W 2023 roku na polskim rynku centrów handlowych można było zauważyć kilka dominujących zjawisk, które wpłynęły na to, jak dziś kształtuje się branża. Przede wszystkim obserwujemy dalszą, postępującą transformację rynku. Galerie, funkcjonujące w zmieniającym się dynamicznie otoczeniu społeczno-ekonomicznym i technologicznym, stale poszukują dla siebie nowych kierunków rozwoju. Widać to zarówno w rosnącej otwartości na cyfryzację, jak również w coraz większej roli jaką odgrywa sprzedaż wielokanałowa oraz integracja nowych technologii z obiektami handlowymi. Jednocześnie też zmieniają się role centrów handlowych – pisze w komentarzu dla redakcji Omnichannelnews.pl Roman Bugajczyk, Head of Retail in Poland, GTC SA
Obiekty dążą stale do ich poszerzania, stając się coraz częściej budującymi wspólnotę centrami społecznościowymi, a nawet swoistymi hubami kulturalno-rozrywkowymi, które starają się integrować lokalne życie wokół zakupów, ale także innych aktywności związanych ze sportem, wypoczynkiem, zabawą i rekreacją. To trend, który w 2023 roku był szczególnie widoczny. Tym bardziej, że w wielu przypadkach szły za nim inwestycje w różnego rodzaju przestrzenie gastronomiczne, rozrywki czy spotkań.
Pokolenie Z a galerie handlowe
2023 rok upłynął także pod znakiem rosnącej roli pokolenia Z. Generacja ta ma coraz więcej do powiedzenia. Kształtuje handel przyszłości, wpływa także na to, jak wygląda customer experience centrów handlowych oraz „zanurzenie w marce”, które oferują. W minionym roku można było też dostrzec wyraźnie, jak zmienia się sposób komunikacji wielu galerii. Centra inwestują w kanały cyfrowe i społecznościowe, a także modyfikują swoje strategie, które dziś są bardziej inkluzywne, nastawione na interakcję i budowanie doświadczeń oraz przeżyć. Wpływ Gen Z odczuwalny był w minionym roku także w komercjalizacji. Strategie leasingu buduje się dziś coraz częściej z uwzględnieniem preferencji i potrzeb zakupowych tej grupy, ale także mając na uwadze to, jak wygląda customer journey klienta pokolenia cyfrowego. Widać to m.in. w rosnącym udziale marek omnichannelowych w tenant-mixie, a także w bezprecedensowej otwartości galerii na nowe formaty, w tym np. na sklepy autonomiczne. Jednocześnie też leasing stara się znaleźć równowagę tak, aby oferta centrum handlowego była międzypokoleniowa, a przez to nie wykluczała żadnego konsumenta. Pomaga w tym coraz uważniejsza analiza danych przez rynek.
W 2023 roku branży nie brakowało także wyzwań. Jednym z większych był trend oszczędnościowy wśród konsumentów. Spowolnienie gospodarcze oraz utrzymująca się na wysokim poziomie inflacja oraz idące w parze z nią wzrosty cen, sprawiły, że większość konsumentów mocno zacisnęła pasa, ograniczając wydatki domowych budżetów i skłaniając się ku oszczędnościom. Polacy stali się jeszcze bardziej niż w 2022 roku „price shopperami”, kierując się w trakcie zakupów głównie ceną. Same zakupy stały się natomiast mniej beztroskie, impulsywne i spontaniczne. Znacząco wzrosła też skłonność do korzystania z rabatów i promocji, a co za tym idzie popularność akcji wyprzedażowych, rabatowych i prosale. Widać to było chociażby podczas Black Friday. W 2023 roku aż 3 na 4 Polaków deklarowało udział w tym festiwalu promocji, co było rekordem. Trend znalazł także wyraz w innym zjawisku.
Wpływ technologii na rynek
W minionym roku nadal rosła popularność marek ekonomicznych i outletowych, które dla wielu osób stały się zakupową alternatywą, z uwagi na niższe ceny cały rok i stałe rabaty. Podsumowując, rok 2023 dla centrów handlowych oznaczał konieczność adaptacji do nowych realiów rynkowych. 2024 rok pod tym względem zapowiada się podobnie. Tym bardziej, że przed nami nowe wyzwania, związane chociażby z dalej ewoluującymi trendami konsumenckimi czy technologią, w tym wkroczeniem AI w przestrzeń galerii handlowych. Rynek duże nadzieje wiąże także ze spadającą inflacją oraz powrotem niedziel handlowych, które będą solidnym zastrzykiem dla branży, przyczyniając się do ożywienia.
Autorem komentarza jest Roman Bugajczyk, Head of Retail in Poland, GTC SA