W czwartym kwartale 2023 roku Grupa Wittchen osiągnęła ponad 132 mln zł przychodów, tj. o 3 proc. mniej niż rok wcześniej, głównie za sprawą słabszej sprzedaży w październiku.
W całym minionym roku skonsolidowane przychody przekroczyły 467 mln, co oznacza wzrost o ponad 15 proc. w porównaniu do 2022 roku. Sprzedaż do klientów detalicznych zwiększyła się w 2023 roku o prawie 18 proc., zaś sprzedaż hurtowa utrzymała się na podobnym poziomie jak rok wcześniej.
Zaszkodził ciepły październik
Wg wstępnych szacunków, w czwartym kwartale 2023 roku sprzedaż Grupy Wittchen w segmencie detalicznym wzrosła o ponad 1 proc. r/r do 115,3 mln zł, podczas gdy w segmencie B2B wyniosła 17,1 mln zł wobec 22,8 mln zł rok wcześniej. Narastająco, w okresie styczeń-grudzień 2023 roku przychody w segmencie detalicznym wyniosły 406,4 mln zł, co stanowi wzrost o blisko 18 proc. r/r, a w segmencie B2B były na porównywalnym poziomie w ujęciu rok do roku i wyniosły 60,9 mln zł. W 2023 roku sprzedaż do klientów indywidualnych generowała blisko 87 proc. łącznych przychodów Grupy. Najważniejszymi partnerami hurtowymi Grupy Wittchen pozostawała sieć Lidl oraz Amazon.
– Czwarty kwartał w naszej branży jest niezmiennie okresem, kiedy generujemy najwyższą sprzedaż. Na przychodach ostatniego kwartału 2023 roku negatywnie zaważył ciepły październik, gdy klienci ostrożnie podchodzili do zakupów jesienno-zimowej kolekcji odzieży i obuwia. Jednak już w listopadzie zaobserwowaliśmy wyraźne wzrosty, zaś w grudniu sprzedaż była podobna jak rok wcześniej. Wciąż dostrzegamy dużą wrażliwość klientów na cenę, co pokazuje, że siła krajowego konsumenta jeszcze się nie odbudowała. Trzeba też pamiętać, że w porównywalnym okresie 2022 roku zanotowaliśmy wyjątkowo dobre wyniki sprzedaży walizek i innych akcesoriów podróżnych, m.in. za sprawą dużej grupy klientów z Ukrainy – informuje Jędrzej Wittchen, prezes Wittchen SA.
Międzynarodowa ekspansja Wittchen
– Stale prowadzimy działania prosprzedażowe i staramy się poprawiać efektywność na każdym etapie naszej działalności. Przy utrzymującej się dużej wrażliwości konsumentów na cenę, widzimy w tym główną szansę na odbudowanie marży. Konsekwentnie realizujemy plan ekspansji międzynarodowej. Cieszymy się z otwarcia pierwszych salonów w Bratysławie i Bukareszcie oraz szykujemy się do otwarcia sklepów w Austrii i Niemczech – dodaje Jędrzej Wittchen.
Jednym z najważniejszych wydarzeń minionego kwartału dla Grupy Wittchen było otwarcie pierwszych sklepów stacjonarnych na Słowacji i w Rumunii. W listopadzie Grupa otworzyła pierwszy salon w Bratysławie, w jednej z najbardziej popularnych galerii handlowych „Eurovea”, położnej tuż nad Dunajem. Z kolei w grudniu ruszył pierwszy sklep z logo Wittchen w jednej z najbardziej prestiżowych galerii handlowych w Bukareszcie – „ParkLake Shopping Center”. Grupa planuje w tym roku otwarcie własnych sklepów stacjonarnych w Austrii i Niemczech.