Centra handlowe Unibail-Rodamco-Westfield są zarządzane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, w oparciu o strategię „Better Places 2030”. W naszych budynkach wdrażamy rozwiązania przyjazne środowisku – do 2030 roku planujemy zredukować emisję dwutlenku węgla o 50 proc. oraz ograniczyć zużycie energii elektrycznej o 30 proc. – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl/Omnichannel Voice Filip Kryłowicz, Head of Shopping Centre Management Unibail-Rodamco-Westfield w Polsce.
Materiał został również opublikowany w nowym numerze magazynu Omnichannel Voice.
Już teraz wszystkie nasze centra w Polsce korzystają w 100 proc. z energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, a dzięki zastosowaniu oświetlania LED w częściach wspólnych budynków, udało nam się dodatkowo zminimalizować jej zużycie. Dbamy również o prawidłowy recykling i utylizację odpadów. Do tego typu proekologicznych działań zachęcamy i zobowiązujemy również naszych najemców, m.in. poprzez wytyczne „Green Lease”, których akceptacji wymagamy podczas podpisywania nowych umów.
Z myślą o środowisku naturalnym
Dodatkowo dbamy o to, by dojazd do naszych centrów był możliwy alternatywnymi środkami transportu. Mowa tu zarówno o komunikacji miejskiej, w tym o dwóch obiektach – Wroclavii i Galerii Wileńskiej, zintegrowanych z dworcami kolejowymi czy autobusowymi, jak i o samochodach elektrycznych, dla których ładowarki zapewniamy w każdym naszym centrum. Stwarzamy również wygodne warunki odwiedzenia nas rowerem – przy naszych obiektach znajdują się ścieżki rowerowe, które nierzadko sami wybudowaliśmy, stacje rowerów miejskich, parkingi dla rowerów czy szafki umożliwiające przechowywanie kasków.
Przywiązujemy ogromną wagę do działań, które wpływają na podniesienie bioróżnorodności okolicy. Na dachach naszych centrów funkcjonują pasieki i budki lęgowe dla ptaków, a na terenach zielonych hotele dla owadów.
Przeprowadziliśmy również indywidualne prace w poszczególnych obiektach, w Westfield Arkadia był to całkowity remont zielonego dachu – dzięki zastosowaniu maty drenażowej na powierzchni utrzymuje się kilkucentymetrowa warstwa wody, która zapewnia stałą wilgotność podłoża, co pozwoliło nam zminimalizować ilość wody zużywanej do podlewania roślin. Ponadto na zielonym dachu regularnie sadzimy krzewy, drzewa i rośliny pienne, które pozwalają zwiększyć produkcję tlenu i przyczynić się do naturalnego oczyszczania powietrza.
Z kolei w pobliżu Galerii Wileńskiej zasialiśmy 2-hektarową łąkę kwietną, zorganizowaliśmy również nasadzenia bluszczu przy budynku pobliskiej szkoły podstawowej.
Regularna certyfikacja
Unibail-Rodamco-Westfield na bieżąco reaguje na zmiany przepisów i wprowadza nowe procedury, które przyczyniają się do ochrony środowiska.
Ponadto centra handlowe Unibail-Rodamco-Westfield przechodzą certyfikację BREEAM In-Use co trzy lata. W tym roku Westfield Arkadia, Galeria Mokotów oraz Galeria Wileńska otrzymały ocenę Excellent w zakresie „Asset Performance”, natomiast Wroclavia została wyróżniona notą Excellent w roku 2019. Certyfikat jest potwierdzeniem, że nasze centra handlowe spełniają coraz bardziej wymagające standardy europejskie, dzięki wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań oraz efektywnemu zarządzaniu.
Wsparcie lokalnych społeczności
We wszystkich naszych centrach wychodzimy naprzeciw potrzebom lokalnych społeczności. Dla każdego obiektu stworzyliśmy długofalową strategię „Community Resilience Action Plan”, którą realizujemy wspólnie z lokalnymi partnerami, organizacjami NGO i jednostkami miasta. Jej celem jest wsparcie mieszkańców i instytucji w ich potrzebach oraz stojącymi przed nimi wyzwaniami.
Inicjujemy różnorodne przedsięwzięcia CSR, które mają realny wpływ na jednostki, ale również całe grupy. W tym roku wspólnie z urzędami dzielnic i przedsiębiorstwami oczyszczającymi miasta Warszawę i Wrocław prowadziliśmy obchody „Dnia Ziemi”. Latem organizujemy dla mieszkańców otwarte spacery z profesjonalnymi przewodnikami, podczas których odkrywają swoje miasta z innej strony. Prowadzimy warsztaty dla szkół z zakresu ekologii, sadzimy drzewa, zachęcamy Klientów do świadomej konsumpcji, regularnie organizując m.in. zbiórki ubrań czy butów, które następnie wspólnie z partnerami wprowadzamy do ponownego obiegu. Dodatkowo we wszystkich naszych centrach funkcjonują sklepy z odzieżą z drugiego obiegu lub sklepy charytatywne – są to butiki marki Ubrania Do Oddania i sklep charytatywny Sue Ryder.
Angażujemy się również w pomoc doraźną, na bieżąco reagując na zaistniałe sytuacje – w trakcie pandemii wspieraliśmy placówki medyczne działające w pobliżu naszych centrów. W tym roku aktywnie działaliśmy na rzecz pomocy uchodźcom z Ukrainy, współpracując przy tym m.in. z Caritas Polska, jednostkami miejskimi i Polską Radą Centrów Handlowych.
Od kilku lat organizujemy też projekt „URW for Jobs – Pracuj z nami”, którego celem jest pomoc mieszkańcom w znalezieniu zatrudnienia oraz w podnoszeniu kwalifikacji. Za każdym razem obserwujemy duże zaangażowanie Klientów w prowadzone akcje, co cieszy i zachęca do organizacji kolejnych. Myślę, że dobrym dowodem na przychylność dla prowadzonych działań jest również program lojalnościowy prowadzony w naszych centrach, którzy liczy już sobie milion uczestników.
Autorem komentarza jest Filip Kryłowicz, Head of Shopping Centre Management Unibail-Rodamco-Westfield w Polsce.