Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami, a okres bezpośrednio przed nimi to jeden z najgorętszych sezonów dla całej branży handlowej. W tym czasie wizyta w tradycyjnym supermarkecie dla większości z nas kojarzy się z dużymi kolejkami oraz wszechobecnymi tłumami. Tego zdania jest około 75 proc. ankietowanych w ramach badania konsumenckiego supermarketu online delio.
Ile czasu spędzamy na świątecznych zakupach spożywczych w sklepach stacjonarnych? Prawie 41 proc. ankietowanych potrzebuje 2 godzin, ale już dla ponad 30 proc. badanych ten czas wydłuża się aż do 4 godzin. Co dziesiąty spędza na zakupach ponad 4 godziny. Najczęściej rozkładamy je jeszcze na kilka etapów – tak robi prawie 44 proc. respondentów. Często jednak decydujemy się na wizyty w sklepie „last minute”. Zakupy tydzień przed Świętami Bożego Narodzenia wybiera nieco ponad 27 proc. ankietowanych.
Święta bez magii
To właśnie w tych dniach sklepy przeżywają największe oblężenie kupujących. Wszechobecne tłumy oraz duże kolejki skutecznie potrafią obedrzeć Święta z jakiejkolwiek magii. Odpowiednio 75 proc. i 77 proc. badanych wskazuje te aspekty jako najgorsze elementy tradycyjnych zakupów w trakcie świąt.
Czas, a także nerwy można oszczędzić decydując się na zakupy spożywcze online. Prawie 98 proc. badanych stwierdziło, że taka forma robienia zakupów to oszczędność czasu. Osoby korzystające z takich rozwiązań zaoszczędzony czas w grudniu najchętniej przeznaczą na… odpoczynek, na co wskazuje 63 proc. osób. Z kolei co trzecia osoba wykorzysta dodatkowy czas na sprzątanie (35 proc.), gotowanie świątecznych potraw (32 proc.) oraz szukanie prezentów dla najbliższych (30 proc.). Na spotkanie z rodziną lub przyjaciółmi decyduje się 35 proc. badanych, a czas na pasje i hobby wskazuje 30 proc..
Zarówno czas przedświąteczny, rozpoczynający się w listopadzie, jak i same święta Bożego Narodzenia stanowią tradycyjnie najbardziej intensywne okresy sprzedażowe. Ważnym trendem, który rośnie w siłę, jest coraz wcześniejsze rozpoczynanie zakupów świątecznych, co pozwala klientom na rozłożenie ich na kilka etapów. Chcąc uniknąć tłumów coraz częściej decydujemy się na świąteczne zakupy spożywcze przez internet. W delio, z końcem listopada zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania świątecznymi produktami – mówi Zuzanna Dębowska, Chief Commercial Officer w Lite e-Commerce, startupie odpowiedzialny za supermarket online delio.
Termin dostawy, dostosowany do preferencji użytkownika, jest jednym z najważniejszych czynników przy wyborze sklepu spożywczego online. Tego zdania jest 60 proc. ankietowanych. Wyżej są tylko kwestie bezpośrednio związane z naszym portfelem, czyli niska cena (ważna dla 67 proc. badanych) oraz rabaty i akcje promocyjne (63 proc.). Prawie co druga osoba zwraca również uwagę na próg darmowej dostawy.