ID Logistics zamierza umocnić swoją pozycję na rynku dedykowanej logistyki kontraktowej i uruchamia w Polsce nową spółkę – IDEO by ID Logistics. Ma ona pełnić rolę Control Tower dla przepływów towarów w transporcie drogowym, kolejowym i multimodalnym dla Danone i firm z branży FMCG.
– Rozpoczęliśmy działalność w Polsce w 2008 roku. Obecnie mamy już 16 centrów dystrybucyjnych o łącznej powierzchni 670 tys. mkw. Zakładamy, że tegoroczne obroty wzrosną o 75 proc. i osiągnął wartość ok. 1 mld złotych – mówił podczas spotkania z dziennikarzami Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics Polska. – Ostatnie dwa lata z pewnością mają kluczowe znaczenie w budowaniu naszej pozycji na polskim rynku logistyki kontraktowej. Zdobyliśmy doświadczenie i know how, dzięki czemu jesteśmy jeszcze lepiej przygotowani do dalszej ekspansji, a uruchomienie IDEO by ID Logistics i Control Tower daje nam nowe, wyjątkowe możliwości rozwoju – dodał Yann Belgy.
– Polska jest obecnie jednym z czterech najważniejszych rynków dla ID Logistics w Europie. Obecnie Europa generuje 80 proc. przychodów całej Grupy. Docelowo chcemy, żeby ⅓ naszych przychodów generowana była na rodzimym rynku francuskim, ⅓ w pozostałych krajach Europy, a ⅓ w Ameryce – wyjaśnił obecny na spotkaniu Eric Hémar, CEO i prezes zarządu Grupy ID Logistics.
IDEO wchodzi do Polski
IDEO to spółka joint venture ID Logistics i Danone, założona w 2014 r. we Francji. Jest dostawcą usług logistycznych jako 4PL specjalizujący się w zarządzaniu przepływami towarów w transporcie kolejowym, drogowym i multimodalnym w Europie. Jej siedziba główna i jednocześnie Control Tower zlokalizowana jest w Saint Priest k/Lyonu. Od początku działalności spółka zarządza przepływami w łańcuchu dostaw dla dywizji Waters Danone i innych klientów FMCG.
– Otwarcie Control Tower w Warszawie jest także odpowiedzią na wciąż niepewną sytuację na rynku i potrzeby klientów, którzy muszą się do niej dostosować. Dzięki naszemu know-how w zakresie logistyki 4 PL, doskonałości operacyjnej oraz innowacyjności możemy wspierać ich w budowaniu przewagi konkurencyjnej i przygotowaniu się do nadchodzących wyzwań – podkreśla Magdalena Lubańska – Wiśniewska, dyrektor zarządzająca IDEO by ID Logistics.
W ramach dalszej ekspansji i strategii IDEO ukierunkowanej na pozyskanie nowych klientów, w Warszawie otwarto nową spółkę a zarazem jej drugi oddział – IDEO by ID Logistics. Jako Control Tower odpowiada za monitorowanie, planowanie i realizację przepływów towarów między fabrykami a centrami dystrybucji w Europie trzech linii produktowych Danone – produkty mleczne, pochodzenia roślinnego i żywienia specjalistycznego. Warszawskie Control Tower rozpoczęło obsługę operacyjną w lipcu 2022 r. od zarządzania przepływami w transporcie drogowym dla produktów Danone we Francji. Do połowy przyszłego roku zasięg jej działalności rozszerzy się o zarządzanie przepływami towarów dla wszystkich oddziałów Danone w 44 krajach Europy, zarówno w transporcie drogowym jak i kolejowym. W ramach sieci obejmującej 96 punktów załadunku i 81 punktów dostaw będzie realizowanych 150 tys. zamówień rocznie. ID Logistics by IDEO ma też odpowiadać za pozyskanie i obsługę innych firm z branży FMCG.
Optymalizacja i dbałość i środowisko
Dzięki wdrożeniu najlepszych praktyk oraz innowacyjnych rozwiązań, IDEO by ID Logistics będzie planować i nadzorować realizację transportów, zapewniając optymalizację przepływów towarów i kosztów. Jedną z opcji jest np. scentralizowana usługa organizacji przetargów na zakup usług transportowych w imieniu klienta.
Kluczowe znaczenie dla IDEO ma zmniejszenie wpływu działalności transportowej na środowisko. Dzięki wdrożeniu dedykowanych narzędzi, m.in. do wizualizacji danych o emisji CO2, rozwiązania transportowe są zrównoważone i przyjazne dla środowiska. W warszawskim Control Tower IDEO pracuje zespół 30 specjalistów w zakresie logistyki i transportu, posługujących się biegle ponad 10 językami, co ułatwi komunikację z partnerami w różnych krajach.
Rozwój na rynku polskim
Jednym z kluczowych rynków Grupy ID Logistics jest Polska. W latach 2020 – 2021 operator uruchomił w naszym kraju łącznie 9 centrów dystrybucyjnych: dla e-commerce (globalny lider e-commerce/B2C), sieci handlowych (E.Leclerc, Carrefour) oraz firm z branży kosmetycznej (Super-Pharm) i FMCG (Lindt&Sprüngli, PepsiCo). W 2021 r. przychody ze sprzedaży ID Logistics Polska wyniosły 550 mln zł.
W 2022 r. ID Logistics uruchomił magazyn dla sieci handlowej Carrefour. Obecnie jego zespół przygotowuje się do uruchomienia kolejnego centrum dystrybucji e-commerce, tym razem w Nadarzynie o powierzchni 26 tys. mkw. Od początku działalności ID Logistics w Polsce, firma rok do roku osiągała wzrost w zakresie obrotów i proporcjonalnej do nich zyskowności na poziomie 33 proc. , w 2022 roku wzrost ten wyniesie 80 proc.
Strategia ID Logistics zawiera konkretne i ambitne cele, ukierunkowane na rozwój w tempie szybszym niż rynek, mimo wymagających warunków. W tym zakresie firma wyznaczyła sobie 4 priorytety:
· kompleksowe wdrożenie globalnej strategii CSR Grupy ID Logistics (w 3 obszarach – Socjalny, Środowisko i Wsparcia),
· konsolidacja usług jako lidera innowacji w logistyce kontraktowej,
· wzmocnienie pozycji jako partnera znającego specyfikę obsługi sieci handlowych, FMCG i e-commerce,
· rozszerzenie zakresu usług o logistykę 4PL i przygotowanie oferty dla nowej grupy klientów z branży kosmetycznej oraz odzieżowej.