Centra Gemini Park przyciągają popularne marki. Tylko w ciągu ostatnich pięciu miesięcy podpisano w nich aż 20 nowych umów najmu. O tym, co w dobie pandemii i rynkowych wyzwań przyciąga najemców do obiektów należących do Gemini Holding opowiada Joanna Zemczak, Head of Lease.
Podczas kiedy wiele galerii handlowych na rynku boryka się z wolnymi powierzchniami, w centrach Gemini Park zdaje się trwać leasingowa passa?
Joanna Zemczak: Faktycznie, okres od ostatniego lockdownu jest dla nas niezwykle aktywny leasingowo. Postępuje zarówno komercjalizacja nowej części Gemini Park Tychy, jak również rekomercjalizacja i komercjalizacja powierzchni we wszystkich trzech obiektach. Zwłaszcza w Tarnowie, gdzie dzięki przebudowie wydzielono dodatkowy metraż dla marek, które od pewnego czasu zainteresowane były najmem w tym obiekcie. Tylko w ostatnich pięciu miesiącach podpisaliśmy aż 20 nowych umów, które w sumie obejmują ok. 9,8 tys. m kw.
Można więc śmiało mówić o swoistym wysypie nowości, co jest ogromnym sukcesem, patrząc chociażby na to, jak marki ostrożnie i selektywnie podchodzą do swoich planów rozwoju. Na tym jednak nie poprzestajemy. Zarówno nasz dział leasingu, jak i wspierający nas Colliers, ma obecnie otwartych wiele rozmów z kolejnymi markami, które szczególnie w ostatnich miesiącach zwróciły uwagę na centra z portfolio Gemini Holding, dostrzegając w nich szansę dla stabilnego rozwoju swoich biznesów.
Kto już zdecydował się zainwestować w najem powierzchni w centrach Gemini Park?
JZ: Lista jest naprawdę długa i co warte uwagi wypełniają ją doskonale znane krajowe, jak i międzynarodowe marki. Ciekawie tenant-mix rozwija się w Gemini Park Tychy. Dzięki pracom zarówno naszego działu leasingu, jak i firmy Colliers, w ostatnim czasie pozyskaliśmy aż 8 nowych umów. W centrum już działa m.in. HalfPrice oraz Media Expert, a niebawem też New Balance i Smoke Shop. Natomiast w nowej części galerii można zrobić zakupy w sklepie Action. W tej samej części, po jej oficjalnym otwarciu, pojawi się też Bel-Pol oraz mające aż 2,3 tys. m kw. Multikino. To ostatnie zadebiutuje na Śląsku w nowym koncepcie.
Także Gemini Park Tarnów zyskało wiele nowości. Dzięki rekomercjalizacji i wydzieleniu nowej powierzchni, ofertę wzbogacono już o sklepy PUMA, Lee Cooper, kaes, Homla, a na początku listopada też o HalfPrice. Nowościami wypełnia się także Gemini Park Bielsko-Biała. Ostatnie miesiące przyniosły tu aż 7 nowych najemców, w tym AIKO Face & Body Zone, New York Pizza Department, SFD czy Dom Snu. Na otwarcie czeka także nowy koncept IKEA, który bielską galerię wybrał na swój lokalny debiut.
Patrząc na tę listę można pokusić się o stwierdzenie, że centra Gemini Park są dziś jednymi z najatrakcyjniejszych biznesowo lokalizacji w woj. śląskim i we wschodniej Małopolsce? Co o tym decyduje?
JZ: Na pewno wszystkie trzy centra to lokalizacje dobrze rokujące, dające markom wiele możliwości rozwoju. Gemini Park Tychy działa na ogromnym, bo liczącym sobie ponad 1,1 mln potencjalnych klientów, rynku regionalnym. Ten swoim zasięgiem obejmuje Tychy, ale także kilkanaście ościennych miejscowości, w tym także południowe, zamożne dzielnice Katowic. Bardzo atrakcyjne dla inwestorów jest także bezpośrednie sąsiedztwo galerii. Obiekt otoczony jest przez największe tyskie osiedla zamieszkałe przez ok. 90 tys. osób, do tego sąsiaduje z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną, w której pracuje 80 tys. osób.
Galeria położona jest też w centrum rozwijającego się handlowego hubu, który docelowo będzie mieć ok. 100 tys. m kw. Również rynek Gemini Park Tarnów jest niezwykle szeroki i chłonny. Obejmuje on swoim zasięgiem już blisko 700 tys. potencjalnych klientów. Co ciekawe, aż 35 proc. kupujących w galerii dojeżdża do niej spoza Tarnowa, co czyni z obiektu zarówno najpopularniejszą destynację zakupową we wschodniej Małopolsce, jak i niekwestionowanego regionalnego lidera. Podobnie jak w Tychach, atutem obiektu jest fakt, że sąsiaduje on z dużymi tarnowskimi osiedlami, co dla wielu marek np. segmentu home, zdrowia i urody czy usług jest niezwykle ważne. Sama pierwsza strefa liczy tutaj ponad 300 tys. osób. Na rynku o ogromnym potencjale dla marek działa także Gemini Park Bielsko-Biała . Zasięg obiektu to dziś blisko 700 tys. osób. W swoim catchmencie galeria ma wszystkie najważniejsze ośrodki turystyczne w Beskidach m.in. Szczyrk i Wisła, a także przygraniczne miasta w Czechach i na Słowacji, co sprawia, że jest on częścią ruchu transgranicznego. Co łączy te trzy obiekt to także fakt, że działają one na rynkach o dużej sile nabywczej.
Na co jeszcze zwracają uwagę najemcy, którzy dziś decydują się na najem? Pandemia przecież nieco przewartościowała atuty leasingowe galerii.
JZ: Atrakcyjny dla najemców na pewno jest stabilny, a jednocześnie wyróżniający się na lokalnych rynkach tenant-mix wszystkich trzech obiektów. Zarówno w Tychach jak i w Bielsku-Białej oferta ma rodzinny charakter, ale z mocnym modowo-lifestylowym akcentem, a w przypadku Bielska także z rozrywkowym. Wkrótce także Tychy taki element zyskają. Z kolei w Tarnowie oferta ma charakter stricte modowy. W centrach można znaleźć dziś najpopularniejsze marki sieciowe segmentów m.in. fashion, home, biżuterii i dodatków, zdrowia i urody, elektroniki, dla dzieci czy usług.
Taka kompaktowość, odpowiadająca na różne potrzeby klienta generuje ruch, który także w dobie pandemii utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, nieraz ponad wskaźniki ogólnopolskie i regionalne notowane przez Polską Radę Centrów Handlowych. To element, który dziś często jest brany pod uwagę przez potencjalnych partnerów.
Czy to oznacza, że już nie footfallowe rekordy, a wskaźnik powrotu klienta decyduje o jego inwestycji?
JZ: To na pewno jeden z kluczowych elementów, który „mierzy” potencjał galerii. Centra, które szybko odzyskują klientów, to obiekty o dobrze skomponowanym tenant-mix’ie, do których klienci chętnie wracają na zakupy. Właśnie takich stabilnych partnerów, którzy zapewniają dobre wyniki, marki przede wszystkim dziś szukają. Galerie Gemini Park mają pod tym względem wiele do zaoferowania. Od zniesienia ostatniego lockdownu nasze obiekty cechują bardzo duża dynamika powrotu klienta na zakupy, wyższa niż na całym rynku.
Dla przykładu, we wrześniu nasze wskaźniki footfall sięgnęły poziomu ok. 90 proc. względem roku 2019. Utrzymuje się także trend wzrostu obrotów w stosunku do 2019 roku. Np. w Gemini Park Bielsko-Biała obroty od czerwca br. są wyższe niż w analogicznych miesiącach w 2019 r., czyli przed pandemią. To stały trend, który umacnia się. Oznacza to, że osiągnięty już footfall odznacza się wysoką konwersją.
Marki zwracają także uwagę na indywidualne cechy poszczególnych obiektów z rodziny Gemini Park?
JZ: Tak, każda marka ma inne oczekiwania, względem tego, gdzie chce lokować swój biznes. Są więc pewne elementy, które mogą zwrócić uwagę. W Gemini Park Tychy jest to rozwój obiektu. Galeria jako jedyna w dobie pandemii podjęła się realizacji projektu rozbudowy, dzięki któremu dotychczasowa oferta zyska część rozrywkową. To element, który przykuwa uwagę wielu najemców, podobnie jak handlowe „power center”, w którym ulokowany jest obiekt.
W Gemini Park Bielsko-Biała uwagę zwraca natomiast ciekawa oferta leisure&activity, na którą oprócz 10-salowego kina, składa się także unikalna na rynku retail, mająca aż 10,5 tys. m kw. outdoorowa atrakcja w formie parku rozrywkowo-edukacyjnego. W Tarnowie takim wyróżnikiem na rynku jest skala galerii. Gemini Park Tarnów od ponad dekady jest bowiem największym centrum handlowym w tej części Małopolski i to zarówno pod względem powierzchni – 44,5 tys. m kw., jak i liczby sklepów – ponad 130.
20 nowych najemców i co dalej? Będą kolejne nowości w tenant-mix’ie?
JZ: To pewne. Trwają zarówno prace nad ofertą nowej części Gemini Park Tychy, jak i dotychczasowej. W Tarnowie prowadzone są zaawansowane rozmowy z jedną z dużych, międzynarodowych sieci. Podobnie jest w Gemini Park Bielsko-Biała. Czwarty kwartał tego roku, ale i początek przyszłego roku przyniosą kolejną serię umów i otwarć. Pracując nad ofertami działamy dziś na dwóch frontach. Z jednej strony prowadzimy własne działania leasingowe, w oparciu o konsekwentnie realizowaną strategię, z drugiej strony w tej realizacji wspiera nas Colliers. Efektem współpracy z tym ostatnim są już tacy najemcy jak m.in. Media Expert czy Bel-Pol.