Coraz więcej sieci handlowych i firm logistycznych sięga po proekologiczne rozwiązania. Zrównoważona logistyka niejedno ma imię. Od najprostszych rozwiązań, czyli kurierów na rowerach, aż po e-samoloty.
W ramach strategii zrównoważonego rozwoju coraz więcej firm sięga po proekologiczne rozwiązania w kwestii transportu. Wszyscy przyzwyczaili się już do widoku kurierów na rowerach czy elektrycznych skuterach. Na ulicach polskich i europejskich miast spotkać można także coraz liczniejsze elektryczne vany. Kolejnym krokiem są inwestycje w zeroemisyjne samochody ciężarowe, a nawet…samoloty. Tego typu rozwiązania nie są oczywiście jeszcze standardem, ale pokazują kierunek, w jakim podąża branża. W dłuższej perspektywie jest to ważny krok w kierunku dekarbonizacji sektora. Poniżej przedstawiamy wybrane projekty realizowane w tym zakresie w Europie.
Rowery cargo przyszłością logistyki
DPD Polska sukcesywnie rozwija flotę rowerów cargo, która obecnie liczy ponad 80 pojazdów. Z jej pomocą zostało dostarczonych już ponad milion paczek. Rowery cargo to flota działająca przy DPD Pickup Oddziałach Miejskich, które stanowią centra dystrybucyjne w realizacji strategii niskoemisyjnej DPD Polska. Rowery cargo stanowią doskonałą alternatywę dla aut – w szczególności w strefach o gęstej zabudowie czy strefach biznesowych, wyłączonych z ruchu samochodowego.
– Rowery cargo stanowią istotną część naszej strategii operacyjnej oraz celu NET-ZERO 2040. Rozwój floty rowerów cargo przy Oddziałach Miejskich DPD Pickup nie jest przypadkowy- placówki znajdują się w ścisłych centrach największych, polskich miast, gdzie zarówno wysoki poziom urbanizacji, jak i wymogi stref czystego transportu na terenie miast sprzyjają właśnie rozwojowi tego środka transportu. To powoduje, że będziemy dalej rozwijać logistykę ostatniej mili w dużych aglomeracjach, między innymi w oparciu o rowery cargo – komentuje Maciej Głowacki, Członek Zarządu, Dyrektor Operacyjny DPD Polska.
-Warto wspomnieć, że w ramach sieci rowerowej rozwijamy także koncept Oddziałów Miejskich Green DPD Pickup, czyli punktów obsługiwanych w stu procentach niskoemisyjną flotą – zarówno na linii sortownia – oddział, za pomocą samochodów elektrycznych, jak i oddział – klient końcowy – wspomnianymi właśnie rowerami cargo. To pozwala nam na realizację strategicznych celów w zakresie zrównoważonej logistyki miejskiej, jak i dążeń do ambitnego celu, jakim jest osiągnięcie poziomu emisji CO2 net-zero do 2040 roku – dodaje Marek Weremijewicz, Dyrektor Regionalny w DPD Polska.
– Warto dodać, że to dopiero początek na drodze do w pełni zrównoważonej, niskoemisyjnej logistyki miejskiej. Już teraz finalizujemy kolejne zamówienia na rowery cargo, pracujemy nad ich dalszymi udoskonaleniami technicznymi i włączamy kolejne miasta na mapie Polski w ich obszar operowania – podsumowuje Artur Jop, Regionalny Koordynator ds. Rozwoju Sieci Rowerowej w DPD Polska.
“Zielone ciężarówki”
Lidl Polska każdego dnia zaopatruje ponad 850 swoich sklepów w całej Polsce, a od teraz transporty będą jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska. Przyczynią się do tego modele elektrycznych samochodów ciężarowych Volvo, które rozpoczynają codzienną pracę dla Lidl Polska. Połączenie elektrycznego ciągnika i naczepy z elektrycznym agregatem tworzy wyjątkowy, pierwszy w Polsce zestaw w pełni zasilany zieloną energią.
Elektryczne Volvo Trucks z zielonymi dostawami do Lidla
Do projektu zielonych dostaw dołączają również wieloletni partnerzy Lidl Polska, którzy bezpośrednio z magazynu w Błoniu będą transportowali towary do wybranych sklepów sieci Lidl.
Elektryczna ciężarówka Volvo FE Electric zabudowana została multitemperaturową chłodnią, która dzięki elektrycznemu zasilaniu agregatem pozostaje w pełni bezemisyjna. Z kolei model Volvo FME to napędzany trzema elektrycznymi silnikami ciągnik siodłowy. Jest to pierwszy w Polsce zeroemisyjny, 40-tonowy zestaw składający się z ciągnika elektrycznego oraz elektrycznej naczepy chłodni, odzyskującej energię. Wykorzystanie takiego sprzętu stanowi przełom w dystrybucji FMCG pokazujący, że elektryfikacja może dotyczyć każdego z segmentów transportu.
– Zarówno dla Lidl Polska, jak i dla Volvo Trucks Polska, jest to wyjątkowa chwila, ponieważ to pierwsza elektryczna dostawa obejmująca różne modele. Lidl Polska jest firmą społecznie odpowiedzialną, która nieustannie działa na rzecz celów określonych w strategii CSR na lata 2020-2025. W ramach strategii sieć wyróżniła wyróżniliśmy 6 obszarów: ochrona klimatu, ochrona zasobów, poszanowanie bioróżnorodności, uczciwe działanie, promocja zdrowia i zaangażowanie w dialog. Cieszymy się, że wspólnie z Volvo Trucks Polska zmieniamy polskie standardy transportu i wierzymy, że jest to doskonały krok w stronę ochrony klimatu. Innowacyjny tabor w znaczący sposób przyczynia się do ograniczenia emisji CO2. Dzięki testowaniu takich rozwiązań zdobywamy doświadczenie, a nasza działalność może stawać się jeszcze bardziej przyjazna środowisku –mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.
– Realizacja strategii Volvo Trucks w kierunku zeroemisyjności do 2040 roku jest możliwa tylko we współpracy z partnerami, których cele są spójne z naszymi. To właśnie dzięki wspólnej wizji ochrony środowiska od dziś dostawy Lidl Polska będą realizowane przez dwa modele elektryczne: Volvo FM i FE Electric. W gamie modelowej Volvo Trucks już dziś mamy dostępne modele elektryczne dedykowane do różnych typów transportu, w tym transport ostatniej mili i dostawy miejskie – komentuje współpracę Marek Gawroński, E-Mobility & Sustainability Director w Volvo Trucks.
Elektryczna flota obsługuje restauracje McDonald’s
Z końcem października McDonald’s Polska przy współpracy z HAVI Logistic Polska zainwestował w trzy elektryczne samochody ciężarowe wraz z rozwiązaniem do ładowania marki Scania, które zasilą flotę wieloletniego partnera logistycznego firmy. To pierwsza taka inwestycja i kolejny krok w kierunku redukcji emisji CO2 w łańcuchu dostaw sieci. Zakupione elektryczne samochody ciężarowe będą obsługiwały 31 restauracji McDonald’s na terenie Warszawy. W planach na najbliższe miesiące jest zakup następnych dwóch elektrycznych samochodów ciężarowych, które będą obsługiwały kolejne restauracje.
– Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w duchu zrównoważonego rozwoju jest wpisane w naszą strategię biznesową. Opieramy się na współdziałaniu ze wszystkimi interesariuszami w naszym ekosystemie, dlatego angażujemy zarówno dostawców, pracowników, franczyzobiorców jak i gości restauracji. Działalność z HAVI Logistics Polska jest współpracą długofalową, bazującą na tych samych celach i wartościach. Redukcja emisji CO2 i transformacja w kierunku zerowej emisyjności netto jest naszą wspólną ambicją, stąd decyzja o zakupie pierwszych elektrycznych ciężarówek i wprowadzeniu ich do naszego łańcucha dostaw na terenie Warszawy – komentuje Agata Kruszec, sustainability lead, McDonald’s Polska.
– Optymalizacja procesów logistycznych to jeden z kluczowych celów, jakie realizujemy od początku współpracy z McDonald’s w Polsce. Wspólna inwestycja w zeroemisyjne samochody ciężarowe dostarczone przez markę Scania to kolejny element tej strategii. Jesteśmy przekonani, że dzięki inwestycji nie tylko dokładamy kolejną cegiełkę do wdrażania zrównoważonych rozwiązań i redukcji emisji, ale rozszerzamy dostęp do technologii dla mniejszych przedsiębiorstw. Oczywiście pozostajemy otwarci na inne technologie, monitorując trendy i rozwiązania na rynku np. samochody zasilane wodorem – dodaje Marcin Zachwyc, dyrektor operacyjny, HAVI Logistics Polska
Dachser rozpoczyna nową erę w logistyce miejskiej
Dachser wprowadza do Hamburga swoją zrównoważoną koncepcję bezemisyjnych dostaw Dachser Emission-Free Delivery. Od sierpnia 2023 roku operator logistyczny rozpoczął dostawy bezemisyjne przesyłek nieschłodzonych do odbiorców znajdujących się w centrum miasta.Do końca 2025 r. firma planuje wdrożyć koncepcję zrównoważonej logistyki miejskiej łącznie w 24 dużych miastach europejskich.
Dachser Emission-Free Delivery opiera się na modułowym zestawie narzędzi w celu realizacji dostaw w centrach miast. W zależności od lokalnych wymagań, firma korzysta z elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, a także rowerów towarowych zasilanych prądem, zaprojektowanych specjalnie do przewozu towarów drobnicowych i paletowych. Dzięki wykorzystaniu tych wszystkich pojazdów, przesyłki realizowane w centrum miasta, są standardowo dostarczane z zerową lokalną emisją. Oznacza to, że na terenie miasta nie są uwalniane do atmosfery żadne zanieczyszczenia ani gazy cieplarniane. Ponadto poziom emisji hałasu jest niższy.
– Aby obsługiwać jeszcze większy obszar centrum Hamburga wyłącznie dostawami o zerowej lokalnej emisji, znacznie rozszerzyliśmy naszą ekologiczną flotę. Obecnie składa się ona z czterech e-ciężarówek o ładowności od 7,5 do 16 ton. Prowadzimy również mikrohub, który jest małym miejskim terminalem tranzytowym zlokalizowanym na placu Gänsemarkt. To tutaj za pomocą rowerów tranzytowych wszystkie mniejsze przesyłki są odbierane i dostarczane w obszarze centrum miasta – mówi Ralf Hansen, General Manager dwóch lokalizacji Dachser Road Logistics w Hamburgu.
Kupując i wykorzystując wyłącznie energię elektryczną wytwarzaną ze źródeł odnawialnych, Dachser jest w stanie zredukować emisję gazów cieplarnianych na ostatniej mili do zera.
Do końca roku Dachser Hamburg planuje rozszerzyć swoją flotę o pięć pojazdów akumulatorowych, które sprawią, że również przestawianie nadwozi wymiennych i naczep na placu będzie bezemisyjne. Ponadto, lokalizacja stopniowo przechodzi na elektryczne samochody służbowe, a oprócz pojazdów, oddział w Hamburgu inwestuje w rozbudowę niezbędnej infrastruktury ładowania. W tym roku dodano cztery punkty ładowania dla ciężarówek i 18 dla samochodów osobowych.
Program Dachser Emission-Free Delivery został już wdrożony w dwunastu regionach metropolitalnych w całej Europie.
DHL Express wkrótce zacznie realizować dostawy e-samolotami
DHL Express jako pierwszy na świecie zamówił dwanaście w pełni elektrycznych samolotów towarowych „Alice” firmy Eviation. Premierowy lot odbył się w 2022 r., a już wkrótce „Alice” będzie mógł realizować dostawy e-commerce. E-samoloty cargo mają uzupełnić flotę DHL Express w 2027 r.
To kolejny krok przewoźnika w kierunku tworzenia pierwszej na świecie zeroemisyjnej sieci logistycznej Express, wykorzystującej transport elektryczny. To realizacja założeń strategii zrównoważonego rozwoju Grupy DHL, jak również ważny krok w kierunku dekarbonizacji sektora.
DHL Express, firma obsługująca międzynarodowe ekspresowe przesyłki lotnicze, czeka na dostawę e-samolotów cargo firmy Eviation. Już w 2027 r. dwanaście z tych maszyn przyszłości będzie wspierać tworzenie zeroemisyjnej sieci przewozów w siatce połączeń towarowych DHL Express. Firma, w ramach kampanii telewizyjnej, chce edukować nt. możliwości elektrycznego samolotu „Alice” oraz znaczenia, jakie elektryfikacja lotów ma dla branży logistycznej oraz lotniczej. „Alice” może być wykorzystywany nie tylko do przewozu towarów, ale też podczas lotów pasażerskich.
– Uzupełnienie floty powietrznej DHL Express o te innowacyjne samoloty to kolejny krok, który podejmujemy jako Grupa w celu minimalizacji wpływu naszej działalności na środowisko naturalne. Już wkrótce możliwe będą pierwsze dostawy dla e-commerce, realizowane przy użyciu „Alice” i chcemy być częścią tej zielonej rewolucji branży logistycznej – komentuje Agnieszka Łukawczyk, wiceprezes ds. operacji w DHL Express Polska.