Fundusz inwestycyjny Movens Growth Equity powstał w ramach Movens Capital. Jego łączna kapitalizacja wyniesie 100 mln PLN. 50 mln PLN to efekt umowy z NIF ASI- funduszem funduszy utworzonym przez Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, a kolejne 50 mln PLN pochodzić będzie od prywatnych inwestorów.
Movens Growth Equity chce wspierać rozwój małych i średnich przedsiębiorstw z Polski tworzących rozwiązania z obszarów transformacji cyfrowej oraz zmieniających się preferencji konsumenckich. W tym celu zapewni im finansowanie kapitałowe oraz bieżące aktywne wsparcie i doradztwo finansowo-biznesowe.
Partnerami zarządzającymi w funduszu są: dr Maciej Kraus, Łukasz Pawłowski oraz Radosław Rejman. Wcześniej jako zespół z sukcesem zainwestowali w m.in. Grupę Netsprint, Packhelp, Salad Story czy Fenige.
Inwestycje w rentowne MŚP
Fundusz wesprze swoje spółki portfelowe przede wszystkim w obszarach kluczowych dla budowania wartości firm: strategii rozwoju (organicznego oraz poprzez akwizycje), zarządzaniu marżami i optymalizacją cen, finansach i kontrolingu, tworzeniu struktury operacyjnej i realizacji procesów HR, a także strategii wyjścia (np. przygotowania spółki do jej sprzedaży w przyszłości). Zaoferuje im również wsparcie sprawdzonych ekspertów z Polski i z zagranicy, m.in. w zakresie realizacji działań marketingowych umożliwiających dynamiczny wzrost firmy (growth-hacking) oraz ukierunkowanych na uzyskanie pożądanego efektu, np. sprzedażowego (performance marketing).
– Obecnie w Polsce jest tylko kilka funduszy inwestujących w sektor MŚP. Tymczasem ma on ogromny potencjał. Zazwyczaj są to firmy prowadzone przez osoby doskonale znające swoją branżę, tworzące produkty, cieszące się zainteresowaniem odbiorców i osiągające przychody. Wystarczy im niewielkie wsparcie, aby przejść na wyższy poziom. Tu upatrujemy naszej roli. Oferujemy kapitał na poziomie 5 – 25 mln PLN i bieżące wsparcie finansowo-biznesowe w 5 strategicznych obszarach. Nie jest naszym celem przejmowanie kontroli w spółkach, interesuje nas objęcie pakietu 20-40 proc. udziałów, przy 5-letnim horyzoncie inwestycyjnym – mówi dr Maciej Kraus, partner w Movens Growth Equity.
Na celowniku firmy z dwóch obszarów
Fundusz chce inwestować w przedsiębiorstwa oferujące rozwiązania z dwóch obszarów: cyfrowej transformacji oraz zmieniających się preferencji konsumentów (“customer retail”). W pierwszej grupie znajdują się m.in. firmy tworzące usługi dla e-commerce, IT, AdTech oraz fintechy. Druga grupa to spółki adresujące potrzeby wynikające ze zmian zachodzących w preferencjach oraz stylu życia konsumentów, związane m.in. ze zdrowym żywieniem, edukacją, ekologią czy rozrywką.
– Wybrane przez nas sektory czeka długoterminowy wzrost, a wiele nisz nie jest zdominowanych przez dużych graczy, co zapewnia wiele atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych. Chcemy współpracować z innowacyjnymi firmami, stworzonymi przez pasjonatów, których produkty już teraz odpowiadają na rodzące się trendy. Zależy nam na wsparciu przedsiębiorców, chcących rozwijać swój pomysł, a nie sprzedawać firmę na wczesnym etapie. Wierzymy, że z naszym wsparciem staną się liderami swoich kategorii, nie tylko w Polsce – dodaje Łukasz Pawłowski, partner w Movens Growth Equity.
100 mln PLN na inwestycje
Na inwestycje nowy fundusz przeznaczy 100 mln PLN, z czego 50 mln PLN zostało pozyskanych ze środków unijnych w ramach umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
– W planach inwestycyjnych kreślimy szerokie spektrum naszych zainteresowań. Niezwykle dynamiczne procesy cyfryzacyjne, związane z upowszechnieniem usług cyfrowych w biznesie i życiu codziennym, stanowią jednoznaczne wskazanie do działalności kapitałowej w tej przestrzeni – mówi Krzysztof Szubert, Prezes Zarządu NCBR Investment Fund ASI S.A. (NIF) i dodaje – Jestem przekonany, że wspólne inwestycje z funduszem Movens Growth Equity w polskie podmioty z sektora cyfryzacji, będące już na etapie wzrostu i ekspansji, mają szansę przynieść bardzo dobre efekty biznesowe.
Partnerzy Movens Growth Equity jak dotąd zainwestowali w kilka rosnących spółek zgodnych ze strategią funduszu. Wśród nich znajdują się m.in. Salad Story – największa w Polsce sieć restauracji typu “convenience” ze zdrowymi posiłkami, Grupa Netsprint – zajmująca się marketingiem internetowym, Packhelp – marketplace oferujący spersonalizowane opakowania, Fenige – fintech dostarczający rozwiązania płatnicze, a także 7anna – producent oraz dystrybutor rowerów gravel, MTB i urban pod markami Rondo, NS Bikes, Octane One i Creme.
– Prowadzimy obecnie zaawansowane negocjacje z kolejnymi firmami o wsparciu kapitałowym ze strony Movens Growth Equity. Jedna z nich zajmuje się szeroko rozumianym climate tech, a druga pochodzi z branży e-commerce. Liczymy na to, że już niebawem będziemy mogli pochwalić się kolejnymi inwestycjami w portfelu – dodaje Radosław Rejman, partner w Movens Growth Equity.