Jeszcze nie we wszystkich kategoriach, ale coraz częściej i w większych ilościach zakupy Polaków przenoszą się do Internetu – ocenia Małgorzata Głos, partner w firmie Zymetria.
W Internecie Polacy jako pierwsze zaczęli kupować produkty związane z elektroniką i AGD. To właśnie sklepy z taką ofertą rozwijały się najbardziej dynamicznie wiele lat temu, dlatego to one zapoczątkowały rozwój rynku e-commerce w Polsce.
Kategorie produktów należące do AGD dużego i małego, elektroniki oraz telefonii są najczęstszym wyborem zakupów Polaków w sklepach online. Kolejną kategorią, którą chętnie kupujemy w Internecie, jest moda – ubrania oraz obuwie.
Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków
Wybuch pandemii przyczynił się do tego, że w ostatnim roku zakupy produktów z tej kategorii były częstsze w sklepach online. Penetracja, czyli liczba osób, które sięgają po tę kategorię i kupują ją online, jest wysoka – ale w porównaniu do penetracji na innych, bardziej rozwiniętych rynkach, wciąż widać potencjał do wzrostu.
– Należy pamiętać, że istnieje wiele czynników wpływających na to, czy konsument zdecyduje się na zakupy online, czy też nie. Aż 60 proc. osób deklaruje, że zakupy online są dla nich przyjemnością, a nieznacznie mniej osób, bo 57 proc., określa się jako osoby kompetentne w wyszukiwaniu najbardziej atrakcyjnych ofert cenowych. Są to osoby świetnie orientujące się w przestrzeni zakupów internetowych – porównywanie ofert online wymaga więcej zaangażowania oraz więcej wiedzy dotyczącej miejsca i czasu występowania najlepszych ofert – powiedziała serwisowi eNewsroom Małgorzata Głos, partner w firmie Zymetria.
– Najwięcej podczas pandemii zyskały w Internecie kategorie spożywcze, kosmetyczne oraz chemiczne. Konsumenci zdecydowanie częściej sięgali po te kategorie w porównaniu do sytuacji sprzed dwóch lat. Pojawiają się nowe sklepy oferujące sprzedaż online produktów spożywczych, wprowadzane są nowe sposoby dostawy oraz płatności – co powoduje, że proces zakupowy staje się zdecydowanie prostszy. Aż 4 na7 osób mówi, że przyzwyczaiło się do kupowania różnych kategorii produktów online. Z czasem zakupy online stają się dla polskiego konsumenta czymś naturalnym. Jeszcze nie we wszystkich kategoriach, ale coraz częściej i w większych ilościach zakupy Polaków przenoszą się do Internetu – ocenia Małgorzata Głos.