Na rynku powstaje coraz więcej hubów handlowych. Jednym z nich jest tyskie „Power Center”, którego częścią jest rozbudowywane właśnie Gemini Park Tychy. Jakie korzyści płyną z takiej lokalizacji dla galerii i jej najemców, i kogo przyciąga „Power Center”? O rozwoju hubów handlowych w Polsce opowiada Krzysztof Wyrzykowski, Senior Associate z Działu Powierzchni Handlowych w firmie doradczej Colliers, która wspiera Gemini Holding w działaniach leasingowych.
Dlaczego w Polsce powstaje coraz więcej hubów? Co sprawia, że niekonkurujące ze sobą obiekty handlowe o różnym formacie i profilu, chcą rozwijać się jeden obok drugiego?
Krzysztof Wyrzykowski: Niedostateczna ilość dobrze zlokalizowanej powierzchni handlowej sprawia, że niektóre z istniejących obiektów zaczynają się rozrastać, zmieniając się w huby handlowe, czyli konglomerat kilku obiektów. Najczęściej są to lokalizacje, które łączą ze sobą szereg obiektów handlowych o różnej specyfice, takie jak centrum handlowe, park handlowy i na przykład obiekt wolno stojący z ofertą uzupełniającą, a to wszystko w ramach jednego, dobrze skomunikowanego obszaru. Atrakcyjność hubów to efekt dojrzewania rynku i rosnącej świadomości najemców, że aby pozyskać klienta, trzeba być blisko niego. Takie przestrzenie stwarzają ku temu doskonałą możliwość. Obecność w kompleksowo zagospodarowanym hubie zapewnia stały dopływ kupujących, którzy chętniej decydują się na wizytę w miejscu zapewniającym im dostęp do szerokiej oferty produktów i usług. Znacząco też obniża to poziom ryzyka związany z otwarciem nowego lokalu.
W Tychach od kilku lat rozwija się handlowe „Power Center”, które docelowo mam mieć 100 tys. m kw. GLA., jego częścią jest m.in. rozbudowywany Gemini Park Tychy, ale też nowo otwarta Castorama, czy działające od dawna Obi i MediaMarkt. Rosną też kolejne obiekty, mówi się też o retail parku. Co sprawia, że jest ono dziś tak atrakcyjne dla inwestorów?
KW: Przede wszystkim lokalizacja – zaledwie 3,5 kilometra od centrum Tychów, co zapewnia klientom dojazd w kilka minut. Jednak tyskie „Power Center” to nie tylko Tychy. Zasięg oddziaływania hubu jest zdecydowanie większy. Według naszych wyliczeń to ponad 1,14 mln klientów, zamieszkujących 20 pobliskich miejscowości. Mowa tu o klientach o wysokiej sile nabywczej, z punktu widzenia inwestorów szczególnie atrakcyjnej. Co istotne, tyskie „Power Center” usytuowane jest w miejscu, które już od dziesięciu lat kojarzone jest jako popularna destynacja handlowa i mocno zapisało się w świadomości klientów. Mocnym atutem tej strefy jest także szerokość oferty: od największej w regionie oferty budowlanej, po doskonały wybór produktów RTV/AGD, jak również dostęp do szeroko pojętej mody pod dachem rozbudowanej właśnie galerii handlowej Gemini Park Tychy.
Red. Jakie wprost korzyści płyną dla Gemini Park Tychy z lokalizacji pośrodku handlowego „Power Center”? Jakie są tego największe atuty biznesowe?
KW: „Power Center” jest destynacją, którą codziennie odwiedzają klienci, dla których liczy się możliwość zrealizowania niemal wszystkich swoich potrzeb zakupowych oraz usługowych podczas jednej wizyty, w jednej lokalizacji. tyskie „Power Center” daje klientom dostęp do różnorodnej i komplementarnej oferty dużej liczby najemców. Taka sytuacja przekłada się wprost na większą moc przyciągania, z której korzysta m.in. Gemini Park Tychy. Z kolei z obecności galerii handlowej korzystają inni najemcy, np. sieci z sektora DIY czy elektroniki. Następuje więc swobodny przepływ klientów.
Red. Czy lokalizacja w „Power Center” jest dodatkowym argumentem, który przekonuje potencjalnych najemców? Marki z jakich segmentów dostrzegają największy potencjał w najmie w obiekcie będącym częścią hubu handlowego?
KW: Oczywiście. Jak wspomniałem, wielu najemców odczuwa korzyści z synergii płynącej z różnorodności, którą oferuje im tyskie „Power Center”. Potencjał biznesowy, który widoczny jest gołym okiem z pewnością ułatwia rozmowę z najemcami. Nie ograniczałbym jednak tego wpływu na poszczególne segmenty rynku handlowego, dotyczy on najemców ze wszystkich branż. Wynika to bezpośrednio z wielowymiarowości dostępnego w ramach lokalizacji asortymentu.
Red. Co decyduje o sukcesie hubu handlowego na rynku? Jaki mix obiektów
czy marek jest dziś atrakcyjny dla klienta?
KW: Nie ma złotego przepisu na sukces hubu handlowego. Jako kluczowe aspekty wskazałbym jednak lokalizację, zarówno w kontekście globalnym jak i lokalnym, wielowymiarowość, a więc realizowanie potrzeb klientów na różnych płaszczyznach, a także dostępność komunikacyjną.
Czy tyskie „Power Center” ma potencjał do dalszego rozwoju, czy samo Gemini Park ma szansę „urosnąć” jeszcze bardziej w „Power Center”?
KW: Cały kompleks ma potencjał, chociażby z uwagi na możliwość powiększenia oferty handlowej poprzez wolno stojące obiekty handlowe na sąsiadujących gruntach, a samo Gemini Park będzie miało wkrótce jeszcze większą „moc” z uwagi na rozbudowany food court oraz najnowocześniejsze na Śląsku, 7-salowe kino. Zatem całość będzie stanowić niespotykaną na południu Polski szeroką ofertę handlowo-usługowo-rozrywkową.