Allegro spełniło oczekiwania finansowe w 2022 roku, zamykając go rekordową liczbą aktywnych kupujących jak i dostępnych na platformie ofert. Kolejnym celem jest planowane uruchomienie Allegro.cz.
Wartość sprzedaży brutto (GMV) za pośrednictwem polskiej platformy wzrosła w czwartym kwartale o 14 proc. r/r, osiągając poziom 14,4 mld PLN. W całym roku wartość GMV zwiększyła się o 15,9 proc. r/r do 49,4 mld PLN. Nieustanne poszerzanie oferty, dbałość o jak najatrakcyjniejsze ceny oraz coraz lepsza monetyzacja przełożyły się na wzrost przychodów polskiej części biznesu Allegro o 26,5 proc. r/r do 2 mld PLN w czwartym kwartale i o 24,1 proc. do 6,65 mld PLN w całym 2022 roku.
– Rok 2022 był prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych w najnowszej historii e-commerce’u jako takiego. Tym bardziej doceniamy więc fakt, że był on kolejnym rokiem wzrostu dla Allegro. Zaprezentowaliśmy nasze prognozy na 2022 rok 24 lutego, czyli dokładnie w dniu, w którym rozpoczęła się inwazja Rosji na Ukrainę. Wywołana nią tragedia wciąż zmienia krajobraz geopolityczny, dokłada się do presji inflacyjnej i stanowi źródło niepokojów na rynkach, zakłócając działanie łańcuchów dostaw i utrudniając realizację biznesplanów w wielu różnych branżach. Dostosowaliśmy się odpowiednio do tych wymagających okoliczności. W trakcie pandemii Allegro pełniło dla wielu naszych klientów rolę koła ratunkowego, a obecnie, w czasie podwyższonej inflacji, jedynie dowodzi swojego statusu platformy zakupowej nr 1. Zrealizowaliśmy oczekiwania finansowe na rok 2022, a teraz zmierzamy do kolejnego celu, jakim jest uruchomienie naszego modelu marketplace w skali międzynarodowej. Zaczniemy od Czech już w tym roku. Jednocześnie, dbając o odpowiednie finansowanie naszych celów, skupiamy się na zarządzaniu kapitałem i dyscyplinie kosztowej w ramach całej grupy. Kiedy tylko sytuacja makroekonomiczna ulegnie poprawie, chcemy być gotowi do działania i dalszego zwiększania skali. Jesteśmy przekonani, że dzięki bazie klientów MALL zyskujemy kilkuletnią przewagę w tym zakresie. Mamy odpowiedni plan, określiliśmy też odpowiedni zestaw priorytetów, dzięki którym jesteśmy – jak nazywamy to wewnętrznie – ‘Fit To Grow’, czyli gotowi do wzrostu – komentuje Roy Perticucci, Prezes Allegro.
Rośnie liczba aktywnych kupujących
Liczba aktywnych kupujących wzrosła o kolejne 560 tys. r/r i przekroczyła w czwartym kwartale 14 mln, zaś średnia wartość GMV na aktywnego kupującego na polskiej platformie zwiększyła się w tym czasie o 11,3 proc. do 3 515 PLN. Kupujący obecnie jeszczet bardziej doceniają konkurencyjne ceny i coraz wygodniejsze dostawy oferowane przez Allegro, co widać chociażby po wiodącym w branży wskaźniku jakości obsługi rNPS, czyli miary zadowolenia klientów Allegro, na poziomie 80,8 pkt.
Skorygowana EBITDA (wynik na działalności operacyjnej przed uwzględnieniem amortyzacji i zdarzeń jednorazowych) dla polskiej części grupy wzrosła w czwartym kwartale o 41,2 proc. r/r do 708 mln PLN, głównie dzięki poprawie marż i wyższym przychodom z platformy wynikającym ze wzrostu GMV i korzystniejszego wskaźnika realizacji transakcji (take rate). W całym ubiegłym roku Skorygowana EBITDA zwiększyła się o 11,6 proc. do 2,31 mld PLN.1
Celem dalsza poprawa wyników
Allegro skupia się obecnie na dalszej poprawie wyników sprzedaży własnej (1P) prowadzonej przez segment MALL, przygotowując się jednocześnie do komercyjnego wdrożenia w Czechach sprawdzonego modelu marketplace opartego na ofertach stron trzecich (3P).
Skonsolidowany wynik GMV wzrósł w czwartym kwartale o 25,2 proc. r/r, przychody były wyższe o 92,6 proc. także dzięki uwzględnianym od drugiego kwartału wynikom segmentu MALL, zaś Skorygowana EBITDA w ostatnim kwartale zwiększyła się o 33,3 proc. r/r. Całoroczny skonsolidowany wynik GMV był o 23,2 proc. wyższy, przychody wzrosły o 68,2 proc., zaś Skorygowana EBITDA zwiększyła się o 4,1 proc. po uwzględnieniu wyników grupy MALL za 9 ostatnich miesięcy roku.
Prognozy na początek 2023 roku
Allegro przechodzi na kwartalny cykl publikowania prognoz, oczekując w pierwszym kwartale 2023 roku wzrostu GMV z działalności w Polsce o 13-14 proc. r/r, a przychodów o 20-22 proc.. Skorygowana EBITDA powinna się zwiększyć o 20-23 proc. r/r, zaś oczekiwany CAPEX ma wynieść 100-110 mln PLN. Wskaźnik GMV segmentu MALL powinien być w pierwszym kwartale o 1-2 proc. niższy r/r, zaś spadek przychodów oczekiwany jest na poziomie 2-4 proc. r/r. Oczekiwana strata segmentu na poziomie Skorygowanej EBITDA to 75-80 mln PLN, zaś jego spodziewany CAPEX w tym czasie to 20-30 mln PLN. Na poziomie skonsolidowanym Allegro oczekuje wzrostu GMV w pierwszym kwartale o 20-21 proc. r/r, a przychodów o 64-66 proc.. Skorygowana EBITDA grupy powinna wzrosnąć o 3-6 proc. r/r, zaś CAPEX spodziewany jest na poziomie 120-140 mln PLN.
Polski biznes Allegro, który odpowiada za około 95 proc. całej działalności grupy, odnotował w ubiegłym roku wzrost wskaźnika GMV i przychodów odpowiednio o 15,9 proc. i 24,1 proc. w ujęciu rocznym. Skorygowana EBITDA zwiększyła się o 11,6 proc. r/r, a całoroczny CAPEX wyniósł 662 mln PLN. Wszystkie te wskaźniki były zgodne z przedstawionymi wcześniej oczekiwaniami. Czwarty kwartał, kiedy to Allegro rozpoczęło wdrażanie swoich priorytetów ukierunkowanych na wzrost wydajności, zakończył się dalszą poprawą marży: wzrost wskaźnika GMV o 14 proc. r/r przełożył się na zwiększenie przychodów o 26,5 proc. i na 41,2 proc. skok Skorygowanej EBITDA w ujęciu rocznym dzięki zwiększonej monetyzacji. W ostatnim kwartale dołączyło do nas 160 nowych, znaczących marek, przyczyniając się do zwiększenia liczby aktywnych ofert do 290 milionów na koniec 2022 roku. Coraz większy wybór w połączeniu z nieustannym dążeniem Allegro do oferowania możliwie jak najbardziej atrakcyjnych cen, przyczynił się do zwiększenia liczby aktywnych kupujących do ponad 14 mln. Jednocześnie, średnia wartość GMV wśród nich zwiększyła się o kolejne 11,3 proc. r/r, osiągając w czwartym kwartale poziom 3 515 PLN. Allegro pozostaje najlepszym wyborem w obliczu rosnących codziennych kosztów, oferując najniższe ceny w przypadku 9 z 10 najbardziej popularnych produktów.
– Naszym celem jest dalszy rentowny wzrost GMV w Polsce dzięki skupieniu się na kategoriach, w których do tej pory nie mieliśmy silnej pozycji, przy jednoczesnej dalszej poprawie marży dzięki usługom reklamowym i monetyzacji. Skupiamy się na tym, by zwiększać marżę w Polsce z powrotem do docelowego poziomu 5 proc.. Jednocześnie dążymy do przyspieszenia wzrostu GMV także na poziomie grupy poprzez zwiększenie skali na arenie międzynarodowej. Pierwszym krokiem będzie wykorzystanie obecności MALL w Czechach. Naszym głównym zadaniem strategicznym jest dalsza optymalizacja kosztów i poprawa wydajności w całej grupie przy znacznym obniżeniu nakładów inwestycyjnych, by dalej zwiększać przepływy pieniężne i zmniejszać dźwignię finansową. Zrealizowaliśmy wszystkie założone na 2022 rok cele i teraz przechodzimy na kwartalny cykl przedstawiania naszych oczekiwań finansowych. Decyzję podjęliśmy uwzględniając praktyki rynkowe innych dużych graczy na globalnym rynku e-commerce. Uznaliśmy takie podejście za bardziej adekwatne i efektywne. Nasze wyniki za pierwszy kwartał 2023 roku są bardziej niż zadowalające: spodziewamy się dalszego wzrostu GMV, przychodów i Skonsolidowanej EBITDA w ujęciu rocznym zarówno w Polsce jak i na poziomie skonsolidowanym – wyjaśnia Jon Eastick, CFO Allegro.
BNPL w cenie
Popularność Allegro Pay, czyli oferowanej przez Allegro innowacyjnej opcji “kup teraz, zapłać później”, nie przestaje rosnąć. Wartość przyznanych za jej pośrednictwem pożyczek wyniosła w zeszłym roku 5,5 mld PLN, czyli lepiej od prognoz i o ponad 3,7 raza więcej w ujęciu rocznym. W ramach współpracy z AION Bankiem, Allegro Pay planuje w tym roku dalszy rozwój oraz kolejne produkty i usługi finansowe w ofercie. Zmiana cennika Allegro Smart! wprowadzona w połowie listopada pomaga ograniczać wpływ wzrostu kosztów, pozostając bez negatywnego wpływu na liczbę użytkowników.
Allegro planuje skupić się w tym roku na poprawie wydajności swoich 2 500 automatów paczkowych One Box, które są częścią liczącej 60 000 punktów – czyli największej w kraju – sieci punktów odbioru. Także dzięki wsparciu One Kuriera, Allegro zakończyło ubiegły rok z doskonałym wynikiem 99,6 proc. dostaw bożonarodzeniowych zrealizowanych na czas, nawet pomimo wydłużenia o dwa dni ostatecznego terminu przyjmowania zamówień z gwarantowaną dostawą. Marki Allegro, które już teraz są synonimami wygodnych i przystępnych cenowo zakupów online, wzajemnie zwiększają swoją atrakcyjności, napędzając jednocześnie biznes grupy. Cała ta szeroka oferta mieści się w dłoni każdego konsumenta dzięki nowoczesnej aplikacji Allegro, która dzięki średnio 11 milionom aktywnych użytkowników miesięcznie jest najpopularniejszym narzędziem zakupowym w Polsce.
Z myślą o ESG
Kompleksowe podejście Allegro do kwestii ESG przełożyło się na podwyższenie oceny firmy w ramach MSCI ESG Rating do AA oraz pierwsze miejsce wśród Liderów Różnorodności w sektorze w rankingu Financial Times i firmy Statista. Allegro jest jedną z zaledwie pięciu dużych polskich firm, których cele klimatyczne – w tym zobowiązanie do prawie 38 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych w zakresie 1 i 2 do 2030 roku – zostały zatwierdzone przez SBTi. Na platformie Allegro Charytatywni zebraliśmy zebrano kwotę 56 mln PLN, włączając pomoc dla uchodźców z ogarniętej wojną Ukrainy. Nasi mile widziani goście mogą również skorzystać z oferty Allegro w języku ukraińskim.