Międzynarodowy handel towarami wzrósł aż o 10 proc. względem poziomu sprzed pandemii COVID-19. Pomimo wojny w Ukrainie, przewiduje się, że w latach 2022–2023 handel będzie rósł szybciej niż w poprzedniej dekadzie. Polska zajęła 8. miejsce w bezwzględnym wzroście handlu i 12. w tempie wzrostu jego wolumenu, który wyniósł 7 proc..
DHL i NYU Stern School of Business opracowały i opublikowały pierwszy raport DHL Trade Growth Atlas, który opisuje najważniejsze trendy i perspektywy globalnego handlu towarami. Raport obejmuje 173 kraje i stanowi źródło cennych informacji biznesowych dla decydentów oraz liderów branży. Rzuca pozytywne światło na elastyczność i stabilność światowego handlu, który jak się okazuje, był odporny na ostatnie kryzysy.
– Jako DHL Express wspieramy rozwój działalności naszych klientów, obsługując wymianę handlową pomiędzy 220 krajami i terytoriami, co pozwala nam dzielić się ze środowiskiem biznesowym szerokim, międzynarodowym doświadczeniem. Poprzez obszerny raport DHL Trade Growth Atlas chcemy upowszechniać wiedzę na temat zmian w strukturze światowej wymiany towarów. Wierzymy, że w obecnym globalnym środowisku biznesowym możemy pomóc klientom i partnerom zoptymalizować ich łańcuchy dostaw. Jako wiodący na świecie dostawca rozwiązań logistycznych już wielokrotnie udowodniliśmy, że nasze usługi są solidne i niezawodne, nawet w niestabilnych warunkach rynkowych. Naszym zdaniem handel pozostanie kluczową siłą napędową dobrobytu i mamy nadzieję, że dzięki analizom zawartym w DHL Trade Growth Atlas biznes zyska faktyczne, merytoryczne wsparcie w tym zakresie – mówi Tomasz Buraś, prezes DHL Express Polska.
Wymiana międzynarodowa jest obecnie uważana za szczególnie ważną ze względu na jej zdolność do przyspieszenia wzrostu gospodarczego. Zdaniem autorów badania może pomóc zmniejszyć inflację oraz umożliwić krajom i przedsiębiorstwom dostęp do nowych źródeł najważniejszych czynników produkcji.
Kluczowe wnioski: wzrost, zmiany i możliwości
DHL Trade Growth Atlas bada również zmiany między krajami i regionami pod względem udziału w światowym handlu. Wśród najważniejszych wniosków z raportu można wymienić:
· Pandemia COVID-19 nie okazała się tak dużym obciążeniem dla światowego handlu, jak wielu przewidywało: międzynarodowy handel towarami wzrósł aż o 10 proc. względem poziomu sprzed pandemii, nawet w obliczu znacznych wąskich gardeł w dostawach, które ograniczały dalszy wzrost.
· Ze względu na wojnę w Ukrainie prognozy wzrostu handlu zostały obniżone, ale nadal zakłada się, że handel w latach 2022–2023 będzie rósł nieco szybciej niż w poprzedniej dekadzie.
· Wietnam, Indie i Filipiny wyróżniają się zarówno pod względem tempa, jak i skali prognozowanego wzrostu handlu do 2026 roku. Wszystkie trzy kraje mogą potencjalnie skorzystać z dążenia wielu firm do dywersyfikacji produkcji i strategii zaopatrzenia, które wcześniej były skoncentrowane w Chinach.
· W latach 2016–2021 Chiny odpowiadały za jedną czwartą wzrostu światowego handlu. Przewiduje się, że Państwo Środka nadal będzie odnotowywać najszybsze tempo wzrostu, ale jego udział prawdopodobnie spadnie o połowę, do 13 proc..
· Zidentyfikowano nowych przyszłych liderów wzrostu handlu w Azji Południowo-Wschodniej i Południowej. Coraz większej dynamiki oczekuje się również na rynkach Afryki Subsaharyjskiej.
· Polska uplasowała się na 8. miejscu w bezwzględnym wzroście handlu, natomiast w kategorii tempo wzrostu wolumenu handlu znalazła się na 12. pozycji.
Sytuacja handlowa Polski
Jak wynika z raportu DHL „Trade Growth Atlas 2022”, w latach 2016–2021 Polska, razem z Chinami i Irlandią, znalazła się w pierwszej dwudziestce zarówno pod względem tempa, jak i skali wzrostu wymiany handlowej. Dzięki silnemu odbiciu po pandemii polska gospodarka osiągnęła 7-procentowy wzrost wolumenu handlu.
Autorzy raportu zwracają uwagę także na imponujący od lat 90. rozwój wymiany handlowej, która została dodatkowo wzmocniona dzięki dołączeniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. Głównym partnerem kraju, zarówno pod względem eksportu, jak i importu, pozostają Niemcy. Dzięki współpracy z zachodnim sąsiadem rodzimy rynek stał się ważnym elementem regionalnych łańcuchów wartości, specjalizując się w produkcji maszyn przemysłowych i samochodów.
Oprócz tego głównymi produktami eksportowanymi z naszego kraju są meble oraz plastik.
W przypadku importu najczęściej sprowadzamy niemieckie maszyny przemysłowe i samochody oraz urządzenia elektroniczne z Chin. Co ciekawe, Polska jest głównym krajem importującym statki z Liberii czy karaibskich wysp Antigua i Barbuda.
– Polska, jej rozwój i zmiany, jakie obserwujemy w polskiej strukturze handlu, wpisują się w charakterystykę gospodarek rozwijających się. Jesteśmy obecnie świadkami nie tylko dynamicznego wzrostu, ale i rosnącego znaczenia w strukturze handlu bardziej zaawansowanych dóbr kapitałowych, pośrednich czy konsumpcyjnych. Polska dodatkowo pojawia się w gronie państw, które zarówno są jednymi z najważniejszych importerów surowców, jak i tych, które przodują w zakresie łączności, innowacji i największych przedsiębiorstw. Pytanie, jak długo uda nam się utrzymać tę tendencję. Zgodnie z analizami DHL Trade Growth Atlas do roku 2026 kraje, takie jak Korea Południowa czy Włochy, mogą prześcignąć Polskę w rankingu bezwzględnego wzrostu handlu. Sposobem na utrzymanie silnej pozycji może być na przykład otwarcie się na wspomniane nowe obszary wzrostu handlu w Azji Południowo-Wschodniej i Południowej czy na nowe rynki w Afryce. W tym przypadku wsparcie międzynarodowych firm logistycznych i globalnych przewoźników, takich jak DHL Express, może okazać się bezcenne dzięki zapewnieniu globalnej sieci połączeń i lokalnej wiedzy celnej, co umożliwia firmom dalszy rozwój i skalowanie biznesu na zagranicznych rynkach – komentuje Tomasz Buraś, prezes DHL Express Polska.
Analiza globalnego handlu i jego możliwości
DHL Trade Growth Atlas bada globalne trendy dotyczące wzrostu handlu, przesunięcia geograficzne, strukturę sprzedawanych towarów i szersze zmiany w środowisku biznesowym. Ponadto analizuje wymianę handlową na całym świecie, w podziale na regiony, gospodarki zaawansowane i rozwijające się z uwzględnieniem 173 krajów.
Atlas DHL Trade Growth jest uzupełnieniem corocznego raportu DHL Global Connectedness Index. Podczas gdy DHL Trade Growth Atlas dostarcza szczegółowych informacji na temat globalnego handlu towarami, DHL Global Connectedness Index, publikowany regularnie od 2011 roku, analizuje szersze zjawisko globalizacji. Bazuje on na danych opisujących handel towarami i usługami, jak również bierze pod uwagę światowe przepływy kapitału, ludzi oraz informacji.
Raport DHL Trade Growth Atlas jest dostępny w języku angielskim zarówno w wersji pełnej, jak i skróconej. Razem z charakterystykami poszczególnych gospodarek można pobrać go tutaj.