Zrównoważony rozwój awansował do pozycji filaru, wokół którego coraz więcej firm buduje swoje strategie. Wśród podmiotów działających na skalę ogólnopolską próżno szukać takiego, który przynajmniej cząstkowo nie wdrażałby założeń ESG. Jednym z tych założeń jest dekarbonizacja – wysoko notowana na skali unijnych priorytetów. Jak przełożyć ją z teorii na praktykę? Jakie są największe wyzwania w tym obszarze? Czy redukcja CO2 może się firmie opłacić? – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Grzegorz Czekalski, Dyrektor ds. Zarządzania Ryzykiem i Zrównoważonego Rozwoju w Grupie Eurocash.
W debacie o katastrofie klimatycznej przeważają argumenty emocjonalne, pomimo wielu twardych danych naukowych. Eksperci ostrzegają, że jeśli nie powstrzymamy globalnego ocieplenia, skażemy nasze wnuki na walkę o zasoby i najwyższe w historii ceny jedzenia, a dzieci urodzone po 2050 roku nigdy nie poznają smaku czekolady (znikną owady zapylające kakaowce). Dla Grupy Eurocash, podobnie jak dla innych uczestników rynku handlu hurtowego i detalicznego, bardzo ważne są także prognozy biznesowe – a te brzmią równie pesymistycznie.
Według obliczeń firmy reasekuracyjnej Swiss Re koszty gospodarcze kryzysu klimatycznego będą ogromne. Bez podjęcia działań na rzecz ograniczenia emisji CO2 globalna średnia temperatura wzrośnie o 3,2°C, a światowe PKB skurczy się o 18 proc.. Jeśli zrealizujemy cel zawarty w Porozumieniu paryskim i zatrzymamy wzrost temperatur na poziomie poniżej 2°C, PKB skurczy się o 4 proc.. Dla nas, jako przedsiębiorstwa utrzymującego się z handlu, oznacza to problemy z dostępnością, marżowością oraz skalą, w jakiej będziemy w stanie prowadzić biznes przy bardzo ograniczonych zasobach. Gra toczy się więc o wysoką stawkę.
Zmiany najlepiej zacząć od siebie
W obliczu czarnych scenariuszy klimatycznych na biznesie ciąży szczególna odpowiedzialność. Każda, nawet najmniejsza firma, powinna już podejmować inicjatywy, które pozwolą zredukować emisję CO2. W Grupie Eurocash nie chcemy czekać bezczynnie na kryzys, dlatego w ubiegłym roku wdrożyliśmy Strategię Dekarbonizacji, która włączona została do Strategii Grupy Eurocash na lata 2023-2025. Oparliśmy ją na ambitnych założeniach, z których najważniejsze to redukcja emisji CO2 w naszej firmie o nie mniej niż 42 proc. do 2030 r. Zamierzamy osiągnąć ją m.in. poprzez dywersyfikację źródeł dostaw energii elektrycznej, poprawę efektywności energetycznej w budynkach operacyjnych oraz wyznaczenie standardu energetycznego dla nowych lokalizacji.
Działania dekarbonizacyjne poprzedziliśmy obliczeniami własnej emisji CO2, by cele redukcji ustanowić w oparciu o konkretne wskaźniki. Przeprowadziliśmy również analizę ryzyk i szans klimatycznych, bazującą na dwóch scenariuszach w zakresie krótko, średnio i długoterminowym. Wzięliśmy też pod uwagę swoją pozycję rynkową oraz skalę zakupową, by w efekcie zwiększyć pozytywny wpływ na otoczenie: zamierzamy zobligować 75 proc. największych dostawców Grupy Eurocash do wyznaczenia własnych celów niskoemisyjnych, co realnie wpłynie na realizację celu emisyjnego, jaki postawiła przed sobą Grupa Eurocash. Dużą część zapotrzebowania na energię planujemy pokrywać z OZE, w tym z własnych zasobów (podpisaliśmy pierwszy kontrakt na budową farmy fotowoltaicznej), a docelowo całkowicie wyeliminować z użycia węgiel oraz od odejść od używania gazu w nowych obiektach.
Sukcesy przekładalne na pieniądze
Na polu dekarbonizacji mamy już pierwsze sukcesy, a przoduje w tym Eurocash Logistyka. W ubiegłym roku nasza flota ciężarowa zredukowała wynik pokonanych kilometrów o 1,5 miliona w stosunku do roku 2021. Było to możliwe m.in. dzięki optymalizacji procesów logistycznych w zakresie dostaw. Zaproponowaliśmy klientom pełną ofertę towarów w ramach jednego transportu (830 tys. km mniej), zredukowaliśmy transporty między magazynami (ponad 432 tys. km mniej) oraz tzw. puste przebiegi (37,5 tys. km mniej). Centralizacja dostaw oraz optymalizacja ich harmonogramów pozwoliła zaoszczędzić łącznie 770 tys. km i aż 256 tys. litrów paliwa – łatwo policzyć, jakiej skali są to koszty przy jego obecnych cenach. Do tego konsekwentnie wymieniamy flotę samochodów osobowych na bardziej ekologiczną. Zredukowaliśmy ją w ubiegłym roku o 24 proc. (z 2450 do 1860 pojazdów), a o 10 proc. zwiększyliśmy udział samochodów hybrydowych (do poziomu 85 proc.). Naszym celem jest posiadanie 100 proc. floty hybrydowej.
O niższą emisyjność dbamy również poprzez zmniejszanie zużycia energii i dążenie do uniezależnienia się od jej konwencjonalnych źródeł. Uruchomiliśmy projekt zakupu energii z planowanych źródeł OZE dla swoich obiektów. Stworzyliśmy system monitoringu zużycia mediów, który agreguje dane z 10 centrów dystrybucyjnych, 16 hurtowni i 27 sklepów Delikatesy Centrum. Umożliwia nam to wykonywanie pogłębionych audytów pod kątem dalszych inicjatyw energooszczędnych, np. modernizacji systemów grzewczych, wymiany oświetlenia czy budowy systemów kontroli temperatury pomieszczeń. W centrach dystrybucyjnych, halach Cash&Carry oraz w 85 proc. sklepów własnych zamontowaliśmy energooszczędne oświetlenie LED. Minimalizujemy pobór prądu poza godzinami pracy. Efekty tych działań już są znaczące: w 2022 r. osiągnęliśmy redukcję zużycia energii ze źródeł nieodnawialnych o 47 643,20 GJ w stosunku do roku poprzedniego.
Nie zwalniamy tempa
Pomimo wymiernych rezultatów w dążeniu do redukcji emisji CO2 nie spoczywamy na laurach. Kilka miesięcy temu jako jedna z nielicznych polskich firm dołączyliśmy do globalnej Inicjatywy Science Based Targets (SBTi). Oznacza to, że nasz plan dekarbonizacji będzie zawierał wyłącznie cele oparte na danych naukowych, adekwatne do założeń Porozumienia paryskiego, czyli ograniczenia globalnego ocieplenia do wartości poniżej 2°C. Na początku 2023 r. podpisaliśmy umowę z bankiem HSBC na otwarcie linii gwarancyjnej powiązanej ze zrównoważonym rozwojem w wysokości 180 mln zł. Obie te inicjatywy pomogą Grupie Eurocash realizować złożenia ESG bardziej efektywnie i stanowią milowe kroki na naszej drodze do niskiej emisyjności.
Co zaplanowaliśmy na najbliższe miesiące? Rok 2023 w Grupie Eurocash upłynie pod znakiem kontynuacji opisanych wyżej działań. Mamy wiele planów, w tym m.in. testy dostawczych samochodów elektrycznych oraz uruchomienie pierwszej większej instalacji fotowoltaicznej w centrum dystrybucyjnym w Lublinie. Szacujemy, że przy mocy 564 kWp zapewni ona ok. 17 proc. rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną obiektu i stanie się punktem wyjścia do analogicznych inicjatyw w innych placówkach. Choć każdy z tych projektów stanowi niemałe wyzwanie ekonomiczne i organizacyjne, wszystkie przybliżają nas do postawionego celu: planowanej redukcji CO2 o niemal połowę w ciągu najbliższych 7 lat, jak również do zaangażowania naszych kluczowych partnerów biznesowych w proces dekarbonizacji. Działajmy wspólnie dla poprawny warunków do życia na naszej planecie!
Autorem komentarza jest Grzegorz Czekalski, Dyrektor ds. Zarządzania Ryzykiem i Zrównoważonego Rozwoju w Grupie Eurocash.