Live commerce to forma robienia zakupów podczas transmisji internetowej na żywo, najczęściej przez media społecznościowe, która umożliwia sprzedawcom interakcje z klientami w czasie rzeczywistym. Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić, jak atrakcyjna jest ona dla Polaków kupujących w e-commerce.
Jak się okazuje, w kwestii jej popularności jest jeszcze dużo do zrobienia. Według raportu „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” aż 75 proc. respondentów odpowiedziało, że nie brało udziału w takiej formie sprzedaży. Byli to najczęściej seniorzy w wieku 60 lat i więcej (83 proc.) oraz ankietowani mieszkający w średniej wielkości miastach do 250 tys. mieszkańców (86 proc). W live commerce uczestniczyło jedynie 17 proc. ankietowanych. Były to przede wszystkim osoby w wieku 30-39 lat (22 proc.) oraz zamieszkałe na wsi (25 proc.).
-Dane zebrane w raporcie „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” dowodzą, że na popularność tej formy robienia zakupów rodzimy rynek e-commerce musi jeszcze poczekać – komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł, Dyrektorka ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku. – Kiedy zapytaliśmy Polaków kupujących online, czy chcieliby skorzystać z live commerce w przyszłości, 26 proc. odpowiedziało, że raczej nie. Częściej deklarowały tak kobiety niż mężczyźni. Ponadto 11 proc. badanych stwierdziło, że zdecydowanie nie jest to dla nich interesująca opcja na przyszłość. Zaledwie 7 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zdecydowanie wzięłoby ją pod uwagę. Z kolei 27 proc. Polaków kupujących online jeszcze się waha, na co wskazuje wybranie odpowiedzi „raczej tak”. Wśród nich było najwięcej respondentów w wieku 18-29 lat, tradycyjnie najbardziej otwartych na nowe rozwiązania. Sumując te wyniki możemy zaobserwować, że już 34 proc. respondentów, czyli co trzeci Polak kupujący online, wykazuje zainteresowanie wzięciem udziału w live commerce w przyszłości, co daje pewną perspektywę wzrostu tego trendu.
Karta kredytowa i płatności odroczone ulubieńcami Polaków w e-commerce
Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić również, z jakich produktów finansowych korzystali Polacy kupujący online. Jak wskazuje raport „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” ankietowani najchętniej sięgali po kartę kredytową (32 proc.) i płatności odroczone „buy now, pay later” (30 proc.). Podium wśród wybieranych produktów finansowych zamyka kredyt ratalny (24 proc.). Na dalszych miejscach znalazły się limit odnawialny w danym sklepie lub marketplace i kredyt gotówkowy (kolejno 21 i 13 proc.).
W raporcie „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” sprawdzono również, z jakiego produktu ankietowani skorzystaliby obecnie w pierwszej kolejności w razie chęci sfinansowania zakupów internetowych z pomocą banku. Doszło tutaj do zamiany i pierwsze, a następnie drugie miejsce zajęły kolejno płatności odroczone „buy now, pay later” (28 proc.) i karta kredytowa (16 proc.). Podium zamknął limit odnawialny w danym sklepie lub marketplace (13 proc.).
-Z wyników badania „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” wynika, że Polacy chętnie wspierają się produktami bankowymi w e-commerce – komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Banku. – Obecnie mamy do czynienia z wygodnymi, dopasowanymi do klienta sposobami finansowania w kanale online, które mogą pomóc mu odciążyć domowy budżet, zwłaszcza w tak wymagającym okresie jak zbliżające się święta Bożego Narodzenia. W tym okresie warto zwrócić uwagę np. na taki produkt jak karta ratalna, dzięki której można kupować dowolne produkty, gdzie się chce i spłacać ją w równych miesięcznych ratach, których wysokość ustala się na starcie. Do zakupów w e-commerce można wykorzystać również kredyty gotówkowe np. Równoratkę do 20 000 zł lub kredyt online z kodem „zima”, dzięki któremu można zyskać atrakcyjne warunki dla kwoty od 10 000 do 15 000 i 0 proc. prowizji. Nie można pominąć również atrakcyjnych e-rat dostępnych w ponad 3000 sklepów internetowych oraz na aukcjach internetowych.