Szwedzki gigant modowy H&M w pierwszym półroczu (1 grudnia 2022 – 31 maja 2023) zanotował wzrost sprzedaży netto w koronach szwedzkich o 9 proc. do wysokości 112 mln. 488 tys. SEK. W walutach lokalnych sprzedaż netto wzrosła o 1 proc. Co ważne, H&M w tym okresie zamknął 303 sklepy na świecie, w tym 175 sklepów w Rosji i na Białorusi. Obecnie w ramach grupy działa 4399 sklepów pod różnymi szyldami.
Sprzedaż w sklepach stacjonarnych H&M wzrosła w okresie sześciu miesięcy, mimo że było ich ok 300 sklepów mniej niż rok wcześniej. Około 30 procent sprzedaży generowana jest przez online. W podanym okresie zysk brutto wzrósł do 56 mln. 224 mln. koron. Zysk ten został wypracowany przy marży brutto w wysokości 50 proc. Natomiast zysk operacyjny wyniósł 5 mln. 466 tys. SEK, przy marży operacyjnej na poziomie 4,9 proc. Negatywny wpływ na wynik finansowy miały wysokie koszty operacyjne (surowców, energii i logistyki), silny dolar amerykański i likwidacja działalności w Rosji.
W drugim kwartale roku sprzedaż netto grupy H&M wzrosła o 6 procent do 57 mln 616 tys. koron (SEK). W walutach lokalnych spółka zachowała poziom sprzedaży netto na równi z rokiem ubiegłym.
Sprzedaż Grupy H&M w okresie od 1 do 27 czerwca 2023 r. wzrosła o 10 proc. w walutach lokalnych w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
– Czynniki zewnętrzne wpływające na nasze koszty zakupowe wciąż się poprawiają, prace nad programem kosztowo-efektywnościowym idą pełną parą, a duża część pracy, którą wykonaliśmy w ostatnich latach zaczyna przynosić efekty. Kontynuujemy również nasze inicjatywy koncentrujące się na ofercie dla klienta, jednocześnie chcemy zapewnić naszym klientom jeszcze lepsze doświadczenia z większą inspiracją i elastycznością w naszych sklepach stacjonarnych i kanałach cyfrowych – podkreśla Heleny Helmersson, CEO.
– Dzięki solidnej sytuacji finansowej, stabilnym przepływom pieniężnym i dobrze zbilansowanym zapasom grupa H&M jest silna. Nasze długoterminowe cele pozostają aktualne. Już w przyszłym roku marża operacyjna ma sięgnąć 10 proc. – dodała Heleny Helmersson.
Nowe otwarcia i renegocjacje umów najmu
Grupa H&M stawia na ekspansję z naciskiem na sprzedaż omnichannel. Według zarządu klienci chcą mieć możliwość dokonywania zakupów w wybranym momencie i różnych miejscach – w sklepach, na stronach internetowych, za pomocą urządzeń cyfrowych i w mediach społecznościowych. Optymalizacja portfolio sklepów jest kontynuowana w interakcji z kanałami cyfrowymi.
W kwietniu H&M otworzył sklep online w Wietnamie, w maju ruszył e-sklep brandu Arket w Estonii. Natomiast COS powstanie w Meksyku, a & Other Stories otworzy swój pierwszy sklep w Szwajcarii w drugiej połowie 2023 roku.
Grupa H&M kontynuuje renegocjacje umów najmu w ramach optymalizacji sieci sklepów, która obejmuje również przebudowy, dostosowania liczby sklepów i ich powierzchni, aby prowadzić najlepsze portfolio salonów na każdym rynku. Około jedna trzecia umów najmu jest renegocjowana. Do końca roku H&M planuje otwarcie około 100 nowych sklepów, a także likwidację około 200 sklepów.