Na rozwój CCC patrzymy holistycznie. Dla nas każdy kanał sprzedaży, czy to jest sklep online, czy też salon w galerii handlowej lub retail parku staje się miejscem zakupowym, które ma odzwierciedlać oczekiwania klienta. Analizujemy wszystkie potencjalne lokalizacje pod względem potencjału miejsca, strefy oddziaływania i siły nabywczej mieszkańców – mówi w wywiadzie z OmnichannelNews.pl Jakub Grzelak, Dyrektor Zarządzający ds. Retail w Grupie CCC.
Omnichannelnews.pl: Grupa CCC przykłada szczególną wagę do nowinek technologicznych, które usprawniają i ułatwiają klientom dokonywanie zakupów. W sklepach stacjonarnych marki wdrożono szereg rozwiązań łączących świat wirtualny z rzeczywistym, jak e-kioski. Czy cyfryzacja sklepów CCC wynika przede wszystkim ze zmian rynkowych spowodowanych pandemią?
Jakub Grzelak: W CCC od dawna stawiamy na rozwój w modelu omnichannel, który podąża za trendami konsumenckimi. Warto podkreślić, że obecnie klienci są bardzo dobrze wyedukowani w zakresie nowinek technologicznych oraz świadomi swoich preferencji i możliwości zakupowych. Dlatego zadaniem CCC jest dostarczanie najlepszych rozwiązań we wszystkich kanałach sprzedaży, aby proces zakupowy odzwierciedlał oczekiwania klientów.
Wspomniane przez Pana cyfrowe e-kioski zostały wprowadzone do 750 sklepów CCC w Europie Środkowej. Urządzenie pozwala na robienie zakupów online w sklepie stacjonarnym. Na tablecie z aplikacją CCC w kilku prostych ruchach można sprawdzić dostępność wybranego produktu z rozbudowanej oferty internetowej. Jeśli produkt znajduje się na stanie salonu, można go od razu przymierzyć i kupić. Natomiast w przypadku niedostępności towaru stacjonarnie kupujący może w łatwy sposób zamówić go na tablecie z dostawą do domu. To jedno z tych rozwiązań technologicznych, które poszerza możliwości zakupowe oraz wzmacnia wielokanałowy model kontaktu z klientem. Oprócz e-kiosków wprowadziliśmy inne spersonalizowanie udogodnienia. Między innymi jako pierwsza sieć handlowa w Polsce i jedna z pierwszych w Europie, udostępniliśmy płatności odroczone w sklepach stacjonarnych. Wprowadziliśmy także usługę szybkich dostaw zamówień ze sklepu do domu – nawet w 90 minut.
Czy oczekiwania klientów w zakresie nowoczesnych rozwiązań zakupowych są podobne w całej Europie?
JG: Zdecydowanie klienci w Europie, niezależnie od kraju w którym prowadzimy działalność, oczekują podobnych rozwiązań omnichannelowych. Oczywiście zdarzają się pewnego rodzaju lokalne preferencje. Natomiast zawsze staramy się dostosować ofertę produktową i usługową do potrzeb klientów na danym rynku.
Czy wdrażane rozwiązania technologiczne przekładają się na zmiany w powierzchni sklepów?
JG: Jesteśmy bardzo konsekwentni w ekspansji sieci sklepów, ponieważ dużo wcześniej podjęliśmy decyzję o dostosowaniu powierzchni lokali do faktycznych potrzeb rynku. Wybierane przez CCC powierzchnię, czy też wprowadzane rozwiązania technologiczne zawsze wpisują się w strategię Grupy CCC. Nigdy nie patrzymy na daną lokalizację tylko przez pryzmat jednego sklepu, ale wszystkich kanałów oferowanych klientom. Chcemy być dostępni wszędzie tam, gdzie jest nasz klient, gdzie lubi robić zakupy. Dlatego sklepy stacjonarne bardzo mocno przenikają się z kanałami sprzedaży online.
CCC w swoim portfolio ma zarówno sklepy w galeriach handlowych, jak i mniejszych obiektach handlowych typu convenience, retail parki. Jakie obecnie lokalizacje są w kręgu zainteresowań CCC?
JG: Na rozwój CCC patrzymy holistycznie. Dla nas każdy kanał sprzedaży, czy to jest sklep online, czy też salon w galerii handlowej lub retail parku staje się miejscem zakupowym, które ma odzwierciedlać oczekiwania klienta. Analizujemy wszystkie potencjalne lokalizacje pod względem potencjału miejsca, strefy oddziaływania i siły nabywczej mieszkańców.
Ile metrów kwadratowych zajmuje optymalny format sklepu CCC?
JG: Sklepy CCC dysponują średnią powierzchnią od 500 mkw. do 800 mkw. – w zależności od lokalizacji. W retail parkach rozwijamy mniejsze formaty. Natomiast naszym priorytetem jest otwieranie sklepów w miejscach o największym potencjale. W takich lokalizacjach możemy zaprezentować pełną gamę produktów marki oraz rozwiązań omnichannelowych.
Czy klienci mogą liczyć na kolejne rozwiązania ułatwiające zakupy w sklepach CCC?
JG: Obecnie implementujemy cyfrowe e-kioski do kolejnych sklepów CCC. Udostępniamy skanery Esize.me, za pomocą których uzyskujemy skan 3D stopy i dobieramy właściwy rozmiar obuwia. Wprowadziliśmy szybkie płatności odroczone ułatwiające zakupy klientom. Kolejnym przykładem połączenia światów online i offline jest usługa CCC Express realizowana na terenie 37 miast w Polsce. W najbliższych miesiącach wprowadzimy także kolejne rozwiązania polepszające doświadczenia zakupowe.
Rozmawiał: Wojciech Wojnowski