Oprócz własnych sklepów internetowych jesteśmy obecni na wszystkich największych w Polsce platformach typu marketplace: Allegro, OLX, Ceneo, Empik, Morele itp. Mamy obecnie jeden stacjonarny sklep firmowy o powierzchni ponad 600 metrów kw., który jest największym tego typu sklepem w Polsce oraz jednym z największych w Europie. W przyszłym roku planujemy wejście na największe rynki zagraniczne UE, głównie poprzez platformę Amazon oraz wersje językowe sklepu Hobby4Men.com. – mówi w rozmowie z OmnichannelNews.pl Mirosław Klekot, dyrektor ds. e-commerce w Broń.pl S.A.
Czy rosnące zainteresowanie Polaków kwestiami militarnymi znacząco przekłada się na sprzedaż w sklepach spółki?
Mirosław Klekot: Spółka w swojej strategii zakłada 30 proc. wzrost sprzedaży rdr przez kilka najbliższych lat. Taki wzrost uzyskaliśmy począwszy od 2018 roku i będziemy go utrzymywać niezależnie od sytuacji politycznej krajowej i międzynarodowej. Staramy ciągle dostosowywać się do aktualnych potrzeb rynku i szybko na nie reagować. W marcu i kwietniu tego roku sprzedaliśmy znacznie więcej niż normalnie takich produktów jak hełmy, nakolanniki, apteczki, kamizelki kuloodporne oraz noktowizory. Spółka wykorzystała chwilowe zwiększenie zapotrzebowania na te artykuły. Obecnie rynek wrócił do normalności i sprzedają się one w ilościach standardowych. Produktami, których wzrost sprzedaży jest wyraźnie widoczny w ostatnich dwóch latach są: pneumatyczne pistolety na kule gumowe i pieprzowe, paralizatory i broń hukowa. Wszystkie wymienione rodzaje broni nie wymagają zezwolenia.
Czynnikami wspomagającym rozwój spółki mają być także zmiany regulacyjne, które zakładają łatwiejszy dostęp do broni. O jakie konkretnie przepisy chodzi i kiedy mają one zostać zaimplementowane?
Spółka monitoruje propozycje zmian prawa, które spowodują, że broń gazowa będzie dostępna dla każdego bez pozwolenia. Takie regulacje obowiązują w większości krajów Unii Europejskiej. Nasze przygotowania polegają na sporządzeniu odpowiedniej dokumentacji na produkty oraz przygotowaniu dla nich kanałów dostaw. Mamy porozumienia z producentami broni gazowej, od których dostawy rozpoczniemy niezwłocznie po zmianie przepisów. Poza bronią gazową bez pozwolenia monitorujemy także sytuację w kwestii broni typu kbks oraz kuszy, do których sprzedaży również się przygotowujemy.
Jakie nowe funkcjonalności są planowane w ramach rozwoju sklepu internetowego?
Planujemy zmiany w sklepach internetowych detalicznych oraz w platformie hurtowej. Będą one polegały na przejściu na nową platformę Magento2. Dodatkowo chcemy zwiększyć szybkość działania sklepów internetowych, ułatwić sposób wprowadzania nowych produktów, których przybywa nam ok. 7 tys. rocznie. W celu zwiększenia szybkości wprowadzania produktów do sklepu chcemy rozpocząć współpracę z platformą Ergonode. Jest to platforma typu PIM, umożliwiająca szybkie wprowadzania do sklepu dużych ilości produktów.
Czy prowadzona jest sprzedaż również poprzez inne kanały takie jak np. marketplace?
Oprócz własnych sklepów internetowych jesteśmy obecni na wszystkich największych w Polsce platformach typu Marketplace: Allegro, OLX, Ceneo, Empik, Morele itp.
W przyszłym roku planujemy wejście na największe rynki zagraniczne UE, głównie poprzez platformę Amazon oraz wersje językowe sklepu Hobby4Men.com.
Czy poza rozwojem e-commerce planowane jest otwarcie kolejnych salonów stacjonarnych?
Mamy obecnie jeden stacjonarny sklep firmowy o powierzchni ponad 600 metrów kw., który jest największym tego typu sklepem w Polsce oraz jednym z największych w Europie. Służy on na także jako showroom, w którym klient hurtowy może zapoznać się z pełną ofertą firmy oraz skorzystać ze strzelnicy dla broni pneumatycznej. Sklep rozwija się w bardzo szybkim tempie. Obroty rosną w tempie ok 20 – 30 proc. rocznie. Obecna strategia rozwoju spółki nie uwzględnia otwarcia nowych sklepów stacjonarnych.
Kiedy ewentualnie planowany jest debiut spółki na NewConnect?
Na NC planujemy wejście w drugiej połowie 2023 roku.
Większość ekspertów podkreśla rolę personalizacji (przekazu i oferty), jako kluczowego elementu budowania lojalności klientów i pozytywnego Customer Experience. Jakie działania na tym polu są planowane bądź wdrażane?
Spółka korzysta z systemów typu Marketing Automation. Pozwalają one nam na podział baz, personalizację oferty, działania dedykowane, programy lojalnościowe i inne działania spersonalizowane. Spotykają się z dobrym przyjęciem naszych klientów, czego dowodem jest stały, dynamiczny wzrost zarówno średniej wartości koszyka, jak i liczby produktów w nim.
Co więcej, dysponujemy bazą ok. 40 tys. subskrybentów naszego newslettera, do których kierowane są każdego tygodnia newslettery informacyjne, promocyjne i poradnikowe. Jesteśmy także obecni w mediach społecznościowych, głównie na Facebooku i Instagramie.
Mirosław Klekot
Dyrektor E-commerce dla sklepów BRON.PL i Hobby4Men.com. Mirosław Klekot ma ponad 20 lat doświadczenia w branży oraz działaniach z obszaru e-commerce Aktywnie wspiera rozwój i działania marketingowe tych sklepów.