W 2023 roku liczba odwiedzin centrów handlowych, biorących udział w badaniach Retail Institute, wzrosła o 2,5 proc. w porównaniu do wyników z 2022 roku, ale aż o 10 proc. like for like (metoda like for like, „L4L”, pozwala porównywać badane wskaźniki eliminując przesunięcia kalendarzowe – pokazuje dane w 2022
i 2023 roku, mające tę samą liczbę dni handlowych). To doskonały wynik, patrząc na wyzwania z jakimi mierzy się od wybuchu pandemii branża handlowa. Retail Institute prześledził frekwencję w centrach handlowych w 2023 roku, szukając odpowiedzi na wiele pytań, nurtujących opinię publiczną i biznes.
– Pandemia, zawirowania spowodowane konfliktami zbrojnymi, a także spowolnienie gospodarcze istotnie wpłynęły na zmianę potrzeb, a tym samym na nawyki i zachowania klientów. Dziesiątki zjawisk mają wpływ na kondycję firm związanych z handlem i centrami handlowymi. I będzie miało coraz silniejszy. 2023 rok
jak i lata kolejne to czas wyzwań. Inaczej spędzamy czas, inaczej pracujemy, co innego jest dla nas ważne. Dyskusje o przyszłości planety coraz częściej przekładają się na wstrzemięźliwość w konsumpcji. Promowane są trendy minimalistyczne – od makijażu po zakupy ubrań czy butów. Marki wprowadzają do obiegu używaną odzież i inwestują potężne środki na obniżenie uciążliwości ekologicznej działalność – podsumowuje Anna Szmeja, prezes Retail Institute.
Wzrosty we wszystkich segmentach rynku
Badania dowodzą, iż handel osiąga lepsze wyniki, gdy oferuje produkty, usługi i doświadczenia odzwierciedlające to, czego chcą i co cenią kupujący. Jednak ocena tego, czego chcemy i oczekujemy od miejsc sprzedaży, usług i rozrywki, sposób i jakość obsługi nas klientów, jest ciągle nazbyt subiektywna, rzadko poparta rzetelnymi analizami. Dlatego nierzadko wychodzimy z zakupów z poczuciem zawodu i niedosytem. Centra i sieci handlowe dwoją się i troją, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, ale bez zaangażowania w procesy decyzyjne analityków danych, dynamika wzrostu wskaźników w galeriach handlowych dla inwestorów może okazać się niezadowalająca.
Wszystkie typy galerii handlowych odnotowały w 2023 wzrosty. Największy 3,8 proc. (11,5 proc. L4L) wzrost liczby odwiedzających osiągnęły małe centra handlowe (5 000 do 19 999 m.kw. pow. najmu), najmniejszy natomiast galerie średniej wielkości (20 000 – 39 999 m.kw pow. najmu). Te z trudem utrzymały wyniki lepsze od ubiegłorocznych, o czym świadczy 1,4 proc. wzrost rok do roku (9,1 proc. L4L). Eksperci są zgodni co do ocen – ten typ obiektów od kilku lat szuka pomysłu na siebie. Z jednej strony centra tego formatu są
za duże, aby klienci mogli zrobić w nich szybkie i codzienne zakupy, z drugiej natomiast są za małe, aby spełnić wszystkie potrzeby coraz bardziej wymagających klientów. Duże galerie handlowe (> 40 000 m.kw. pow. najmu) mierzyły się w tym roku z wieloma wyzwaniami, aby zamknąć rok 2,9 proc. wzrostem liczby odwiedzających (10,3 proc. L4L).
Centra handlowe potrzebują zmian, dlatego w Retail Institute wdrażany jest stały monitoring zachowań zakupowych klientów. Badanie wykorzystujące nowe technologie, w tym AI (sztuczną inteligencję), łączy dane z centrów i sieci handlowych oraz systemów transakcyjnych, pokazując sposoby kupowania we wszystkich kanałach sprzedaży. Pierwsze raporty podsumowujące sytuację zarówno w centrach handlowych jak i retail parkach, centrach wyprzedażowych (outlety), ulicach handlowych i przede wszystkim w internecie będzie dostępna dla partnerów RI już wiosną tego roku.