Piki sprzedażowe są wciąż przed nami. Większość Polaków deklaruje zakupy online. Końcówkę roku może ominąć jednak zakupowy szał z powodu braku towaru na półkach – pisze w komentarzu Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor sprzedaży w Unity Group.
Październikowe wyniki dot. stanu handlu są zgodne z naszymi przewidywaniami, bo kupujący w ubiegłym miesiącu zaparkowali zakupy online i czekali na listopadowe promocje. Październik nie pobił ostatniego wyniku dot. udziału e-handlu, utrzymał wynik na poziomie 8,4 proc.. Na stabilność sprzedaży online oraz pozycję e-commerce’u wpływ ma przede wszystkim coraz większa konkurencja marketplace’ów (Allegro, Amazon, Shopee, Ali Express). Giganci prześcigają się nawzajem coraz to nowymi promocjami. Te działania pobudzają rozwój rynku i korzystnie wpływają na oferty kierowane bezpośrednio do sprzedawców.
Optymalizacja procesów
Klienci oczekują coraz szybszych dostaw, a na rynku wygrywają ci sprzedający, zapewniający wysoką dostępność towarów i atrakcyjne koszty dostawy.
Obserwuję, że sukces w e-sprzedaży odnotowują sprzedający, którzy na wielu płaszczyznach przygotowali swoje sklepy do zakupowego szturmu. Jednak optymalizacja procesów wokół sprzedaży wiąże się już nie tylko z przeniesieniem biznesu do online, jak to było na początku pandemii, ale przede wszystkim z umiejętnością integracji kolejno wprowadzanych systemów. Połączenie ich w taki sposób, aby ze sobą „rozmawiały”, sprawia, że sprzedający są w stanie zapanować nad wieloma wątkami dot. sprzedaży równocześnie. To ogromne ułatwienie przy prowadzeniu biznesu, zwłaszcza w kontekście silnego trendu budowania wartości w obszarze omnichannel w miejsce multichannel.
Rosnący rynek B2B
Co więcej, aktualnie bardzo duże wzrosty odnotowuje e-commerce B2B. W 2021 wartość tego rynku prognozuje się na ponad 447 mld zł (w 2020 wynosił 343 mld), co oznacza wzrost o ponad 100 mld, czyli tyle ile warty jest cały segment e-commerce B2C! Warto zwrócić na to uwagę – przywykliśmy koncentrować naszą uwagę na segmencie B2C, a tymczasem segment B2B jest wart ponad 3 razy więcej. I to tam coraz częściej zobaczymy innowacje, wykorzystywane wcześniej w B2C. Firmy produkcyjne i dystrybucyjne już teraz widzą, jak B2B jest potężnym kanałem sprzedaży i decydują się na jego intensywny rozwój.
Piki e-commercowej sprzedaży ciągle przed nami i to one mogą sporo namieszać w rocznych statystykach. Chiński Dzień Singla z licznymi promocjami już co prawda obchodziliśmy, ale przed nami ciągle Black Friday oraz Cyber Monday, czyli czas największych wyprzedaży sezonowych.
Wyniki e‑sprzedaży w listopadzie będą budzić duże emocje, bo to miesiąc, na który fani zakupów online czekają cały rok, a sprzedający spodziewają się tym samym kolejnych rekordów. Przed nami także święta i większość Polaków deklaruje, że prezenty kupi właśnie online. Jednak z rozmów z naszymi klientami wynika, że końcówkę roku ominie zakupowy szał… z powodu braku towaru na półkach.