Jak wynika z najnowszych danych GUS w grudniu 2023 r. w porównaniu z listopadem 2023 r. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 11,0 proc..
Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 11,7 proc. w listopadzie 2023 r. do 9,4 proc. w grudniu 2023.
Komentarze ekspertów
Sebastian Błaszkiewicz, Head of Sales Excellence w Unity Group
Grudzień tego roku był wyjątkowo pochmurny. Według danych w niektórych miejscach Polski słońce przez cały miesiąc świeciło zaledwie przez kilka godzin. Wypatrujemy więc słońca i czekamy na poprawę sytuacji gospodarczej.
Grudniowy wynik nie jest zaskakujący – od kilku lat po mocnym listopadzie obserwujemy zmniejszenie udziału sprzedaży on-line w grudniu w ujęciu miesiąc do miesiąca.
Barometr nastrojów konsumenckich w grudniu nieznacznie się pogorszył w stosunku do listopada. Mimo to rok kończymy w dużo lepszych nastrojach niż na jego początku. W grudniu konsumenci byli bardziej optymistyczni w stosunku do przyszłej sytuacji gospodarczej kraju, co może być pokłosiem wyborów oraz zmiany władzy. Ale jednocześnie nadal towarzyszyły im obawy dotyczące dalszego wzrostu cen, załamania na rynku pracy, a co za tym idzie wzrostu stopy bezrobocia.
Polacy boją się także o kondycję swoich budżetów domowych i już teraz odczuwają tego skutki. Rynek wciąż odczuwa zachowawczość i uważność podczas dokonywania zakupów, co odzwierciedlają dane GUSu. W grudniu ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 6,2 proc..
Ekonomiści prognozują, że w I kwartale 2024 wciąż towarzyszył będzie nam wzrost cen – tyle, że mniejszy już niż rok temu w analogicznym okresie. Nadchodzący koniec obowiązywania zerowego VAT-u na podstawową żywność spowoduje zapewne ponowny wzrost cen.
Polski e-commerce ma się dobrze, stabilnie się rozwija. Rok 2023 pokazał siłę marketplace’ów i re-commercu. Polacy pokochali płatności odroczone BNPL (buy now, pay later) i chętnie korzystali z zapłaty blikiem. Omnichannel nabiera dojrzałości, jest integralną częścią krajobrazu handlu.
Jednocześnie konsumenci wypatrywali promocji, tańszych zamienników produktów. Chętnie więc szukali okazji podczas black friday, weryfikowali najniższą cenę z ostatnich 30 dni (dyrektywa Omnibus) i wtedy też często dokonywali świątecznych prezentów. Stąd też m.in. otrzymaliśmy tak wysoki udział sprzedaży on-line w listopadzie.
Konsekwentnie polski e-commerce coraz mocniej rozpycha się za naszymi granicami. Według odczytu BaseLinker Index sprzedaż cross-border rdr wzrosła w grudniu aż o 13 proc. przy wzroście krajowym jedynie o 0,6 proc.. Nie powinno to jednak dziwić, ponieważ według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej “Cross-border e-Commerce. Marka bez granic.” wśród zbadanych e-sprzedawców aż 60 proc. prowadzi już sprzedaż transgraniczną, a kolejne 20 proc. zamierza zacząć działać w obszarze cross-border e-commerce w ciągu najbliższych 3 lat. Jako główne przyczyny wyjścia na rynki zagraniczne przedsiębiorcy podają chęć pozyskiwania nowych klientów, rynków (71 proc. badanych) oraz chęć sprzedawania produktów po wyższych cenach na rynkach zagranicznych niż na rynkach krajowych (również 71 proc. badanych).
Monika Wisłowska, operations lead w Finiacie
Końcówka roku zgodnie z przewidywaniami była dynamiczna dla polskiego handlu, zwłaszcza dla kanału e-commerce. Pamiętajmy, że listopad w związku z Black Week może charakteryzować się większą wartością zamówień, zaś grudzień większą liczbą kupowanych produktów. Te dwa wskaźniki nie muszą być ze sobą tożsame, ponieważ konsumenci szukają coraz częściej zamienników w postaci tańszych substytutów. Sprzedawców powinno cieszyć ostatnie badanie przeprowadzone na zlecenie BIG InfoMonitor. Wskazuje ono poprawę nastrojów konsumenckich w 2024 r. – aż sześciu na dziesięciu respondentów uważa, że ten rok będzie lepszy od poprzedniego, a co piąty badany spodziewa się poprawy sytuacji finansowej.
Również firmy wchodzą w nowy rok w lepszych nastrojach: Miesięczny Indeks Koniunktury Polskiego Instytutu Ekonomicznego obliczany na podstawie badania przedsiębiorstw przekroczył 100 pkt, notując o 1,1 pkt więcej niż w grudniu 2023 r. To oznacza przewagę pozytywnych nastrojów wśród firm. Optymizm, choć generalnie wciąż ostrożny, napędza działania detalistów, handel B2C, jak i B2B. Sprzedawcy gotowi są wprowadzać innowacyjne rozwiązania celem usprawnienia funkcjonowaniu swoich sklepów. Uważam, że przed nami jeszcze ostrzejsza rywalizacja – szczególnie pomiędzy e-platformami zakupowymi – w zakresie personalizowania oferty, do czego oczywiście potrzeba wdrożenia nowych technologii, w tym AI. Aby e-sklep nie tylko przetrwał, ale i prosperował, musi podążać za rosnącymi oczekiwaniami klientów oraz przewyższać konkurencyjnością innych, proponując dodatkowe funkcjonalności i ułatwienia, jak np. płatności odroczone, dające kupującym możliwość elastycznego finansowania swoich zakupów. E-platformy równie chętnie sięgają po nowoczesne wsparcie technologiczno-finansowe np. w postaci narzędzi scoringu i zewnętrznego finansowania, jak choćby limity kupieckie dostępne coraz częściej na e-platformach.