Terminowy wynajem telefonów, komputerów, dronów czy sprzętu gamingowego, bez kupowania ich na własność, staje się coraz bardziej popularny wśród polskich konsumentów. Jak wynika z badania zrealizowanego przez platformę Plenti, już 45 proc. Polaków jest świadomych korzyści, jakie oferuje usługa wynajmu elektroniki użytkowej.
Co trzeci ankietowany sięga po nią, aby obniżyć koszty dostępu do sprzętu elektronicznego, a dla 23 proc. najem to możliwość testowania nowości rynkowych.
Rośnie gotowość do korzystania z najmu elektroniki wśród polskich konsumentów – to główny wniosek płynący z badania* zrealizowanego na zlecenie Plenti, lidera rynku wynajmu elektroniki użytkowej w Polsce. 45 proc. ankietowanych w badaniu wskazało, że zna usługę wynajmu elektroniki i jest gotowa, by aktywnie z niej korzystać. To już połowa wskazań, które zgromadziły znane od dawna i popularne usługi terminowego wynajmu mieszkań (94 proc. wskazań) czy samochodów (92 proc.). Na gotowość do korzystania z najmu sprzętu sportowego (np. nart) wskazało 82 proc. badanych.
-Wynajem elektroniki to stosunkowo młoda usługa na polskim rynku. Jako Plenti oferujemy ją od pięciu lat. Dlatego dotarcie z ideą elastycznego dostępu do elektroniki użytkowej bez konieczności jej kupowania na własność do blisko połowy polskich konsumentów to duży sukces. Chociaż Polacy są nadal mocno przywiązani do idei własności, to coraz częściej sięgają po najem. Nie chcą ponosić wysokich, jednorazowych wydatków na zakup elektroniki, kiedy chcą z niej korzystać przez krótki czas lub też ją przetestować – mówi Wojciech Rokosz, CEO i jeden z założycieli Plenti.
Co pokazują badania?
Badanie Plenti pozwoliło określić pięć profili konsumentów, chcących korzystać z najmu elektroniki. Najliczniejszą grupą (37 proc. wskazań) są osoby, które w wynajmie szukają oszczędności, a niska cena stanowi dla nich największą wartość. To głównie mieszkańcy mniejszych miast, po 35 roku życia
i posiadający dzieci, deklarujący podobne zainteresowanie głównymi kategoriami elektroniki użytkowej. Kolejną grupą (24 proc. wskazań) są „Sezonowcy”, czyli osoby, które świadomie decydują się na najem elektroniki na konkretny okres, na przykład na wyjazd wakacyjny. Preferują krótki okres wynajmu (poniżej jednego miesiąca) i najczęściej sięgają po drony, kamery, konsolę do gier czy sprzęt VR.
23 proc. konsumentów zalicza się do grupy „Testerów”, którzy korzystają z najmy, by testować elektronikę przed jej zakupem. To najczęściej osoby między 30 a 45 rokiem życia, mieszkające poza dużymi miastami. Preferują krótki okres wynajmu oraz deklarują podobne zainteresowanie wszystkimi głównymi kategoriami produktowymi.
Dwie ostatnie grupy, do których łącznie należy 16 proc. badanych, to „hard-userzy” najmu elektroniki. Intensywnie korzystają z tej usługi, świadomie rezygnując z posiadania urządzeń na własność. Dla części z nich wynajem jest bardziej korzystny z uwagi na elastyczność i możliwość regularnej wymiany elektroniki na nowsze modele. Reszta to fani nowoczesnych technologii, którzy nie chcą na dłużej wiązać się z jednym modelem smartfonu, kamery czy gogli VR. Dzięki usłudze najmu mają stały dostęp do nowości rynkowych bez konieczności cyklicznego ich kupowania i sprzedawania. W tej ostatniej grupie dominują mieszkańcy największych miast w wieku 20-35 lat.
Chętnie wynajmą drony
Najpopularniejszym wśród uczestników badania urządzeniem na wynajem były drony. Na chęć ich najmu wskazuje aż 99 proc. ankietowanych. Tuż za nimi plasują się aparaty i kamery (97 proc. wskazań), konsole do gier i gogle do wirtualnej rzeczywistości. Dopiero za nimi znalazły się najczęściej posiadane przez klientów kategorie urządzeń, czyli smartfony i laptopy. Preferowany czas umowy najmu zależy od rodzaju urządzenia. Ankietowani deklarują, że smartfony i laptopy chcą najmować na dłuższy czas, minimum 12 miesięcy. Natomiast w przypadku dronów, kamer czy też sprzętu gamingowego dominują krótkie okres wynajmu, najczęściej poniżej jednego miesiąca.
-Wynajem elektroniki staje się elementem współczesnego stylu życia. Dostrzegamy wyraźne zainteresowanie zarówno krótkoterminowym najmem, który umożliwia testowanie sprzętu przed zakupem, jak i długoterminowymi umowami, stanowiącymi alternatywę dla posiadania urządzenia na własność. Dlatego nasza oferta systematycznie ewoluuje, dostosowując się do potrzeb różnych kategorii klientów, co jest kluczowe w kontekście rosnącej popularności tego rodzaju usług. Jestem przekonana, że cechy takie jak elastyczność oraz możliwość regularnej wymiany sprzętu na nowsze modele są szczególnie atrakcyjne dla ‘hard-userów’ – podkreśla Anna Firlej, Head of Growth w Plenti.
Plenti zapytało również o główne obawy związane z korzystaniem usługą najmu sprzętu. Prawie połowa badanych na pierwszym miejscu wskazała uszkodzenie sprzętu. Natomiast 41 proc. deklaruje, że martwi się o jego stan techniczny i kwestie związane z kaucją. Z tego też powodu dla co trzeciego badanego istotne jest odpowiednie ubezpieczenie sprzętu, które zapewnia Plenti.