Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) apeluje do Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) o rozpoczęcie dialogu na temat Kodeksu Dobrych Praktyk w relacjach między centrami handlowymi a najemcami.
– Cieszymy się, że przedstawiciele PRCH powołują się na Kodeks wypracowany w konsultacji z najemcami w 2012 roku. Ten dokument nie jest już dostępny na stronach www PRCH, a szkoda. Mimo szeregu rozbieżności w naszych stanowiskach – co oczywiście zostało w Kodeksie podkreślone – znalazło się w nim kilka ważnych zapisów, zaakceptowanych przez obie strony. Przykładem może być choćby relokacja – czyli przymusowe przeniesienie lokalu najemcy w inne miejsce centrum handlowego, bez zmiany pozostałych parametrów umowy. Kodeks określał ją jako sprzeczną z istotą umowy najmu – a tymczasem jest forsowana w umowach po dziś dzień. Od ponad 10 lat wskazujemy na poważne problemy w relacjach wynajmujących z najemcami. Najwyższy czas, by po latach zamilczania problemów przez silniejszą stronę umów rozmawiać o standardach oraz praktykach rynkowych, jakie obie strony mogą rekomendować. Należy działać szybko, bowiem sytuacja rynkowa i makroekonomiczna pogarsza się dla wszystkich graczy. Zależy nam, aby PRCH – jako organizacja branżowa – była wzorem i kreatorem najlepszych praktyk rynkowych dla wynajmujących, by wskazywała swoim członkom najlepsze standardy. Jakie najlepsze praktyki na rynku nieruchomości komercyjnych rekomenduje PRCH? – pyta Zofia Morbiato, dyrektor generalna Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).
PRCH odpowiada na apel
– Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) wielokrotnie deklarowała gotowość do dialogu ze środowiskami reprezentującymi najemców. Jest wiele wspólnych tematów ważnych dla całej branży, które można wspólnie omówić. Jednym z nich jest Kodeks Dobrych Praktyk. Do rozmowy o nim i aktualnych zjawiskach dotykających cały sektor handlowy zapraszamy środowisko najemców od dwóch lat. Poza deklaracjami w mediach, nie dostrzegamy jednak chęci podjęcia prezentowanych medialnie zagadnień. PRCH zależy na poważnej dyskusji w uzgodnionej wcześniej i akceptowalnej dla wszystkich formule. Niestety zamiast tego w przestrzeni publicznej pojawiają się apele adresowane do PRCH, ale nasze stowarzyszenie tej korespondencji bezpośrednio nie otrzymuje. Apele ZPPHiU poznajemy tylko z mediów. Nie dostaliśmy też propozycji spotkania czy zaproszenia do udziału w ubiegłorocznej dyskusji o „kodeksie najlepszych praktyk najemców”, którego treści nadal nie znamy. Trudno jest potraktować takie działanie jako poważne zaproszenie do rozmów. Jednocześnie podkreślamy, że jesteśmy otwarci na rozmowy dotyczące branży centrów handlowych – odpowiada Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
– Dla przypomnienia w 2012 r. w ramach Polskiej Rady Centrów Handlowych został opracowany kodeks dobrych praktyk. Jest to zbiór przyjętych zwyczajów i standardów rynkowych. Praktyka rynkowa pokazuje, że kodeks był i w dużej mierze nadal jest stosowany, jako zbiór zaleceń. Przez ostatnie 10 lat rynek się zmienił, mamy nowe zagadnienia związane choćby z ESG czy handlem elektronicznym. To pokazuje, że warto dalej pracować nad kodeksem i jako PRCH zachęcamy całą branżę do wznowienia dyskusji uwzględniającej sytuację obu stron umów najmu. Warto jednak pamiętać, że ostatecznie to nie kodeks dobrych praktyk, a umowa najmu określa realne zasady współpracy stron. Taka umowa zawsze jest wynikiem dobrowolnej zgody obu stron, co do jej warunków i treści – dodaje Krzysztof Poznański.