Przychody ze sprzedaży Prima Moda SA za pierwsze półrocze 2022 roku wyniosły 4240 tys. zł. Spółka wykazała 5 775 tys. zł straty netto. Firma znajduje się obecnie na etapie przebudowywania swojego modelu biznesowego i rozwija działalność na rynkach zagranicznych oraz sprzedaż internetowej.
– Odczuwalne do chwili obecnej skutki pandemii COVID-19 spowodowały utrzymujące się zachwiane łańcuchów dostaw, co spowodowało znaczne opóźnienia w transportach, zaś w skali mikroekonomicznej wprowadzone ograniczenia i zakazy prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę. Na skutek wprowadzonego stanu zagrożenia epidemicznego, a później epidemii, miały miejsce zdarzenia, bezpośrednio wpływające na działalność Emitenta i jego wyniki finansowe. Ustawodawca kilkukrotnie zdecydował się na wprowadzenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczych w lokalach handlowych, usytuowanych w galeriach handlowych, co spowodowało istotne ograniczenie wydatków przez konsumentów i pozbawienie Spółki istotnego źródła jej dochodów – wyjaśnia spółka w raporcie.
– Dodatkowo na początku roku, tj. 24 lutego 2022 roku nastąpiła agresja Rosji na Ukrainę, co przełożyło się na spowolnienie sprzedaży w lutym i marcu 2022. Spółka dokonała modyfikacji koncentracji swej działalności i aktualnie szczególnie koncentruje się na sprzedaży w kanale internetowym, zmniejszając sprzedaż w sklepach, pozostając jednak w dalszym ciągu w modelu hybrydowym. W dniu 1 października 2022 r. w Krajowym Rejestrze Zadłużonych został złożony wiosek o otwarcie postępowania układowego. W dniu 7 października 2022 r. ukazało się w KRZ obwieszczenie zarządzenia o wpisaniu do repertorium wniosku restrukturyzacyjnego pod sygn. akt WR1F/GR/17/2022 – czytamy.
Jak wyjaśnia Prima Moda SA, złożony wniosek ma umożliwić Spółce nieprzerwane funkcjonowanie na rynku. W ocenie Spółki wniosek o otwarcie postępowania układowego umożliwi równe traktowanie wszystkich wierzycieli, zabezpieczając ich słuszne interesy, nie premiując równocześnie tych z wierzycieli, którzy podjęli agresywne działania w odniesieniu do wierzytelności, które spółka uważa za sporne.
Spółka znajduje się obecnie na etapie przebudowywania swojego modelu biznesowego i rozwija działalność na rynkach zagranicznych. Postępowanie układowe pozwoli na niezakłócone kontynuowanie tego procesu, tak by po jego zakończeniu Spółka mogła nie tylko kontynuować bieżącą działalność, ale i wykonywać propozycje układowe wobec wierzycieli.
Ryzyko związane z lokalizacją punktów sprzedaży
Jak podkreśla Prima Moda, kluczowym czynnikiem sukcesu w branży jest lokalizacja salonów sprzedaży w najbardziej atrakcyjnych galeriach i centrach handlowych dużych miast. Sytuacja pandemicznie zmieniła kierunki i plany związane z otwieraniem nowych salonów.
– W związku z ograniczaniem przez rządowe zakazy i nakazy możliwości sprzedaży w tych salonach, Spółka analizuje rynek komercyjnych powierzchni. Najmowanie lokali wiąże się z kosztami adaptacji wnętrza oraz zatowarowania. Istnieje ryzyko, że wybór określonej lokalizacji okaże się nietrafiony z uwagi na realizację niższych od zakładanych przychodów i zysków (a w skrajnym przypadku istnieje możliwość poniesienia straty w skali pojedynczego salonu). Spółka aktualnie skupia się na sprzedaży internetowej, niewymagającej nowych powierzchni najmowanych na lokale handlowe. W przyszłości Spółka będzie analizowała zmieniającą sytuację, wpływ pandemii i stawki czynszów i dostępność oraz atrakcyjność powierzchni lokali, w których mogłaby prowadzić działalność gospodarczą. Spółka minimalizowała będzie wpływ jednostkowego wyniku salonu sprzedaży na kondycję finansową całej Spółki – czytamy w raporcie.
Prima Moda SA prowadzi sprzedaż detaliczną obuwia damskiego i męskiego poprzez własny sklepu internetowy, platformy internetowe multibrandowe oraz w sklepach stacjonarnych, realizujących model hybrydowy sprzedaży. Procentowa wartość sprzedaży obuwia w stosunku do innych towarów wynosi ok. 85%.