DPDgroup jest świadoma wpływu swojej działalności na życie w miastach i wprowadzając realne zmiany dąży do jego maksymalnego ograniczenia m.in. przez redukcję szkodliwych emisji – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichanelNews.pl i Omnichannel Voice Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.
Takie oczekiwanie formułują wyraźnie odbiorcy paczek, czego potwierdzenie otrzymujemy w raporcie Barometr E- Shopper. DPDgroup zobowiązała się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych (GHG) o 43 proc. do 2030 r. i 90 proc. do 2040 r. w odniesieniu do poziomu bazowego z roku 2020. Zobowiązanie to zostało przedłożone do akceptu inicjatywie Science Based Target (SBTi) umożliwiającej firmom wyznaczanie celów redukcji emisji CO2 zgodnie z najnowszymi badaniami naukowymi o zmianach klimatycznych.
Redukcja emisji
DPD Polska włącza się w działania grupy na różne sposoby. Redukcji emisji sprzyja nowy model logistyczny polegający na decentralizacji procesów operacyjnych i włączenie do obsługi pojazdów zero i niskoemisyjnych. W barwach DPD od półtora roku po ulicach polskich miast jeździ ponad 230 elektrycznych busów kurierskich Barierę stanowi ograniczona dostępność pojazdów elektrycznych na rynku motoryzacyjnym. Mimo tych trudności DPD Polska w tym roku zamierza zwiększyć liczebność floty do 300. Jako pierwsza firma kurierska uruchomiła także hub ładowarek optymalizujący pobór mocy podczas ładowania z uwzględnieniem zmiennej dostępności mocy. Spółka dynamicznie rozwija także flotę rowerową w największych miastach Polski, które przejmują część wolumenów oddziałów miejskich. Dodatkowo DPD Polska stosuje w swoich obiektach rozwiązania oszczędzające zasoby, od 6 lat instaluje oświetlenie LED ograniczające zużycie energii i posiada własne instalacje fotowoltaiczne.
Aktualnie skupiamy się na rozwoju usług OOH, przede wszystkim sieci DPD Pickup liczącej już blisko 11 tys. placówek, która obejmuje punkty partnerskie, punkty nadań i odbiorów w niektórych sieciach handlowych, automaty paczkowe DPD Pickup Station, a także DPD Pickup Oddziały Miejskie.
Optymalizacja logistyki
Optymalizowanie tras ma duże znaczenie w ograniczaniu zużycia paliwa. Chodzi nie tylko o płynne przebiegi, ale przede wszystkim optymalne rozmieszczenie tzw. stopów kurierskich, co pozwala na zmniejszenie liczby pokonywanych kilometrów i mniejszą emisję spalin.
Ogromne znaczenie ma logistyka miejska. Punkty odbiorów, czyli placówki agencyjne, punkty w sieciach handlowych, w sklepie za rogiem, na najbliższej stacji paliwowej, czy też w automacie przejmują sporą część wolumenu, którego doręczenie jeszcze kilka lat temu wymagałoby większego udziału floty kurierskiej. Teraz odbiory coraz częściej realizowane są samodzielnie przez konsumenta, niejako przy okazji innych codziennych aktywności.
Zielona transformacja
Proces zielonej transformacji w logistyce miejskiej DPD Polska trwa już dobre dwa lata i będzie kontynuowany. Rozwiązania OOH oferowane przez DPD opierają się na założeniu, że dziś to konsument decyduje o tym, gdzie, kiedy i jak odbierze swoją przesyłkę. Naszym celem jest znaleźć odpowiedź na te oczekiwania i zapewnić jak największy wybór możliwości odbioru paczek w DPD w ramach sieci DPD Pickup, która konsoliduje przesyłki w punkcie i ogranicza ruch aut kurierskich w miastach. Kurierzy pracujący w oddziałach miejskich często dostarczają przesyłki za pomocą pojazdów nisko- lub zeroemisyjnych oraz pieszo.
W odpowiedzi m.in. na zamknięte strefy w centrach miast rozwijamy flotę samochodów elektrycznych i rowerów cargo, co pozwala na systematyczne powiększanie rejonów obsługiwanych przez pojazdy, których eksploatacja jest neutralna dla środowiska. Samochody elektryczne obsługują miesięcznie ponad 400 tys. paczek, zaś od początku usługi rowerowej doręczyliśmy w ten sposób ponad 360 tys. paczek. Aktualnie doręczenia rowerowe realizowane są 35 pojazdami w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Gdyni, Częstochowie, Toruniu, Olsztynie, Kaliszu i Sopocie. Do końca roku dołączą do nich jeszcze cztery kolejne miasta, a flota rowerów cargo powinna przekroczyć 50 z planami na dalszy rozwój.
Autorem komentarza jest Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.