kwestii dostępności wszystkich formatów handlowych w dni wolne od pracy. Niezwykłej wagi nabierają też kwestie ESG. Przeszliśmy już od etapu uczenia się i tworzenia strategii do wdrażania w życie konkretnych rozwiązań, których wykorzystanie wpłynie naszą planetę oraz funkcjonowanie społeczeństwa.
Długofalowe relacje z najemcami
CPI Property Group w Polsce jest właścicielem 23 obiektów handlowych – na nasze portfolio składa się 6 centrów (dwa niezależne oraz cztery sieci Vivo!) oraz 17 parków handlowych sieci CityMarket i STOP SHOP. Stanowi to ponad 254 tys. m kw. powierzchni, dostępnej w 20 regionalnych miastach całego kraju. W 2023 w całym portfelu przeszliśmy na właścicielski model zarządzania. Już widzimy pozytywne efekty tych zmian.
Naszym najemcom możemy zaoferować zróżnicowany portfel atrakcyjnych obiektów, położonych również w mniejszych miejscowościach oraz skuteczne zarządzanie i perspektywę stabilnej współpracy. Drugim niezwykle ważnym czynnikiem jest efekt skali. Dzięki niemu możemy optymalizować wiele kosztów, otrzymując np. znacznie korzystniejsze oferty, co w dzisiejszej sytuacji ekonomicznej stanowi argument nie do przecenienia. Budujemy wartość naszych nieruchomości, zwiększając ich atrakcyjność dla najemców oraz konsumentów. Modernizujemy je, tak aby funkcjonowały w duchu zielonych rozwiązań, a jednocześnie wypełniały społeczne potrzeby. Ponadto efektywnie dobrany do okolicy i zasięgu obiektu handlowego mix najemców najlepiej wpływa na odwiedzalność i sprzedaż w sklepach. I co najważniejsze – przede wszystkim stawiamy na długofalowe relacje z naszymi najemcami. Powyższe wyzwania, a co za tym idzie – zwiększenie wartości naszych obiektów handlowych, stanowią nasze cele na nadchodzący rok.
Autorką komentarza jest Agnieszka Baczyńska, Head of Leasing Retail, CPI Property Group Polska