Rok 2022 przyniósł ze sobą wiele wyzwań dla wszystkich sieci handlowych, w tym również Maxi Zoo Polska. Przede wszystkim zetknęliśmy się z gwałtownym wzrostem cen zarówno surowców, jak i podstawowych kosztów utrzymania sklepów, które wymusiły szukanie nowych rozwiązań pozwalających utrzymać rentowność naszych placówek – pisze w komentarzu dla redakcji magazynu Omnichannel Voice oraz portalu Omnichannel.pl Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo Polska.
W zasadzie trudności na rynku pojawiły się już 3 lata temu wraz z wybuchem pandemii, a obecna sytuacja jest wypadkową zjawisk, które wydarzyły się od tamtego momentu. Jej początki były dla całej branży naprawdę ciężkie. Co prawda zostaliśmy zaliczeni do grupy dostawców produktów pierwszej potrzeby, dzięki czemu mogliśmy kontynuować sprzedaż w kanale offline, jednak obostrzenia i narastający społeczny niepokój wpłynęły na spadek zainteresowania zakupami stacjonarnymi i zmniejszenie obrotów.
Ta sytuacja uległa zmianie po zdjęciu obostrzeń, kiedy znacznie spadła dynamika w sektorze e-commerce, a centra handlowe zaczęły notować wzrost odwiedzin i zysków zbliżonych do najlepszych lat przed pandemią.
Szalejąca inflacja
Kolejnym wydarzeniem był wybuch wojny w Ukrainie, który spotęgował problem dostępności surowców, co diametralnie zwiększyło ich ceny. Dlatego niemal wszyscy uczestnicy rynku muszą się aktywnie starać i z wyprzedzeniem planować uzupełnianie stanów magazynowych, aby utrzymać klienta i spełnić jego potrzeby.
Rosnąca inflacja wpłynęła na zmiany w zachowaniu konsumentów, co w szczególności odczuli przedstawiciele sektora non-food. Wyniki badań przeprowadzonych przez instytuty badawcze wskazują, że klienci ograniczają wydatki na każdej możliwej płaszczyźnie, a wysokie ceny podstawowych artykułów spożywczych powodują, że coraz wyższy procent społeczeństwa przeznacza na nie znaczną część przychodu. Myślę, że ta tendencja utrzyma się w 2023 roku, i większość środków będzie przeznaczana na artykuły pierwszej potrzeby.
Rosnący kanał e-commerce
Miniony rok był dla naszej sieci wymagający, ale również wyjątkowy, ponieważ obchodziliśmy swój dziesiąty jubileusz istnienia na polskim rynku, uruchomiliśmy swoją aplikację, otrzymaliśmy wiele branżowych nagród i udało nam się zrealizować strategiczne cele. Teraz przed nami, ale również całym rynkiem otwierają się nowe wyzwania i szanse. W 2023 jednym z mocnych trendów dalej będzie sprzedaż online, a sektor e-commerce notuje wzrost rok do roku. Obok ekspansji sklepów stacjonarnych będzie to jeden z głównych punktów naszej strategii.
Dlatego już w ubiegłym roku otworzyliśmy nowy magazyn, który jest dedykowany zamówieniom B2C dla klientów z rynku polskiego oraz niemieckiego. Pracujemy nad maksymalizacją zachodzących w nim procesów logistycznych i celujemy w obsługę 4 000 000 przesyłek w skali roku. W niedalekiej przyszłości planujemy również znacznie skrócić czas wysyłki i dostarczać zamówienie nawet tego samego dnia. W kolejnych latach skupimy się także na budowie własnego centrum logistycznego. Będzie to duża inwestycja, która również obsłuży część rynku niemieckiego.
Omnichannel mocnym trendem
Kolejnym mocnym trendem jest omnichannelowość, która coraz częściej gości w strategiach biznesowych sieci handlowych. Wychodzenie poza jeden kanał sprzedaży wpływa na zupełnie inne doświadczenie klienta, a w najbliższym czasie wykorzystywanie rozszerzonej rzeczywistości w celu wzmacniania doznań zakupowych stanie się jeszcze bardziej powszechna. Również nasze spojrzenie skierowane jest na ten obszar i będziemy dążyć do budowy własnego ekosystemu, który pozwoli na kompletną obsługę klientów oraz ich pupili.
Mówiąc o trendach, muszę wspomnieć o priorytecie utrzymania obsługi klienta na najwyższym poziomie, co będzie jednocześnie wyzwaniem w 2023 roku. Mnogość konkurencyjnych podmiotów oraz szybkość współczesnego świata sprawiają, że klient podejmuje decyzje zakupowe w bardzo krótkim czasie i wymaga od nas równie szybkiego wsparcia i obsługi.
Choć poprzedni rok był trudny, z optymizmem patrzymy w stronę przyszłości, która przyniesie wiele przełomowych momentów.
Autorem komentarz jest Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo Polska.