O tym jak handel detaliczny ewoluuje w odpowiedzi na zmieniające się preferencje konsumentów, trendy rynkowe czy innowacje technologiczne, Polska Rada Centrów Handlowych informuje w najnowszym raporcie „Rynek obiektów handlowych w Polsce” – pisze w artykule przygotowanym dla redakcji OmnichannelNews.pl Anna Piaskowska, kierownik Działu Analiz i Edukacji w Polskiej Radzie Centrów Handlowych.
Na podstawie danych za I połowę 2023 r. analizuje on przyrosty powierzchni handlowej, której w Polsce jest już ponad 13 mln mkw. GLA oraz dynamicznie rozbudowujące się formaty. Obecnie na znaczeniu zyskują parki handlowe i centra typu convenience.
Wspominane mniejsze formaty odpowiadają obecnie za ponad 70 proc. nowej powierzchni handlowej. W pierwszej połowie 2023 r. przybyło 11 nowych obiektów tego typu, o łącznym GLA wynoszącym blisko 150 tys. mkw. Pozostała nowa powierzchnia przypadła na dwa tradycyjne centra handlowe – ponownie otwarty Fort Wola w Warszawie oraz Bawełniankę w Bełchatowie. Warto też odnotować, że dynamicznie rośnie rynek obiektów o powierzchni najmu od 2 do 5 tysięcy mkw. Aktualnie w budowie jest łączne ok. 60 tys. m kw. zasobów w nowoczesnych projektach tej wielkości.
Kolejny rekordowy rok dla parków handlowych
Za kolejne ponad 220 tys. m kw. GLA w budowie odpowiadają obiekty o powierzchni od 5 tys. m kw. GLA, z terminem otwarcia do 2023 r. Oznacza to, że bieżący rok może być może być kolejnym, rekordowym dla parków pod względem powierzchni dostarczonej na rynek. Warto jednak pamiętać, że w podziale na rodzaje obiektów handlowych nadal aż 82 proc. powierzchni stanowią centra handlowe, 16 proc. to parki handlowe, a 2 proc. stanowią centra wyprzedażowe (outlety).
W analizie nowych projektów istotna jest również kwestia ich lokalizacji, która dziś najczęściej lokowana jest w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Nadal ponad połowa (54 proc.) całkowitej powierzchni handlowej położona jest w największych aglomeracjach, jednak jeszcze w 2005 r. było to 69 proc.. Zmiana o 15 pp. w ciągu niecałych 20 lat pokazuje trend rozbudowy nowoczesnej powierzchni handlowej w mniejszych, zwłaszcza powiatowych ośrodkach. Polska, ze wskaźnikiem nasycenia powierzchnią handlową wynoszącą 347 m kw./1 tys. mieszkańców po pierwszej połowie 2023 r. mieści się w średniej europejskiej. Ukończenie obiektów będących obecnie w budowie, zwiększy wartość wskaźnika nasycenia do 360 m kw./1 tys. mieszkańców. Przy czym duże, tradycyjne centra handlowe będą powstawać głównie jako uzupełnienie „białych plam” na mapie handlowej Polski, natomiast parki handlowe cały czas znajdują lokalne obszary do rozwoju.
Trend wzrostowy
Dane za pierwsze półrocze 2023 r. wskazują na umocnienie trendu wzrostowego w centrach handlowych. Największą dynamikę wzrostu obrotów odnotowały w tym okresie Usługi (34 proc.), Rozrywka (27 proc.), Restauracje i Kawiarnie (24 proc.) i Artykuły Specjalistyczne (19 proc.). Odwiedzalność galerii w pierwszym półroczu 2023 r. była o 7 proc. wyższa w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 r. W tym samym czasie transakcje inwestycyjne w sektorze handlowym były zdominowane przez umowy o średniej wysokości na poziomie 23 mln EUR. Największą z nich był zakup Parku Handlowego Matarnia w Gdańsku przez francuską spółkę Frey za 105 mln EUR.
W najnowszym raporcie „Rynek obiektów handlowych w Polsce” odnajdziecie Państwo szczegółowe dane oraz prognozy dla polskiego rynku nieruchomości handlowych. To publikacja, którą wspólnie z Polską Radą Centów Handlowych przygotowują eksperci wiodących firm analizujących rynek nieruchomości handlowych z BNP Paribas Real Estate Poland, Cushman& Wakefield, GfK, METRO Properties, JLL, Colliers i Savills. Zachęcam do lektury raportu.
Autorką artykułu jest Anna Piaskowska, kierownik Działu Analiz i Edukacji w Polskiej Radzie Centrów Handlowych.