Jesteśmy zainteresowani miejscami, które w naszej ocenie mają potencjał sprzedażowy i korzystne warunki wynajmu (tylko czynsz ale i np. fit-out), pozwalające na odpowiednią rentowność. To nie zawsze są oczywiste miejsca w największych miastach – mówi w rozmowie z Omnichanelnews.pl Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Nowa strategia Grupy Sfinks na lata 2024-2029 przewiduje m.in. podwojenie liczby restauracji. Obecnie Sfinks zarządza 106 lokalami gastronomicznymi, a to oznacza, że na koniec 2029 roku w sieci będzie działać ponad 200 lokali. To bardzo ambitny plan, ekspansji, ale patrząc na dzisiejszą koniunkturę gospodarczą obarczony wieloma ryzykami, zwłaszcza dla gastronomii. Na które koncepty gastronomiczne stawiacie i dlaczego?
Sylwester Cacek: Stawiamy przede wszystkim na wykorzystanie naszej flagowej marki SPHINX. To najsilniejsza polska marka restauracyjna i jedna z najdłużej obecnych na rynku. Bez lokali z shoarmą i kolorowymi lampami z tykw trudno sobie wyobrazić dziś naszą branżę. A przecież podróbek i konceptów, które miały zrobić biznes na fali popularności restauracji SPHINX, nie brakowało. Dziś albo ich już nie ma, albo nigdy nie zdołały się rynkowo przebić. O sile marki SPHINX świadczy też to, że potrafiła przetrwać różne zawirowania. Mimo pandemii i innych kryzysów, jak ten wywołany za naszą wschodnią granicą czy wcześniejsze, np. zakaz handlu w niedziele, nasza sieć przetrwała, a teraz się odbudowuje. Restauracje SPHINX wracają do topowych lokalizacji, z których musieliśmy zrezygnować. Ale w przypadku SPHINX sam szyld to tylko część jej potencjału, bo na jego siłę od lat pracuje sprawdzony zespół i w centrali Sfinks Polska, i wśród menadżerów, i pracowników lokali.
Dlatego stawiamy na rozwój sieci pod markami SPHINX – od tradycyjnej restauracji SPHINX poprzez nowe koncepty QSR bazujące na sile marki SPHINX, jak np. The Burgers by SPHINX. Planujemy też rozwój pod marką Lepione & Pieczone by Chłopskie Jadło.
Zgodnie z założeniami strategii rozwój konceptów będzie odbywał się w oparciu o model franczyzowy. Czy planujecie wszystkie lokale działające w sieci przekształcić w jednostki franczyzowe?
Będziemy dążyć do tego, żeby nasza sieć składała się w całości z lokali franczyzowych.
Ostatnie lata bardzo mocno zmieniły rynek pod względem dostępności powierzchni handlowych. Gdzie dziś Sfinks widzi szansę na rozwój sieci? Jakie lokalizacje są dla Was najbardziej efektywne pod względem obrotów?
Jesteśmy zainteresowani miejscami, które w naszej ocenie mają potencjał sprzedażowy i korzystne warunki wynajmu (tylko czynsz ale i np. fit-out), pozwalające na odpowiednią rentowność. To nie zawsze są oczywiste miejsca w największych miastach.
W jednym z wywiadów wspomniał Pan, że nie planujecie podpisywać nowych umów najmu w centrach handlowych. Co Pana skłoniło do podjęcia takiej decyzji?
Co do zasady nie zamykamy się na żadne lokalizacje – wszystko zależy od oceny danego miejsca pod kątem możliwej osiągnięcia rentowności – na to składają się m.in. relacja warunków najmu do przyszłej sprzedaży. W centrach handlowych nadal są lokale naszych marek, a kluczem do oceny danego punktu jest właśnie potencjał dotyczący rentowności. Jednym z jego ciekawych segmentów są np. parki handlowe. Właśnie w takich obiektach powstaną niedługo dwie nowe restauracje SPHINX – w Opolu i pod Warszawą od strony Piaseczna. Parki handlowe są dla nas interesujące, bo dają możliwość dotarcia do nowych klientów, często poza wielkimi miastami. A jednocześnie, ponieważ wiele z nich nie ma oferty gastronomicznej, to nasze koncepty mogą stać się wyróżnikiem dla danego parku i tym samym dodatkowo przyciągać nowych klientów. Widzimy szansę rozwoju i obopólnych korzyści w ramach tego rynku. Dlatego planujemy kolejne restauracje w takich miejscach.
Sfinks planuje rozwój zagraniczny marki SPHINX poprzez franczyzę lub masterfranczyzę. Na jakim etapie są te plany i gdzie mogą powstać pierwsze zagraniczne lokale?
W objętych strategią latach 2024-29 chcielibyśmy rozwinąć naszą sieć za granicą w oparciu o franczyzę lub masterfranczyzę. Ta działalność ma być prowadzona przez spółkę zależną SPHINX Restaurants. Obecnie mamy list intencyjny o współpracy i sprzedaży masterfranczyzy podpisany z firmą z Kairu.