Rok 2023 w branży retail w Polsce niewątpliwie upłynął pod znakiem wielu wyzwań. Z jednej strony tych ekonomicznych, a z drugiej zaś związanych z konicznością dostosowania się do zmieniających trendów konsumenckich i wymogów polityki ESG – pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Iwona Gembiec, Managing Director, IMV Polska
Właścicielom nieruchomości komercyjnych oraz ich najemcom przyszło się zmierzyć z rosnącymi kosztami eksploatacyjnymi. Te czynniki zmotywowały wielu z nich do szybszego wdrażania ekologicznych rozwiązań, ograniczających zużycie energii. Można więc powiedzieć, że wzrost kosztów eksploatacyjnych przyśpieszył zieloną rewolucję w centrach handlowych. Choć dla wielu obiektów mogło to być niełatwe, to większość z nich wyszła z tej sytuacji obronną ręką. Z pewnością jednak centra handlowe starszej generacji wymagały i będą wymagały dalszych modernizacji, a co za tym idzie większych nakładów finansowych. Niekiedy może okazać się to nieopłacalne i niektóre galerie z tego powodu być może niebawem znikną z polskiej mapy handlowej.
Warto również podkreślić, że poszukiwanie oszczędności w kosztach eksploatacyjnych ma jeszcze jeden istotny pozaekonomiczny aspekt – odpowiada na zmieniające się świadomość ekologiczną konsumentów oraz ich postawy i zwyczaje zakupowe. A te wyraźnie ewoluują.
Nowa rola centrów handlowych
Już od kilku lat obserwujemy, że rola galerii handlowych ulega zmianie. Z perspektywy klientów oferta rozrywkowa, usługowa i możliwość spędzania wolnego czasu są obecnie równie ważne co atrakcyjny tenant-mix. Ten kierunek rozwoju obiektów handlowych umocnił się w 2023 roku i z całą pewnością w 2024 roku nadal będzie nadal ważnym trendem. Odpowiada bowiem nie tylko na oczekiwania klientów, ale także pomaga budować ich lojalność, co jest niezwykle istotne w czasach spadku konsumpcji i siły nabywczej konsumentów. Różnorodna oferta rozrywkowa i usługowa jest także kluczowa z punktu widzenia wyróżnienia się na tle konkurencyjnych obiektów. Musimy pamiętać, że rynek galerii handlowych w Polsce jest dojrzały. Centra handlowe rywalizują o klientów nie tylko pomiędzy sobą, ale również z bardzo popularnymi dzisiaj parkami handlowymi. Te, które przestaną elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby konsumentów, przegrają w tej rywalizacji.
Mijający rok potwierdził także, że mimo wielu obaw w poprzednich latach, e-commerce nie zdominował tradycyjnej sprzedaży. Po okresie dynamicznego rozkwitu, jego rozwój w Polsce nieco wyhamował. Największe sukcesy odnoszą jednak marki, które umiejętnie łączą handel stacjonarny z kanałami online. Myślę, że w nadchodzącym roku coraz więcej sieci handlowym postawi na pogłębienie tej synergii.
W kierunku elektromobilności
Mimo licznych wyzwań 2023 rok okazał się więc być korzystny dla sektora handlowego. W galeriach handlowych spadł wskaźnik pustostanów względem 2022 roku, wzrosły odwiedzalność oraz obroty najemców. Należy jednak zauważyć, że na horyzoncie pojawiły się już nowe wyzwania. Jednym z nich jest rozporządzenie AFIR, którego czas wdrożenia przypada już na kwiecień 2024 roku. Sektor nieruchomości handlowych w Polsce będzie musiał więc dostosować się do przyspieszonego rozwoju elektromobilności, inwestując w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych. W praktyce dla wielu obiektów handlowych, zwłaszcza tych starszej generacji, oznacza to konieczność dalszych inwestycji i modernizacji.
W zarządzanej przez IMV Galerii Rumia przygotowujemy się już do wdrożenia rozporządzenie AFIR i planujemy prace modernizacyjne, które pozwolą nam zbudować stacje ładowania pojazdów elektrycznych. W planach na przyszły rok mamy także dalszy rozwój oferty rozrywkowej, usługowej oraz handlowej. W tym roku do grona najemców galerii dołączyły takie marki jak m.in. Dealz, Action, Maxi Zoo, Tui, arena „Project Zero”, Fun Park. Widzimy, że obrany przez nas kierunek rozwoju, oparty na takiej różnorodnej ofercie – nie tylko tej handlowej, sprawdza się i planujemy go kontynuować także w 2024 roku.
Autorką komentarza jest Iwona Gembiec, Managing Director, IMV Polska.