Obroty centrów handlowych w lipcu 2022 r. były o 15,7 proc. wyższe niż w lipcu 2019 r. W podziale na kategorie istotne dla branży obroty rosły odpowiednio: usługi o 53,6 proc., gastronomia o 35,7 proc., wyposażenie domu z RTV i AGD o 23,2 proc., a odzież o 8,2 proc.
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 22,6 proc.. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 8,7 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 11,7 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 7,6 proc.. Odwiedzalność centrów handlowych w sierpniu 2022 r., mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 3,1 proc. niższa niż w sierpniu 2019 r.
– W lipcu obroty centrów handlowych piąty miesiąc z rzędu były wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że obroty branży wzrosły o blisko 16 proc. w porównaniu do lipca 2019 r. Z kolei odwiedzalność w sierpniu była o 3 proc. niższa niż w analogicznym miesiącu 2019 r. – informuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. – Dobre wyniki obrotowe potwierdzają także najemcy. W ubiegłym tygodniu jedna z sieci aptek, która 90 proc. swoich placówek ma w centrach handlowych, poinformowała o historycznie rekordowych wynikach sprzedaży w 2022 r. Pozytywne są też najnowsze badania CBRE mówiące, że 57 proc. sieci handlowych zamierza w tym roku powiększyć liczbę swoich sklepów stacjonarnych. Liczymy, że wysokie obroty utrzymają się w nadchodzących miesiącach, które są kluczowe dla handlu. Jesteśmy jednak świadomi niesprzyjających czynników zewnętrznych, takich jak spowolnienie gospodarcze, wciąż rosnąca inflacja i dynamicznie podnoszące się koszty energii. Niewątpliwie będą one wpływać na postawy konsumentów, na co może wskazywać odnotowany w sierpniu spadek liczby odwiedzających – dodaje Krzysztof Poznański.
Usługi i gastronomia na dużym plusie
Za wakacyjny, dynamiczny wzrost w segmencie usług nadal odpowiadają głównie biura podróży i kantory. To obserwowany już w czerwcu efekt nadrabiania przez Polaków pandemicznych ograniczeń w podróżowaniu. Po okresie pandemii klienci znów chętnie kupują w sklepach stacjonarnych sprzęt RTV i AGD oraz wyposażenie domu, na co wskazują dobre wyniki w tej kategorii.
Z kolei moda odnotowała 7,5 proc. wzrost dynamiki obrotów w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wzrost obrotów w gastronomii, który utrzymuje się od czterech miesięcy pokazuje, że potrzeba kontaktów międzyludzkich, powrót do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach to stabilny trend. Jak ważny dla klientów jest aspekt społeczny centrów handlowych pokazywały ogłoszone jeszcze w kwietniu 2022 r. wyniki badania PRCH i GfK. Ich trafność, po zniesieniu pandemicznych ograniczeń, miesiąc po miesiącu potwierdzają wyniki naszych indeksów.