Hiszpańska marka Zara uruchomiła w tym roku marketplace Zara Pre-Owned, czyli platformę do sprzedaży używanej odzieży. Po sukcesie tego projektu na rynkach brytyjskim i francuskim, Zara postanowiła rozszerzyć jego działalność na kolejne rynki.
Od 12 grudnia Zara Pre-Owned pojawi się na czternastu nowych rynkach europejskich. Należą do nich: Hiszpania, Niemcy, Austria, Belgia, Chorwacja, Słowacja, Słowenia, Finlandia, Grecja, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Holandia i Portugalia.
Za pośrednictwem internetowej platformy Zara Pre-Owned klienci mogą sprzedawać używaną odzież. Sami muszą wcześniej dostarczyć zdjęcia produktów i informacje na ich temat. Dodatkowo mogą poprosić o naprawienie sprzedawanych ubrań lub przekazać je Czerwonemu Krzyżowi.
Ogromnie pieniądze w grze
Przy projekcie marketplacu z używaną odzieżą Zara współpracuje z platformą Stripe, która będzie odpowiadała za wszelkie kwestie związane z procedowaniem płatności.
Zara Pre-Owned to odpowiedź na obecne rynkowe trendy. Model cyrkularny zdobywa coraz większą popularność wśród klientów. Celem jest przedłużenie “żywotności” produktów w zgodzie ze strategią zrównoważonego rozwoju.
Jak wynika z badań obecnie jedynie 8,6 proc. surowców wraca do gospodarki w celu ponownego wykorzystania. Zgodnie z danymi Światowego Forum Ekonomicznego, przejście na gospodarkę cyrkularną mogłoby przynieść roczne globalne korzyści finansowe w wysokości 3,8 bilionów euro. Z kolei według badania Boston Consulting Group, do roku 2030 gospodarka obiegu zamkniętego może wygenerować dodatkowe 4,5 biliona dolarów światowego PKB. Gospodarka cyrkularna to system, w którym w jak największym stopniu unika się odpadów, a te które powstają wykorzystuje się ponownie do wytwarzania nowych produktów. W gospodarce cyrkularnej cykl życia produktu jest wydłużony; ideą jest, aby konsumowany produkt był wykorzystany wielokrotnie, naprawiany i odnawiany. Gdy cykl życia produktu dobiega końca, pochodzące z niego surowce są poddawane recyklingowi. Powoduje to ograniczenie odpadów do minimum.