Olbrzymią rolę w zwiększaniu penetracji e-commerce w Polsce mają do odegrania zwłaszcza małe sklepy internetowe. Impulsem do ich rozwoju będzie przebudowanie oferty w taki sposób, aby do dyspozycji klientów była atrakcyjna gama metod płatności oraz sposobów dostawy – komentuje Kacper Rozenbaum, General Manager Opontia w Polsce.
Wg najnowszych danych GUS we wrześniu 2021 r. w porównaniu z sierpniem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 5 procent. Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej zwiększył się z 7,9 proc. w sierpniu do 8,4 proc. we wrześniu br.
Polski rynek vs Zachód
Obecny udział e-commerce w całkowitym handlu jest zdecydowanie wyższy niż przed pandemią, ale, jeśli chodzi o rozwój rynku względem jego potencjału, wciąż jesteśmy na początku tej drogi. Warto popatrzeć na doświadczenia Zachodu – gdy zestawimy strukturę sprzedaży w Polsce z krajami o wyższym udziale e-handlu w detalu zauważymy, że u nas jest wciąż mniej e-kupujących.
Ta różnica jest dość wyraźna i obrazuje różne etapy dojrzałości rynków – w Polsce do e-zakupów przyznaje się 72 proc. populacji, podczas gdy w Niemczech czy Wlk. Brytanii ten odsetek wynosi ok. 90 procent. W tym samym czasie tylko 16 proc. Polaków przyznaje się do robienia e-zakupów częściej niż dwa razy w miesiącu, gdy u naszych zachodnich sąsiadów ten wskaźnik przekracza 30 procent.
Elementy ważne dla e-kupujących
Olbrzymią rolę w zwiększaniu penetracji e-commerce w Polsce mają do odegrania zwłaszcza małe sklepy internetowe. Impulsem do ich rozwoju będzie przebudowanie oferty w taki sposób, aby do dyspozycji klientów była atrakcyjna gama metod płatności oraz sposobów dostawy. To elementy ważne dla wszystkich e-kupujących, a jak pokazuje praktyka rynkowa wciąż zaniedbywane przez mniejsze podmioty. Bardzo duże znaczenie, szczególnie wśród młodszych grup kupujących, ma sam wygląd e-sklepu oraz pozytywne doświadczenie zakupowe.
I to niezależnie od tego, czy zakup jest realizowany na komputerze stacjonarnym, czy z urządzenia mobilnego. Polacy nadal zwracają uwagę na problemy podczas zakupów online za pomocą tych ostatnich. To jedna ze słabych stron e-sklepów, która pilnie powinna być wyeliminowana, jeśli myśli się o skutecznej walce o klienta, zwłaszcza przed nadchodzącymi w listopadzie pikami sprzedażowymi.
Autorem komentarza jest Kacper Rozenbaum, General Manager Opontia w Polsce.