Co roku w Black Friday sklepy próbują zachęcić do zakupów ogłaszając atrakcyjne promocje. Od paru lat zauważamy jednak, że pomimo wielu komunikatów marketingowych, rzeczywisty poziom obniżek wcale nie jest wysoki. Średnia obniżka ceny wynosi zazwyczaj 3-4 proc. – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Aleksandra Hołownia, Marketing Project Managerka w Dealavo.
Zabawki dziecięce, które są chętnie kupowane w tym okresie na prezenty świąteczne, okazały się wyjątkowo dobrze to obrazować. Na podstawie analizy cen ponad 5 tysięcy zabawek na początku listopada i w Black Friday okazało się, że dla 47 proc. produktów można było znaleźć niższą cenę na początku miesiąca niż w “święto zakupów”.
Tańsze zakupy na początku listopada
Okazuje się, że w przypadku produktów, które można było kupić taniej 2. listopada, podwyżka wynosiła średnio aż o 17 proc.! Taniej można było w Black Friday kupić jedynie 32 proc. produktów, a średnia obniżka ceny na rynku wynosiła 11 proc.. Pokazuje to, że podwyżki cen były nie tylko częstsze, ale też bardziej dotkliwe niż obniżki
Wzrost cen w największym stopniu dotyczył produktów z kategorii “Puzzle” – spośród 490 przeanalizowanych produktów, cena aż 64 proc. z nich uległa podwyższeniu. Najrzadziej podwyższano z kolei ceny lalek – “zaledwie” 40 proc. z nich można było kupić taniej na początku listopada niż w Black Friday. Podobne wyniki osiągnęły także kategorie “Zabawki dla najmłodszych” oraz “Klocki”.
Co ciekawe, “Puzzle” to także kategoria, dla której występuje największe zróżnicowanie cen na rynku – odchylenie standardowe wynosi średnio 39 proc., co jest wysoką wartością.
Jeden produkt, bardzo różne ceny
Oznacza to, że na rynku można znaleźć ten sam produkt w bardzo różnych cenach w zależności od tego, który sprzedawca go oferuje. Może to świadczyć o tym, że wielu sprzedawców mających te produkty w asortymencie ustala ceny w oderwaniu od konkurencji. Dla kupujących to znak, że dla tej kategorii zabawek szczególnie opłacalne może okazać się poświęcenie czasu na znalezienie bardziej atrakcyjnej oferty na rynku. Najniższe zróżnicowanie cen zaobserwowaliśmy z kolei dla kategorii “Pluszaki”. Oznacza to, że sprzedawcy tych produktów zazwyczaj oferują produkty w stosunkowo podobnych cenach.
Naszą analizę można podsumować jedną radą: każdy kupujący powinien zweryfikować, czy promocja, którą chwali się sklep, jest rzeczywiście atrakcyjna w porównaniu do cen innych sprzedawców. Obecnie weryfikacja atrakcyjności takiej promocji jest łatwiejsza niż w przeszłości – warto z tego korzystać, nie tylko w Black Friday.
Autorką komentarza jest Aleksandra Hołownia, koordynująca powstanie raportu o rynku zabawek.
Aleksandra Hołownia – jest Marketing Project Managerką w Dealavo. Regularnie publikuje artykuły i analizy dotyczące zarządzania cenami w handlu internetowym. Śledzi strategie cenowe przedsiębiorstw poprzez analizę danych w narzędziu Dealavo oraz regularne rozmowy z klientami. Podstawy teoretyczne o finansach, analityce oraz marketingu zdobywała podczas studiów w Szkole Głównej Handlowej oraz na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.