Globalne badanie Klarny identyfikuje 5 uniwersalnych świątecznych osobowości zakupowych. Polacy są największymi miłośnikami kupowania prezentów wśród wszystkich analizowanych krajów.
Klarna opublikowała wyniki globalnego badania przeprowadzonego na 18 000 konsumentów w 18 krajach, w tym w Polsce. W powstałym na jego bazie raporcie pokazuje, jak wiek, płeć czy kolejność urodzenia wpływają na sposób, w jaki konsumenci przygotowują się do sezonu świątecznego.
Polska na czele zakupowych entuzjastów
Wg raportu Klarny „Festive Feels: Jak tożsamość wpływa na sposób, w jaki obchodzimy Święta” Polacy kochają zakupy przez cały rok, ale kupowanie prezentów świątecznych zajmuje w ich sercach szczególne miejsce. Aż 68 proc. Polaków uwielbia kupować podarunki pod choinkę, co wyraźnie plasuje ich przed innymi krajami uwzględnionymi w raporcie (48 proc. to średni wynik z wszystkich 18 rynków). Nic więc dziwnego, że kupowanie prezentów nie znajduje się na polskiej liście przedświątecznych obowiązków generujących w nich największe napięcie.
Nie oznacza to jednak, że przy urządzaniu Świąt nie czują go w ogóle – 29 proc. polskich respondentów stwierdziło, że odczuwa ogólny wzrost poziomu stresu o tej porze roku. Jako główne jego powody Polacy wskazują dążenie do tego, aby Święta były idealne (55 proc.), gotowanie (43 proc.) oraz związane z większymi w tym czasie wydatkami kwestie finansowe (40 proc.). Polacy nie tylko uwielbiają kupowanie prezentów. Dużą wagę przywiązują także do oprawy Bożego Narodzenia – prawie 9 na 10 (88 proc.) dekoruje swój dom na Święta i jest to znacznie wyższy odsetek, niż średnia światowa (77 proc.).
5 uniwersalnych świątecznych typów zakupowych
Zespół ekspertów ds. danych i analiz Klarny, we współpracy z psycholożką konsumencką Kate Nightingale, odkrył, że globalnie konsumenci dzielą się na kilku typów osobowości w kontekście obchodów Świąt i kupowania prezentów. Wyniki badania wykazały, że wszystkich badanych, łącznie z Polską, można podzielić w tym obszarze na 5 typów zakupowych osobowości. Jak na tle innych nacji prezentują się polscy konsumenci?
● Entuzjaści oraz Mistrzowie Zabawy (Enthusiasts and Masters of Festivities) najbardziej ze wszystkich kochają okres świąteczny – uwielbiają kupowanie (prawie dwukrotnie bardziej, niż średnia światowa na poziomie 48 proc.). 9 na 10 Polaków (93 proc. – Entuzjaści, 88 proc. – Mistrzowie Zabawy) chce znaleźć prezenty o osobistym znaczeniu, najlepiej w okazyjnej cenie (odpowiednio 94 proc. i 87 proc.). Entuzjaści nieco chętniej spędzają święta tylko z rodziną, podczas gdy Mistrzowie Zabawy również z innymi bliskimi im osobami.
● Spotykacze (Gatherers) są bardzo skoncentrowani na rodzinie, i choć nie są wielkimi entuzjastami kupowania prezentów (36 proc.), to chcą by były one wartościowe (42 proc.).
● Pragmatycy (Pragmatists) szybko załatwiają swoje sprawy – 1 na 2 (53 proc.) szuka okazji podczas zakupów, a niemal 2 na 5 (36 proc.) chce kupować upominki przyjazne dla środowiska.
● Ostatni typ to Umiarkowani fani (Nay-Sleighers) – nie poddają się przedświątecznemu szaleństwu i nie kupują też wielu prezentów. Jeśli kupują – robią to spontaniczne; ponad połowa z nich (59 proc.) kupuje prezenty, gdy widzi coś, co może się komuś spodobać, prawie trzykrotnie więcej niż średnia światowa (21 proc.).
Zaskakujące wnioski
Omawiając wyniki badania Klarny, psycholożka Kate Nightingale wyjaśnia, że „podstawą wyodrębnienia tych osobowości były unikalne różnice w postawie badanych wobec Świąt. Nastroje, przygotowania kontra spontaniczność oraz sens obdarowywania innych prezentami były jednymi z najbardziej różnicujących czynników”. Ponieważ każdy z nas trochę inaczej podchodzi do Świąt, raport Klarny pozwala lepiej zrozumieć, jakie czynniki mogą wpływać na poszczególne zachowania. Kate Nightingale mówi, że „w poprzednich badaniach wykazano, że nasz typ osobowości pozwala przewidzieć to, jak podchodzimy do Świąt i do kupowania prezentów; Badanie Klarny poszerza tę wiedzę, pomagając konsumentom lepiej zrozumieć samych siebie”.
Raport pokazuje również, jak wiek, płeć, tożsamość seksualna, znaki zodiaku czy kolejność urodzenia w rodzinie wpływają na zachowania zakupowe. Niektóre wnioski mogą zaskakiwać:
● Środkowe dzieci chcą, aby ich prezenty były modne i markowe (8 proc.) i uważają, że ich wielkość ma znaczenie (13 proc.).
● Zodiakalne ryby najbardziej kochają kupowanie prezentów (50 proc.); 3 na 5 (61 proc.) chce znaleźć przemyślane prezenty z osobistym przesłaniem.
● Mężczyźni są prawie dwa razy bardziej świadomi marki w porównaniu do kobiet, zarówno gdy dają prezenty (10 proc. vs 6 proc.), jak i gdy je otrzymują (9 proc. vs 5 proc.).
● Millennialsi są bardziej odpowiedzialni, niż im się to przypisuje; 25 proc. z nich rozpoczyna kupowanie prezentów już we wrześniu-październiku; w porównaniu z innymi grupami wiekowymi to oni najbardziej martwią się o swoje finanse (37 proc.). Także Millennialsi, podobnie jak przedstawiciele pokolenia X, najczęściej oddają nietrafione prezenty innym (16 proc.)