Wydawało się, że sytuacja na rynku powoli się stabilizuje, a zmiany, które przyniosła pandemia, zostały przepracowane. Jednak pierwsza połowa roku, którą zdominowały komplikacje wynikające z wybuchu wojny w Ukrainie i wysokiej inflacji, które w naszej branży miały ogromny wpływ na wzrost kosztów wykonawstwa i cen materiałów, takich jak stal, aluminium czy szkło, przyniosła kolejne wyzwania – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl i Omnichannel Voice Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland.
W pewnym momencie zwyżka cen była tak duża, że nie mogliśmy dopiąć budżetów, by uzyskać gwarancję zwrotu z inwestycji deweloperskiej. W Trei kontynuowaliśmy rozpoczęte wcześniej budowy, natomiast sytuacja rynkowa, a zwłaszcza wysokie koszty wykonawstwa, spowodowały opóźnienia w starcie nowych projektów.
Powrót do planów inwestycyjnych
Aktualnie ceny wracają do wcześniejszych poziomów, a my do naszych planów inwestycyjnych. Właśnie otworzyliśmy Vendo Park w Otwocku, za miesiąc oddamy obiekt w Skarżysku-Kamiennej, oba parki są w 100 proc. skomercjalizowane. W najbliższym czasie planujemy uruchomić nowe budowy w Mielcu, Zambrowie, Krakowie i Gorzowie Wielkopolskim. Wciąż kupujemy grunty pod kolejne parki. Za chwilę rozpoczynamy również realizację Vendo Parku w Szczecinie, czyli jednej z największych naszych inwestycji w sektorze handlowym. Nieruchomość została zaprojektowana w formule „power center”, będzie składała się z części handlowej oraz marketu OBI, a całość dostarczy 24 000 mkw. powierzchni. Otwarcie planujemy w przyszłym roku.
Stabilizacja cen umożliwiła nam ponowny mocny start inwestycyjny, natomiast to, czemu aktualnie musimy stawić czoła, to koszty paliwa oraz rosnące ceny prądu. Ten drugi aspekt ma ogromne przełożenie, nie tylko na procesy budowy, ale przede wszystkim na funkcjonowanie danej nieruchomości oraz najemców, którzy dodatkowo obciążeni są presją na podwyżki wynagrodzenia pracowników. Jako właściciel i zarządca parków handlowych nie widzimy szansy na znaczące podwyżki czynszów w naszych obiektach, nie mamy również pola do negocjacji w zakresie ich obniżek. By dalej rozwijać nasze nieruchomości szukamy innych rozwiązań, które obniżą koszty. Jednym z nich są rozmowy z najemcami dotyczące fit-outu lokali. Kiedyś za kompleksowe wykończenie sklepów odpowiadaliśmy my, teraz coraz częściej najemcy sami dokonują tego typu inwestycji. Najemcy zaczynają rozumieć, że coraz trudniej będzie obciążyć dewelopera kosztami wykończenia przestrzeni pod klucz. Jeśli uda się nam uzyskać kompromis w sprawie fit-outu, będzie szansa na dalszy stabilny rozwój sektora parków handlowych.
Autorem komentarza jest Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland.