W marcu br. wartość BaseLinker Index – wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce wyniosła 136 pkt (wartość wyjściowa, ze stycznia 2022 r. wynosi 100 pkt). Przed miesiącem odczyt wynosił 117 pkt, a rok temu 129 pkt.
Analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, że ich sprzedaż w internecie w marcu 2024 r. była wyższa od tej przed rokiem o 5,6 proc. Na ten wynik składa się 5,1 proc. wzrost liczby zamówień (r./r.) oraz wzrost średniej wartości zamówienia do 198 zł (0,4 proc. r./r.).
W relacji do lutego 2024 r. marcowy odczyt BaseLinker Index wyróżnia się wzrostem sprzedaży o aż 16,4 proc. Składa się na to wzrost liczby zamówień o 14,6 proc. przy wzroście średniej wartości zamówienia o 1,6 proc.
Sprzedaż krajowa r./r. wzrosła o 16 proc., natomiast sprzedaż cross-border w tym samym okresie wzrosła o 19 proc., i stanowiła już niemal 17 proc. sprzedaży polskich e-sklepów.
Analitycy platformy BaseLinker – największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker Index. W marcu 2024 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 136 punktów. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce.
Zmiany zgodnie z sezonowością
Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienia do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Najnowszy BaseLinker Index jest wyższy niż w lutym 2024 – przed miesiącem, kiedy wynosił on 117 pkt. Jest to zmiana zgodna z sezonowością sprzedaży w e-commerce.
Z przeanalizowanych i zagregowanych w BaseLinker Index danych wynika, że w marcu 2024 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 5,6 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 5,1 proc. Średnia wartość ich koszyka wzrosła o 0,4 proc.
– Podobnie jak w poprzednim roku wartościowo sprzedaż w marcu była widocznie wyższa niż w lutym. Złożyła się na to zarówno większa liczba zamówień (dłuższy miesiąc, start sezonu ogrodowego, zakupy wielkanocne), jak i wzrost średniej wartości zamówienia, gdzie warto zaznaczyć, że liczba produktów per zamówienie w marcu była wyższa niż w poprzednich miesiącach – komentuje Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker. – Widzimy przy tym, że w ujęciu rok do roku tempo wzrostu średniej wartości koszyka wyraźnie wyhamowuje. Między marcem 2023 a 2022 r. wartość średniego koszyka wzrosła o 3 proc. podczas gdy między marcem 2024 a 2023 r. wzrost ten wyniósł zaledwie 0,4 proc. Po części jest to kwestia wolniej rosnących cen, a po części sięganie przez konsumentów po tańsze produkty.