W październiku 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 5 proc. wyższe niż rok wcześniej. Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych.
Najlepsze wyniki w październiku odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), gdzie wzrost obrotów wyniósł 10 proc. w stosunku do października 2022 r. W dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) obroty najemców wzrosły o 7,5 proc., a 4,2 proc. wzrostu odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 2,1 proc..
W wybranych kategoriach wzrost obrotów w stosunku do października 2022 r. wyniósł: rozrywka 31,6 proc., gastronomia 10,2 proc. oraz moda 8,8 proc.. Z analizy ponad 47 mln miesięcznych wizyt klientów w centrach handlowych wynika, że odwiedzalność mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w październiku 2023 r. o 2 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Październikowe odbicie
– W październiku 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 5 proc. w stosunku do analogicznego miesiąca 2022 r. Są one zbieżne z podawanymi przez GUS wynikami sprzedaży detalicznej w cenach bieżących dla całego handlu – tu wzrost wyniósł 4,8 proc.. Wyróżniają się wyniki w kategorii moda, gdzie wzrost obrotów w centrach handlowych wyniósł blisko 9 proc. (dane GUS w tej kategorii dla całości handlu pokazują wzrost sprzedaży detalicznej o 2,6 proc.). Po wrześniowym spowolnieniu obrotów w tej kategorii, który był efektem rekordowo ciepłej pogody, nienotowanej wcześniej w historii pomiarów temperatury w Polsce, październik przyniósł odbicie. Z kolei odwiedzalność galerii handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 2 proc. wyższa niż w październiku 2022 r. – komentuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Wyższe obroty i odwiedzalność
W podziale na kategorie, najlepsze wyniki w październiku odnotowały: rozrywka 31,6 proc., gastronomia 10,2 proc. oraz moda 8,8 proc.. W przypadku dwóch pierwszych kategorii wyniki od początku 2023 r. cechuje bardzo wysoka dynamika wzrostu obrotów. Z kolei w przypadku kategorii moda, dobre wyniki października odwracają wrześniowy spadek obrotów, który spowodowała najcieplejsza temperatura września w historii pomiarów IMGW, czyli od 1951 r. Tym samym wyniki branży odzieżowej wróciły do trendu wzrostowego w 2023 r.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w październiku 2023 r. o 2,9 proc. wyższy niż w październiku 2022 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w październiku 2023 r. o 2 proc. wyższa niż rok wcześniej. Dane te opracowane zostały na podstawie analizy ponad 47 mln miesięcznych wizyt klientów w centrach handlowych uczestniczących w badaniu.