Hiszpańska spółka Inditex, właściciel Zary, Bershki i kilku innych marek odzieżowych, w roku finansowym 2021 (od 1 lutego 2021 do 31 stycznia 2022) osiągnęła przychody w wysokości 27,72 mld euro, co oznacza wzrost o 35,8 proc. rok do roku. Zysk netto w tym okresie wzrósł o 193 proc. do 3,24 mld euro. Natomiast przychody ze sprzedaży online osiągnęły poziom 7,5 mld euro, co oznacza wzrost o 14 proc. Obecnie sprzedaż internetowa stanowi 25,5 proc. całkowitej sprzedaży Grupy, a do 2024 roku ma osiągnąć poziom 30 proc. Dzięki temu Inditex stanie się jednym z największych światowych graczy na rynku e-commerce.
– Przez ostatnie lata staliśmy się liderem w zakresie transformacji cyfrowej, co stawia nas w bezkonkurencyjnej pozycji i pozwala zaoferować wyjątkowy poziom zaangażowania w naszą jakość i zrównoważoną modę. – podkreśla Óscar García Maceiras, Dyrektor generalny Grupy Inditex.
Nowe sklepy, aplikacje i zrównoważony rozwój
W ciągu roku Inditex otworzył 226 sklepów na 40 rynkach. Tym samym na koniec roku miał 6477 salonów na świecie.
W 2021 r. marki Inditeksu miały 146 mln aktywnych aplikacji i 228 mln obserwujących w mediach społecznościowych, a 6,2 mld osób odwiedziło jej platformy internetowe – to wzrost o 13 proc. rok do roku.
Firma przekroczyła swoje cele w zakresie zrównoważonego rozwoju na 2021 r., w szczególności w zakresie wykorzystania energii odnawialnej – stanowiącej 91 proc. całkowitego zużycia – i bardziej zrównoważonych surowców, przy czym produkty Join Life stanowią 47 proc. całości, 7 punktów procentowych powyżej celu.
Grupa odnotowała solidną marżę brutto na poziomie 57,1 proc., wyższą o 123 punkty bazowe w porównaniu z 2020 r., co oznacza najwyższy poziom od sześciu lat. EBITDA wyniosła 7,18 mld euro, a EBIT 4,28 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku odpowiednio 57,8 proc. i 184,2 proc.
Inditex nadal generowała silne przepływy pieniężne , które wzrosły o 24 proc., a pozycja gotówkowa netto wyniosła 9,36 mld euro , co jest rekordowym poziomem.
Inditex mocny w e-commerce
Przychody ze sprzedaży internetowej w 2021 roku wyniosły 7,5 miliarda euro, czyli o 14 proc. więcej niż rok wcześniej, po silnym wzroście o 77 proc.w 2020 roku. Sprzedaż internetowa stanowi obecnie 25,5 proc. całkowitej sprzedaży Grupy i spółka oczekuje, że osiągną 30 proc. całkowitej sprzedaży w 2024 roku . Te liczby stawiają firmę obok największych światowych graczy e-commerce.
W 2021 r. złożono zamówienia online ze sklepów wewnętrznych o wartości 1,19 miliarda euro.
Zintegrowany system zarządzania zapasami (SINT) działa w pełni we wszystkich markach. W 2021 r. Grupa złożyła zamówienia online ze sklepów wewnętrznych o wartości 1,19 miliarda euro . Zintegrowana platforma działa obecnie wyłącznie na autorskim systemie operacyjnym Grupy Inditex Open Platform (IOP).
Sprzedaż w sklepach stacjonarnych i internetowych w okresie od 1 lutego do 13 marca 2022 r. wzrosła o 33 w porównaniu z tym samym okresem 2021 r. i o 21 proc. w porównaniu z rekordowym poziomem sprzed Covid z 2019 r. W tym okresie sprzedaż w Federacji Rosyjskiej i na Ukrainie wyniosła około 5 punktów procentowych wzrostu sprzedaży.