Polska jest priorytetowym rynkiem dla grupy Kingfisher. Stale w niego inwestujemy, bo widzimy w nim ogromny potencjał. W tym roku Castorama otworzy w Polsce swój setny sklep, a w ciągu pięciu następnych, około 80 kolejnych w różnych formatach, również kompaktowych Smart i Express – mówi redakcji Omnichannelnews.pl Nick Lakin, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Kingfisher.
Castorama w Polsce ma bardzo silną i ugruntowaną pozycję rynkową wśród sieciowych marketów budowlanych. Jak Pan ocenia dotychczasową działalność spółki Castorama i perspektywy dalszego rozwoju?
W tym roku Castorama otworzy w Polsce swój setny sklep, a w ciągu pięciu następnych, około 80 kolejnych w różnych formatach, również kompaktowych Smart i Express. Zatrudniamy w Polsce 13 tys. osób i ściśle współpracujemy z szeregiem krajowych dostawców. Polska jest priorytetowym rynkiem dla grupy Kingfisher. Stale w niego inwestujemy, bo widzimy w nim ogromny potencjał. Polacy szukają dobrej jakości w rozsądnej cenie, na co dobrze odpowiada oferta Castoramy. Pomimo bieżącej sytuacji makroekonomicznej i inflacji dostrzegamy coraz wyższe ambicje konsumentów, którzy chcą mieszkać w zdrowych, komfortowych, ładnych i ekologicznych domach – chcemy im w tym pomóc i zapewnić dostęp do naszego sklepu w jak najbliższej odległości, dlatego też stale rozwijamy naszą sieć.
Castorama cały czas odpowiada na wyzwania rynku retail i zmiany zachowań konsumenckich. Czy wprowadzone przez sieć nowe konceptów sklepów stacjonarnych – Smart i Express to ważny element w ekspansji sieci? Jakie są różnice pomiędzy tymi konceptami?
Nasze nowe, kompaktowe formaty Smart i Express realizujemy w Polsce od dwóch lat. “Smarty” funkcjonują w Augustowie, Świnoujściu, Łomży, Mławie i Ostrowie Wielkopolskim. Charakteryzuje ich rozbudowana strefa inspiracji łazienkowych i kuchennych. Aranżacje wykonane są z wykorzystaniem dostępnych w sklepie produktów. Ich dużym atutem są również punkty projektowe, w których wykwalifikowani doradcy i projektanci wnętrz pomogą zaprojektować kuchnię, łazienkę czy garderobę. W zeszłym roku uruchomiliśmy na warszawskim Ursusie pierwszy sklep Castorama Express. Charakteryzuje się on kompaktowym, czytelnym i intuicyjnym układem sklepu, w którym na obszarze ok. 500 mkw., klienci mogą łatwo i wygodnie dokonać wyboru i zakupu najpotrzebniejszych artykułów budowlanych, wykończeniowych czy instalacyjnych. Castorama Smart i Express to wygoda i oszczędność czasu dla naszych klientów.
Obecnie firmy przykładają dużą wagę do tematu rozwoju strategii ESG, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu i jego troski o środowisko i ład korporacyjny. Jakie działania w tym obszarze podejmuje Castorama?
Konsekwentnie, od lat rozwijamy się w temacie zrównoważonego rozwoju – jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie. Mamy świadomość wpływu człowieka na środowisko i bierzemy na siebie tę odpowiedzialność. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Castorama Polska obowiązuje w całej Grupie Kingfisher – jasno określa nasze priorytety, tj. dbałość o Pracowników, Planetę, Klientów i Społeczności Lokalne. Jednym z najważniejszych celów Grupy jest osiągnięcie do końca 2040 roku zerowej emisji netto w ramach prowadzonej działalności operacyjnej. W planach mamy również osiągnięcie do końca 2025 r. 60 proc. całkowitej sprzedaży ze Zrównoważonych Produktów dla domu. Już teraz w ofercie sklepów Castoramy klienci znajdą prawie 10 tys. produktów przyjaznych dla środowiska i planety, oznaczonych logiem „CastoSfera”.
Poprzez liczne inicjatywy inwestujemy w działania na rzecz przyszłych pokoleń. W kwietniu tego roku ponad 100 wolontariuszy ze sklepów i biura Castorama i grupy Kingfisher zasadziło 7 tys. sosen w w nadleśnictwie Rajgród na Podlasiu. Grupa Kingfisher jako członek-założyciel inicjatywy „Rainforest Alliance Forest Allies” jest na dobrej drodze, aby stać się organizacją Forest Positive do 2025/26 roku. Inwestujemy w sześć kluczowych projektów w regionach najbardziej zagrożonych wylesianiem na całym świecie. Do 2025/26 roku Kingfisher ma zamiar wykorzystywać w 100% odpowiedzialnie pozyskiwane drewno i papier w swoich produktach i katalogach – tylko w latach 2021/22 w sposób odpowiedzialny pozyskiwano 87,2% drewna i papieru w produktach, a w drugim roku 100% papieru katalogowego.
W Polsce promujemy zrównoważone leśnictwo poprzez produkty oznaczone certyfikatami FSC, PEFC, które podpowiadają Klientom, że produkty oznaczone certyfikatami pochodzą z odpowiedzialnych źródeł. Dzięki wprowadzonej polityce w zakresie drewna skierowanej do dostawców oraz działania informacyjne do klientów, jak np. Piątek FSC Castorama może przyczynić się do rozwijania gospodarki leśnej zarządzanej w sposób odpowiedzialny z poszanowaniem przyrody i lokalnych społeczności.
Podejście Kingfisher, a tym samym Castoramy do zrównoważonego rozwoju oraz środowiska jest zgodne z wymogami systemu zarządzania środowiskiem ISO14001. Zobowiązuje to firmę do regularnego kontrolowania wpływu na środowisko, dążenia do nieustannej poprawy oraz zapobiegania zanieczyszczeniom. W zakresie tych obszarów Castorama od lat podejmuje rozmaite inicjatywy które zyskały sobie ogromną sympatię klientów. Od ponad 10 lat Castorama prowadzi akcję “Kwiaty za Elektrograty”, dzięki której przyniesiony do sklepów zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, w wiosennej edycji klienci wymieniają na kwitnące bratki, a na jesieni na wrzosy. Na polskim rynku Castorama odpowiada na wzrastające zainteresowanie klientów zrównoważonymi produktami pozwalającymi tworzyć ekologiczne domy i ogrody w przystępnej cenie. Firma wskazuje przyjazne dla środowiska, zdrowia oraz portfela konkretne rozwiązania i produkty, a także przyczynia się do zmiany świadomości klientów i ich stylu życia na zdrowszy, bardziej odpowiedzialny i zrównoważony w ramach programu „CastoSfera”. Głęboko wierzymy, że wszystkie nasze działania realnie wpływają na poprawę stanu środowiska, gdyż również świadomość ekologiczna Polaków stale rośnie.
Czy Castorama prowadzi działania minimalizujące straty energii w sklepach?
Inwestujemy też w efektywność energetyczną w naszych sklepach, stosujemy system monitorowania i zarządzania energią i modernizujemy nasze obiekty tak, by były bardziej energooszczędne. W zeszłym roku zainstalowaliśmy panele fotowoltaiczne w 22 sklepach Castoramy, a w tym roku planujemy instalację w co najmniej 30 kolejnych. 100 proc. zielonej energii, którą wykorzystujemy w naszej działalności operacyjnej, pochodzi z certyfikowanych źródeł, w tym z farm wiatrowych. Zdajemy sobie sprawę również z tego, że ekologia to nie tylko codzienna działalność biznesowa – to również edukacja konsumentów w zakresie świadomości i odpowiedzialnych postaw na co dzień. To właśnie edukacja jest dla nas kluczowa i na stałe wpisała się w strategię naszej firmy. Przykładem jest choćby „Majsterkowo”, czyli edukacyjne warsztaty dla dzieci, podczas których pokazujemy, jak tworzyć ciekawe przedmioty w duchu zero waste.
Rzeczywistość zmienia się w ogromnym tempie, a wraz z nią, potrzeby i postawy zakupowe. Dotyczy to zarówno pojazdów elektrycznych, jak i wyposażenia mieszkań i domów, które musi sprostać wysokim standardom efektywności energetycznej i poszanowaniu zasobów naturalnych. Z jednej strony to wymóg czasów, z drugiej potrzeba i oczekiwania samych klientów.