About You, Yoox Net-A-Porter oraz Zalando łączą siły i podejmują działania na rzecz realizacji wspólnego celu – ograniczenia emisji dwutlenku węgla w ramach łańcuchów wartości, a także w kontekście całej branży modowej. W związku z tym, uruchamiają unikalną platformę edukacyjną online, która będzie wspierać ich partnerów w wyznaczaniu swoich celów związanych z ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych w oparciu o naukę. Projekt jest kluczowym elementem proekologicznych działań tych trzech firm, z których każda określiła już własne cele w ramach inicjatywy Science Based Targets (SBTi).
Zindywidualizowany program będzie dostępny bezpłatnie dla marek partnerskich współpracujących z About You, Yoox Net-A-Porter oraz Zalando i zakłada edukowanie ich w zakresie znaczenia oraz procesu realizacji celów klimatycznych. Program pokaże krok po kroku jak rozpocząć złożone pomiary emisji, wyznaczać ambitne cele w oparciu o naukę i jak zgłosić je do zatwierdzenia w ramach inicjatywy Science Based Targets. Platforma zapewni również markom modowym odpowiednią przestrzeń do nawiązania współpracy między sobą oraz z ekspertami ds. zrównoważonego rozwoju.
Trzy platformy e-commerce na rzecz zrównoważonego rozwoju
Każda z trzech firm odpowiedzialnych za uruchomienie platformy, zobowiązała się do znacznego ograniczenia własnej emisji gazów cieplarnianych. Tymczasem ok. 70 – 90 proc. śladu węglowego branży modowej pochodzi z działań poprzedzających łańcuch dostaw, takich jak produkcja, przygotowanie i przetwarzanie materiałów. Inicjatywa ma zatem dwa główne cele: skalowanie działań na rzecz klimatu dla zwiększenia ich wpływu i wspierania transformacji systemów całej branży, a także przyczynienie się do redukcji emisji w ramach łańcuchów wartości trzech firm tworzących inicjatywę (Zakres 3).
Mając na uwadze liczne apele do firm z branży o podjęcie ambitnych działań na rzecz ochrony klimatu, cele oparte na wiedzy naukowej, zatwierdzone przez SBTi, są uznawane na całym świecie i zapewniają przedsiębiorstwom jasno określone ścieżki redukcji emisji dwutlenku węgla. Jednocześnie zabezpieczają rozwój firm w przyszłości, pomagają dostosować się do zmiennego otoczenia regulacyjnego, zwiększają zaufanie inwestorów i pobudzają innowacyjność.
– Branża znajduje się dziś w punkcie zwrotnym dostosowywania metod redukcji emisji gazów cieplarnianych w oparciu o naukę. Do lipca 2022 roku inicjatywa Science Based Targets zatwierdziła cele klimatyczne ponad 1500 firm. My również wyznaczyliśmy zgodne z nauką oraz zatwierdzone przez SBTi cele i widzimy pozytywne rezultaty naszych działań. Do lutego 2022 roku 46,6 proc. naszych partnerów uzyskało akceptację celów dotyczących emisji gazów cieplarnianych. Zachęcamy pozostałych partnerów, aby zrobili podobnie – oświadczył Hannes Wiese, Co-Founder i Co-CEO w About You.
– Nasze zaangażowanie na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu może być realizowane wyłącznie przez innowacyjne partnerstwa. To ważny krok, który zakłada inwestowanie w partnerów na każdym etapie ich działań na rzecz klimatu oraz wsparcie ich w ustalaniu własnych, opartych o naukę celów. Dzięki współpracy z About You i Zalando możemy wspólnie promować konsekwentne podejście w działaniach na rzecz redukcji emisji w ramach branży produktów luksusowych oraz mody – powiedział Geoffroy Lefebvre, CEO w Yoox Net-A-Porter.
– Dekarbonizacja łańcuchów dostaw we współpracy z dostawcami, markami, partnerami z zakresu logistyki i opakowań, a teraz także z naszymi konkurentami, jest motorem napędzającym istotne zmiany w branży modowej. Dążymy do tego, aby partnerzy odpowiadający za łącznie 90 proc. emisji wyznaczyli oparte o naukę cele klimatyczne do 2025 roku. Nowa platforma edukacyjna jest kluczową inicjatywą pomagającą w realizacji tego ambitnego założenia – zaznacza David Schneider, Co-CEO w Zalando.
Inicjatywa, zgodna z przepisami antymonopolowymi i prowadzona we współpracy z Quantis, wiodącą firmą doradczą w zakresie zrównoważonego rozwoju, będzie wdrożona jesienią 2022 jako projekt pilotażowy z wybranymi partnerami. W 2023 roku platforma będzie dostępna dla wszystkich kwalifikujących się partnerów. W dłuższej perspektywie, projekt ma szansę stać się inicjatywą ogólnobranżową, dostępną dla marek modowych i detalistów, którzy angażują się w przeciwdziałanie zmianom klimatycznym oraz w tworzenie bardziej zrównoważonej przyszłości branży.