Agencja Inquiry już po raz czwarty przeprowadziła badanie opisujące zachowania w zakresie zakupu produktów i usług w internecie. Jeśli chodzi o kategorie produktowe najchętniej kupowane online, pierwsza trójka to obuwie dla dorosłych (51 proc. badanych kupiło te produkty online w ciągu ostatniego roku), kosmetyki oraz perfumy (50 proc.) oraz odzież i bielizna dla dorosłych (50 proc.).
Na kolejnych, również wysokich pozycjach znajdziemy kategorie związane z wyposażeniem domu (wyposażenie wnętrz, RTV/AGD), a także kulturą i rozrywką (książki, gry, multimedia). Nadal mniej chętnie kupujemy w internecie alkohole oraz specjalistyczny sprzęt np. fotograficzny czy turystyczny.
Wśród usług na podium znajdziemy przede wszystkim rezerwacje noclegów (28 proc. badanych dokonało takiego zakupu online w ostatnim roku), bilety kolejowe (27 proc.) oraz płatne serwisy TV (25 proc.). Co piąty Polak kupuje w internecie również bilety na koncerty czy do teatru. Warto zauważyć, że zarówno produkty, jak i usługi kupujemy online coraz częściej.
Na topie platformy marketplace
Zakupy produktów dokonywane są przez Polaków głównie za pośrednictwem popularnych, dużych platform agregujących ofertę z różnych branż i firm czyli tzw. platform marketplace. Do takich serwisów idziemy najczęściej gdy chcemy kupić np. zabawki (73 proc.), artykuły ogrodnicze (73 proc.) czy artykuły wyposażenia domu (59%). Badanie Inquiry potwierdza niebywałą popularność serwisu Allegro, który znalazł się na pierwszym miejscu wykorzystywanych serwisów w przypadku wszystkich badanych kategorii produktów. Dodatkowo, w większości kategorii, Allegro pozostawia daleko w tyle nie tylko inne platformy, ale też wyspecjalizowanych sprzedawców, np. CCC oraz eobuwie.pl, czy też Rossmann i Hebe.
Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdy chodzi o zakup usług. W tym wypadku dokonujemy zakupów przede wszystkim przez wyspecjalizowane serwisy konkretnych usługodawców, zajmujących się danym obszarem usług.
BLIK – najczęściej wybierana forma płatności
Każda kategoria usług dostępnych online ma swojego jednego zdecydowanego lidera, wyspecjalizowanego w danym obszarze – np. w kategorii noclegów będzie to Booking.com, wśród płatnych serwisów TV- Netflix, zaś w przypadku muzyki – Spotify.
Zmieniają się też preferowane sposoby płatności. Z roku na rok rośnie odsetek osób korzystających z szybkich płatności BLIK – jest to obecnie najczęściej stosowana metoda płatności podczas zakupów internetowych, wybierana przez 45 proc. kupujących. Jeszcze w 2019 roku odsetek ten wynosił 18 proc. – to 2,5-krotny wzrost w 3 lata. W obecnej edycji badania po raz pierwszy uwzględniono zjawisko płatności odroczonych, z których korzysta obecnie 7 proc. kupujących.
Klienci online preferują paczkomaty
W obszarze dostaw zakupów internetowych także zaszły duże zmiany. O ile w przeszłości najczęściej wykorzystywane były usługi kurierskie, w ostatnich latach dostawy zostały zdominowane przez paczkomaty, które preferuje obecnie ponad połowa kupujących online. Tempo wzrostu popularności paczkomatów jest podobne jak w przypadku płatności BLIK.
– Wysoka dynamika wzrostu rynku e-commerce, spotęgowana przez pandemię, w wielu kategoriach nadal się utrzymuje. Zwyczaje i preferencje ukształtowane w czasie lockdownu już z nami zostaną. Jednocześnie Polacy szybko przyswajają nowe rozwiązania, które powodują, że nasze zakupy online stają się szybsze i wygodniejsze. Oznacza to olbrzymi potencjał dla rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze dostaw, magazynowania czy płatności cyfrowych – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.