Aktualnie mamy opracowane 2-3 podstawowe modele wyspy, które można rozwijać i wdrażać w centrach handlowych. W Polsce jest ponad 300 tego typu lokalizacji, a my chcemy być obecni w jak największej liczbie z nich – mówi w rozmowie z redakcją OmnichannelNews.pl Waldemar Lisiewicz, Dyrektor Ekspansji w Żabka Polska.
Po uruchomieniu m.in. projektów Żabki Nano, Żabki Eko Smart, czy placówek na MOP-ach, teraz postanowiliście Państwo wdrożyć zupełnie nowy format, czyli wyspę w galerii handlowej. Skąd pomysł na rozwój tego formatu?
Waldemar Lisiewicz: W DNA Żabki jest nieustanne poszukiwanie nowych możliwości rozwoju. Na bieżąco analizujemy rynek i jego możliwości oraz chcemy być blisko klientów i odpowiadać na ich potrzeby. Dlatego tworzymy nowe formaty sklepów, dostosowane do lokalizacji i oczekiwań konsumentów, ale również – tym samym – rozwijamy lokalną przedsiębiorczość. Stąd też pomysł na kolejny, zupełnie nowy koncept – wyspy handlowe w galeriach. To rozwiązanie, które wpisuje się w naszą koncepcję „uwalniania” czasu konsumentów, czyli ułatwiania im życia i podsuwania gotowych rozwiązań, dzięki którym mają więcej czasu dla siebie i bliskich.
Uruchomiona w Galerii Pestka w Poznaniu wyspa ma 12 mkw. powierzchni. Czy wszystkie wyspy będą identyczne, czy będą elastycznie dopasowywane do konkretnego obiektu?
W ramach ekspansji naszej firmy stworzyliśmy nowy dział zajmujący się rozwijaniem nowych formatów i uruchamianiem m.in. wysp w centrach handlowych. Prowadzimy rozmowy z większością centrów handlowych oraz stale zbieramy informacje zwrotne i opinie klientów. Naszym celem jest wypracowanie jak najlepszego rozwiązania, które w jak największym stopniu będzie odpowiadać na potrzeby konsumentów. Aktualnie mamy opracowane 2-3 podstawowe modele wyspy, które można rozwijać i wdrażać w tego typu lokalizacjach.
Kluczowe podczas pracy nad tym projektem były sprawy techniczne, takie jak: odpowiednia powierzchnia, zabezpieczenie energetyczne i wodne, kwestie związane z emisją zapachów i magazynowaniem towarów. Szczególnie istotna jest wysokość, która musi być tak dostosowana, aby wyspa była widoczna z daleka.
Jakie są plany Żabki jeżeli chodzi o rozwój tego formatu? Ile wysp może powstać docelowo?
Tak jak Pan wspominał, w połowie marca uruchomiliśmy najnowszą wyspę w Galerii Pestka w Poznaniu. Równolegle prowadzimy prace nad otwarciami w kilku kolejnych znaczących centrach handlowych, w kilku miastach, m.in. w Warszawie – będziemy o nich informować na bieżąco.
W Polsce jest ponad 300 centrów handlowych, a my chcemy być obecni w jak największej liczbie z nich. Sklepy Żabka można spotkać już w prawie 130 centrach handlowych, w większych jak i mniejszych miejscowościach. To m.in.: Poznań (Posnania, Avenida), Wrocław (Galeria Dominikańska), Łódź (Manufaktura), Warszawa (Galeria Północna, Wodny Park Handlowy Marywilska), Oleśnica (Pogodne Centrum), Malbork (Dekada Malbork) czy Krosno (Galeria Krosno). Stworzenie nowego konceptu wyspy nie wyklucza bowiem możliwości otwierania standardowych sklepów w centrach handlowych, jeśli będzie na nie zapotrzebowanie.
Jakie funkcje ma spełniać wyspa?
Wyspy handlowe to z założenia miejsca z dostępem do najważniejszych kategorii produktowych „na wyciągnięcie ręki”, w których klient – przy okazji innych zakupów w galerii – na szybko, bez stania w kolejce będzie mógł kupić kawę, ciastko lub ciepłą przekąskę. W zależności od punktu asortyment może się różnić, tak aby jak najlepiej odpowiadał na potrzeby konsumentów. Na pewno nie zabraknie jednak produktów dobrze znanych z oferty Żabki, takich jak: hot-dogi, kanapki Tomcio Paluch czy soki i lemoniady Wycisk.
Jaki jest nakład inwestycyjny w postawienie jednej wyspy?
Takich informacji z oczywistych względów nie ujawniamy, to tajemnica handlowa. Koszty zawsze są zmienne i zależą zarówno od lokalizacji, jak i zastosowanego wyposażenia oraz rozwiązań, często szytych na miarę. Warto jednak dodać, że w centrach handlowych staramy się o najlepsze lokalizacje dla wysp, np. przy samym wejściu, gdzie jest największy ruch klientów. Dążymy do tego, aby nasz model jak najlepiej odpowiadał wymaganiom rynku.
Możemy podać jakiś konkretny przykład?
Jesteśmy elastyczni, staramy się dopasować godziny otwarcia wysp do godzin otwarcia danego centrum handlowego. Mamy więc i lokalizacje, które funkcjonują także w niedziele i święta, aby zaspokajać potrzeby klientów np. kin czy parków rozrywki czynnych na określonych zasadach w tym czasie.
Chcemy np. otwierać Żabki wcześniej niż inne znajdujące się w galerii sklepy, by w ten sposób zaspokoić także potrzeby ich pracowników, którzy przychodzą do pracy wczesnym rankiem.
Rozmawiał: Łukasz Izakowski